AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Ønsker bare å skrive her, da det dessverre ligget alt for lite ute om antidepressiva, bortsett fra de som er veldig missflrnøyd! Jeg begynte på Zoloft for 6 mnd siden, etter å ha forsøkt å takle angst og depresjon selv i 2,5 år. Forsøkt psykolog og mange behandlingsformer uten stort resultat. Det endte med at jeg fikk en skikkelig knekk i vinter hvor jeg ikke klarte å jobbe og slet med å leve normalt! Har tidligere forsøkt noen andre ssri men disse har vært feil type for meg og endt med mye bivirkninger.. så anbefalte legen Zoloft. Det tok 4 uker før jeg følte meg bedre, men nå har jeg så og si bare gode og Normale dager! Angrer ikke på at jeg startet! Har fått tilbake energi, tiltakslyst, så og si kvitt angst og opplever heller ingen bivirkninger Ønsker bare å skrive da mitt liv har blitt bedre enn på mange år, og kanskje andre er ute etter informasjon om dette Anonymkode: 03899...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Det som er med antidepressiva er at alle reagerer forskjellig på det, og det går ikke an å forutsi dette på forhånd. Jeg forsøkte Zoloft, og det passet ikke for meg. Jeg har også forsøkt Brintellix, men det endte også opp med seponering. Nå skal jeg prøve et nytt et. Fint at du har gode erfaringer med det, men som jeg også har lest på engelskspråklige nettsider (da det står mange brukeropplevelser til de forskjellige antidepressiva her) er det svært forskjellig hvor god nytte man har av den aktuelle medisinen og hvor mye man er preget av bivirkninger. Anonymkode: 34840...d87
duplexx Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 (endret) Det er flott at det funket for deg. Men er det noe jeg har erfart er det å ikke anbefale seg selv antidep. basert på innlegg på forum. Det er ekstremt forskjellig hva folk reagerer på, og sånne ting er helt enkelt umulig å sammenligne. Jeg funket bra på Zoloft de første seks mnd, og så ble jeg så suicidal at jeg nesten ble lagt inn. Deretter Brintellix, der ble jeg suicidal med en gang og fikk null oppfølging. Etter det gomlet jeg beroligende legen kastet etter meg, og så utskrev han en tredje antidep. jeg ikke turte å teste engang. Nå tar jeg Seroquel hovedsakelig for søvn, men den har en positiv påvirkning for BP2 også. Venninnen min derimot har blitt verre etter noen mnd av sistnevnte. Det er klin umulig å gi råd, eller ta imot, angående slikt fra andre mennesker enn en selv. Ettersom ingen reagerer likt, selv om de kanskje har samme sykdomsbilde, symptomer og diagnoser. Endret 29. august 2019 av duplexx
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2024 #4 Skrevet 30. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 28.8.2019 den 13.35): Ønsker bare å skrive her, da det dessverre ligget alt for lite ute om antidepressiva, bortsett fra de som er veldig missflrnøyd! Jeg begynte på Zoloft for 6 mnd siden, etter å ha forsøkt å takle angst og depresjon selv i 2,5 år. Forsøkt psykolog og mange behandlingsformer uten stort resultat. Det endte med at jeg fikk en skikkelig knekk i vinter hvor jeg ikke klarte å jobbe og slet med å leve normalt! Har tidligere forsøkt noen andre ssri men disse har vært feil type for meg og endt med mye bivirkninger.. så anbefalte legen Zoloft. Det tok 4 uker før jeg følte meg bedre, men nå har jeg så og si bare gode og Normale dager! Angrer ikke på at jeg startet! Har fått tilbake energi, tiltakslyst, så og si kvitt angst og opplever heller ingen bivirkninger Ønsker bare å skrive da mitt liv har blitt bedre enn på mange år, og kanskje andre er ute etter informasjon om dette Anonymkode: 03899...3c4 Heihei! vet ikke om du ser dette, men lurer på om du går på sertralin ennda? Eller om du har sluttet? Hvordan gikk det isåfall? Anonymkode: a6c59...40e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #5 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Heihei! vet ikke om du ser dette, men lurer på om du går på sertralin ennda? Eller om du har sluttet? Hvordan gikk det isåfall? Anonymkode: a6c59...40e Hei, Så denne jeg veit du😉 Tar Zoloft enda og har det helt fint! Kunne nok sikkert trappet ned/sluttet nå, men merker ingen bivirkninger og hodet har det bra, så da tar jeg heller den ene pilla hver morgen enn å risikere å havne tilbake der jeg var! Har tatt 50mg hele veien og det har fremdeles effekt! Bare spør om du lurer på noe❤️ Anonymkode: 03899...3c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #6 Skrevet 31. mars 2024 duplexx skrev (På 29.8.2019 den 21.48): Det er flott at det funket for deg. Men er det noe jeg har erfart er det å ikke anbefale seg selv antidep. basert på innlegg på forum. Det er ekstremt forskjellig hva folk reagerer på, og sånne ting er helt enkelt umulig å sammenligne. Jeg funket bra på Zoloft de første seks mnd, og så ble jeg så suicidal at jeg nesten ble lagt inn. Deretter Brintellix, der ble jeg suicidal med en gang og fikk null oppfølging. Etter det gomlet jeg beroligende legen kastet etter meg, og så utskrev han en tredje antidep. jeg ikke turte å teste engang. Nå tar jeg Seroquel hovedsakelig for søvn, men den har en positiv påvirkning for BP2 også. Venninnen min derimot har blitt verre etter noen mnd av sistnevnte. Det er klin umulig å gi råd, eller ta imot, angående slikt fra andre mennesker enn en selv. Ettersom ingen reagerer likt, selv om de kanskje har samme sykdomsbilde, symptomer og diagnoser. Er det risky å prøve flere typer hvis man ble mer deprimert på en type? Anonymkode: 806e4...b28
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #7 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det risky å prøve flere typer hvis man ble mer deprimert på en type? Anonymkode: 806e4...b28 Nei. Men siden man er syk fra før så kan man bli utslitt og redd for å prøve mer. Anonymkode: 9509e...d42
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #8 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei. Men siden man er syk fra før så kan man bli utslitt og redd for å prøve mer. Anonymkode: 9509e...d42 Det kjenner jeg veldig på Men jeg ble deprimert mens jg gikk på en type og d har gjort meg redd og tenker at ad ikke er bra for meg Anonymkode: 806e4...b28
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kjenner jeg veldig på Men jeg ble deprimert mens jg gikk på en type og d har gjort meg redd og tenker at ad ikke er bra for meg Anonymkode: 806e4...b28 Snakk med legen din om det. Fortell hva du tenker og spør om det du tror er riktig. ❤️ Anonymkode: 9509e...d42
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Skrevet 31. mars 2024 Fint at det fungerer for deg. Ikke alle som kan ta AD, selv blir jeg manisk av det, og kan ikke gå på noen form for AD. Viktig at man er klar over faren for det om man er udiagnostisert bipolar. Anonymkode: 10b75...df8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Skrevet 31. mars 2024 Ikke stå for lenge på de. Et godt alternativ til ssri er variert kosthold, trening, hobby, sosialt liv, god søvnhygiene og friluftsliv. Anonymkode: 28bab...6ae
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #12 Skrevet 31. mars 2024 Jeg har gått på Zoloft i 18 uker (100mg). Tok nesten 12 uker før jeg merket bedring. Har enda opp og nedturer, men den voldsomme angsten har endelig avtatt. Jeg tar det mot angst og er ikke deprimert, men Zoloft har gjort meg mer Labil, så håper energien snart kommer tilbake Anonymkode: 4fa6f...e84
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #13 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei, Så denne jeg veit du😉 Tar Zoloft enda og har det helt fint! Kunne nok sikkert trappet ned/sluttet nå, men merker ingen bivirkninger og hodet har det bra, så da tar jeg heller den ene pilla hver morgen enn å risikere å havne tilbake der jeg var! Har tatt 50mg hele veien og det har fremdeles effekt! Bare spør om du lurer på noe❤️ Anonymkode: 03899...3c4 Takk for svar. har gått på 50 mg sertralin siden sept i fjor. Det har hjulpet mye på angsten, nesten alt er vekke!! Men problemet er at jeg føler meg bås! Tror det er bivirkninger av dette her, for jeg følte ikke det slik før jeg begynte. For å nevne noen så er jeg konstakt utmattet og trøtt,hjernetåke, mega dårlig refleks. yteevne er ennda verre enn før + andre litt mindre bivirkninger. vet alle reagerer ulikt, men har du opplevd noe av dette? Jeg vet det er for tidlig for meg å slutte på antidep, men kansje jeg skulle prøvd en annen. Men da er det å gå igjjenom alle startbivirkninger som angst igjen kansje.. noe jeg ikke er klar for.. vanskelig dette her , Anonymkode: a6c59...40e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #14 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar. har gått på 50 mg sertralin siden sept i fjor. Det har hjulpet mye på angsten, nesten alt er vekke!! Men problemet er at jeg føler meg bås! Tror det er bivirkninger av dette her, for jeg følte ikke det slik før jeg begynte. For å nevne noen så er jeg konstakt utmattet og trøtt,hjernetåke, mega dårlig refleks. yteevne er ennda verre enn før + andre litt mindre bivirkninger. vet alle reagerer ulikt, men har du opplevd noe av dette? Jeg vet det er for tidlig for meg å slutte på antidep, men kansje jeg skulle prøvd en annen. Men da er det å gå igjjenom alle startbivirkninger som angst igjen kansje.. noe jeg ikke er klar for.. vanskelig dette her , Anonymkode: a6c59...40e Jeg har revmatisme, så trøtt og sliten/utmattet er jeg ofte. Om noe av dette skyldes medisinene vet jeg dessverre ikke, men symptomene på utmattelse var til stede for min del lenge før medisinstart. En av tingene jeg var mest redd for da jeg startet var å føle med «annerledes» eller «følelsesløs», men ingen av disse tingene har skjedd. Reflekser og det kognitive er normalt. Siden du har gått på medisiner i litt over 6mnd nå kan det være at kroppen rett og slett slapper av og har senket skuldrene for første gang på lenge? Går man med konstant forhøyet angstnivå vil også adrenalinet være høyt og man føler man har mer energi. Nå som du føler deg bedre kan det være at du også føler mer på tretthet osv. fordi alt adrenalinet er borte. Men om medisinene føles feil bør du snakke med legen og høre om du kan prøve andre typer. Siden du allerede har trappet opp på SSRI bør ikke tilvenningsfasen bli like ille hvis du bytter til et annet merke innenfor samme typen virkestoff. Jeg prøvde først Prozac (tror jeg det var) men den ga meg noen rare bivirkninger så byttet til Zoloft. Det gikk fint å bytte😊 Anonymkode: 03899...3c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå