Gå til innhold

«Foreldrevennskap» og vennskap mellom barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye innvirkning har vennskap/god tone mellom foreldre i klassen å si for det sosiale barna i mellom? Hva er deres erfaring? 

Er så redd min sosiale unnvikelse skal påvirke førsteklassingen min. Ikke i form av at hun ser og lærer av meg, men at andre foreldre avtaler lek for barna hjemme hos seg etter skolen med andre foreldre.

Anonymkode: 77c5c...4d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har litt å si, mest når de er små. Men det spørs hva som er "sosial unnvikelse".Man trenger ikke å være ordentlige venner og omgås selv. Men det hjelper å være på hils, kunne avtale ting (SMS og meldinger er ofte ok nok), snakke litt sammen når man møtes. Man kan jo ikke invitere andres barn med på hyttetur eller overnatting uten å kontakte foreldrene. Man kan ikke arrangere bursdag sammen. 
Så "god tone" betyr noe. Vennskap trenger man ikke. Du bør kunne avtale besøk med andre. 

Anonymkode: 65c8c...acc

• Liker 2
Skrevet

Jeg avtaler gjerne med andre foreldre hvis barna kommer og spør. Men jeg er ikke den som inviterer til samtale med andre foreldre. De andre står og small talker, og jeg ser for meg at det er enklere å avtale lek etter skolen når foreldrene er sosiale og tar initiativet seg i mellom, selv om barna ikke kjenner hverandre så godt enda. 

TS

Anonymkode: 77c5c...4d3

• Liker 1
Skrevet

Det går helt an å sende en SMS og ta initiativ til å få en klassevenn på besøk selv om du ikke har småpratet med foreldrene på forhånd. Kanskje litt tyngre om du ikke allerede har hilst på foreldrene, men om det er det du får til, så fungerer det også. Her har flere barn kommet tilflyttende underveis i skoleåret og da har foreldrene gjerne tatt initiativ slik siden de ikke har fått hilst på noen ennå. 

• Liker 2
Skrevet

Som lærer må jeg si at det er noe helt spesielt med de klassene hvor foreldrene går all inn for å inkludere hverandre og alle barna. De som tenker at vi sammen med skolen skal samarbeide om oppvekstmiljøet til barna. Jeg har vært borti foreldregruppe hvor de barna som ellers ville ha detti utenfor pga et par foreldre som ikke brydde seg om noe, ble hentet, kjørt frem og tilbake og inkludert av andre foreldre igjen. Ingen ble holdt utenfor! Og for et klassemiljø og læringsmiljø det blir av sånt!

På den andre siden har man når man føler det blir foreldrene mot skolen, eller et barn som blir holdt utenfor fordi andres foreldre vil at barna deres ikke skal leke med vedkommende feks. Det er fryktelig ødeleggende. 

Anonymkode: ce714...dc9

Skrevet

Når de går på skolen har det lite å si, i alle fall er det sånn her. Barna avtaler seg imellom, og selv om noen foreldre er venner er det ikke sikkert barna deres er venner av den grunn. Mitt barn har mange venner hvor jeg ikke kjenner foreldrene, men det er null problem å finne nummeret på klasselista og sende en sms til dem om det skulle være noe likevel. (Jeg for min del synes det er mye lettere å ta kontakt som "mamman til Sofie" enn som "Trine".)

Mitt barn går i tredje klasse, og nå har vi til og med hatt med barn vi ikke kjenner foreldrene til på både Tusenfryd og badeland, selv om akkurat sånne ting nok fortsatt er mer vanlig der foreldrene kjenner hverandre litt.

Anonymkode: 39885...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...