Sarabi Skrevet 13. mai 2005 #1 Skrevet 13. mai 2005 Vi bor i kommunale leiligheter, og fikk beskjed når vi flyttet inn her at husdyr er forbudt. Vi har etter det skaffet oss 2 hunder uten tillatelse (ja, jeg vet det er dumt, men nå har vi gjort det). Det finnes ialfall 5 hunder til her og sikkert 10 katter. I dag fikk jeg brev at de hadde fått høre at vi har to hunder og om det stemte. Jeg prøvde å ringe for å si at det stemmer, men fikk ikke tak i han. Jeg har hørt at etter den nye husleieloven, så har man lov til å ha husdyr hvis de ikke er til sjenanse for naboer. Stemmer dette?
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2005 #2 Skrevet 13. mai 2005 Tja, du har delvis rett. Fant dette i husleieloven, § 5-2. Ro og orden (...) Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Så det er riktig dette med at det er greit hvis det ikke er til sjenanse for utleier/andre beboere. Men det forutsetter også at gode grunner taler for at en skal ha dyr. Skulle tro at de her sikter til førehunder o.l.
Veronal Skrevet 13. mai 2005 #3 Skrevet 13. mai 2005 Skulle tro at de her sikter til førehunder o.l. Førerhunder er unntatt i alle tilfeller hvor hund generelt ikke er tillatt. Det de sikter til er det sosiale aspektet med dyr - f.eks. gamle, ensomme mennesker med puddel. Hvis det er andre i samme blokk som har hund så skal de vanskelig kunne nekte andre å skaffe seg hund, vil jeg tro.
Sarabi Skrevet 13. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2005 Hvis det er andre i samme blokk som har hund så skal de vanskelig kunne nekte andre å skaffe seg hund, vil jeg tro. Det mener jeg og. De kan jo ikke akkurat kaste oss ut når det er 15 andre som har husdyr. Vi skal uansett flytte snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå