Molly_ Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Hei. Samboeren min og jeg er nå i pp11. Jeg har vært på gyn sjekk og tatt blodprøver, alt er fint. Likevel, ingen graviditet. Begge over 30 år. Hvordan tester kan tas videre? Når skal jeg kreve å bli sjekket videre?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Har han tatt sædprøver? Sier gynekologen noe på svarene dere har fått hittil? Anonymkode: 5347a...0b9
bettsa Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 Har man prøvd et år uten hell bør man starte med utredningen. Hos oss tok det over 2 år fra utredning til positiv gravid. Vi klarte det med ivf etter mange forsøk. Sædkvaliteten til mannen din bør også sjekkes. 1
Molly_ Skrevet 28. august 2019 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2019 Han er ikke undersøkt, annet enn blodprøve ifb. noe annet. Men da skal jeg be han få sjekket det. Mine prøver er fine, men det er jo ikke undersøkt at det faktisk slippes et egg. Men litt usikker på hvordan de faktisk får undersøkt det? 1
bettsa Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 6 minutter siden, Molly_ skrev: Han er ikke undersøkt, annet enn blodprøve ifb. noe annet. Men da skal jeg be han få sjekket det. Mine prøver er fine, men det er jo ikke undersøkt at det faktisk slippes et egg. Men litt usikker på hvordan de faktisk får undersøkt det? Gå til fastlegen og be om utredning. Legen sender dere videre til sykehus hvor dere begge sjekkes. Vi ble sendt til Rikshospitalet. Har i dag to barn takket være riksen. Nå vet jeg ikke hvor du bor med behandlingen og undersøkelsene er nok ganske like på de fleste sykehus med mindre dere går privat.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 29 minutter siden, Molly_ skrev: Han er ikke undersøkt, annet enn blodprøve ifb. noe annet. Men da skal jeg be han få sjekket det. Mine prøver er fine, men det er jo ikke undersøkt at det faktisk slippes et egg. Men litt usikker på hvordan de faktisk får undersøkt det? Det kan være lurt å få han sjekket. Vi prøvde i 1 år før vi gikk videre med undersøkelser. Alt var fint hos oss begge. Men mannen hadde 0 spermier, verken levende eller døde. Han tok en ny test 3 mnd etterpå, og samme svarene kom på denne. Desverre viste det seg noen mnd etterpå at han er født med en kromosonfeil som gjør at han aldri kan få biologiske barn. Dette var utrolig tungt for oss, vi hadde prøvd i 1.5 år før vi fikk beskjeden. Anonymkode: 5347a...0b9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 42 minutter siden, bettsa skrev: Gå til fastlegen og be om utredning. Legen sender dere videre til sykehus hvor dere begge sjekkes. Vi ble sendt til Rikshospitalet. Har i dag to barn takket være riksen. Nå vet jeg ikke hvor du bor med behandlingen og undersøkelsene er nok ganske like på de fleste sykehus med mindre dere går privat. Fastlegen kan kun henvise til en gynekolog, og så kan hun/han igjen henvise til sykehus. Er ofte best å bare gå rett til privat gynekolog, så slipper man ventetid først hos fastlege og så hos gynekolog. Det koster ikke så mye. Anonymkode: 9738a...e85
bettsa Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan kun henvise til en gynekolog, og så kan hun/han igjen henvise til sykehus. Er ofte best å bare gå rett til privat gynekolog, så slipper man ventetid først hos fastlege og så hos gynekolog. Det koster ikke så mye. Anonymkode: 9738a...e85 Vi ble ikke henvist til gynekolog men rett til Rikshospitalet. Dette var 9 år siden, muligens det er endret nå.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 9 minutter siden, bettsa skrev: Vi ble ikke henvist til gynekolog men rett til Rikshospitalet. Dette var 9 år siden, muligens det er endret nå. Det er endret nå. Anonymkode: 9738a...e85
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen kan kun henvise til en gynekolog, og så kan hun/han igjen henvise til sykehus. Er ofte best å bare gå rett til privat gynekolog, så slipper man ventetid først hos fastlege og så hos gynekolog. Det koster ikke så mye. Anonymkode: 9738a...e85 Ser at så mange her inne sier at folk må gå privat for å slippe ventetid... hvilken ventetid? Jeg var til legen på torsdag forrige uke, mandag denne uken fikk jeg brev med time for utredning om 2 uker... kan ikke akkurat klage over den ventetiden 😅 Anonymkode: 25c84...209
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at så mange her inne sier at folk må gå privat for å slippe ventetid... hvilken ventetid? Jeg var til legen på torsdag forrige uke, mandag denne uken fikk jeg brev med time for utredning om 2 uker... kan ikke akkurat klage over den ventetiden 😅 Anonymkode: 25c84...209 Nei, det var absolutt ikke noe å si på😊 Men det kan jo bli en del venting når du skal henvises videre til sykehus for ivf, det går ikke akkurat fort da. Anonymkode: 9738a...e85
Molly_ Skrevet 28. august 2019 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2019 Tusen takk for masse svar! Keep them coming om Det er flere ting vi Burde gjøre. Mannen skal ringe legen sin i morgen for å få testet seg. Om han også ikke viser noe feil skal jeg få legen til å henvise oss videre, og er ventetiden lang så blir det privatklinikk kjenner jeg
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 1 minutt siden, Molly_ skrev: Tusen takk for masse svar! Keep them coming om Det er flere ting vi Burde gjøre. Mannen skal ringe legen sin i morgen for å få testet seg. Om han også ikke viser noe feil skal jeg få legen til å henvise oss videre, og er ventetiden lang så blir det privatklinikk kjenner jeg Det går an å ta en fertilitetssjekk hos privatklinikk, da møter dere begge to og begge blir sjekket. Koster gjerne rundt 3000,- De kan henvise videre til sykehus, så man må ikke ta hele prosessen privat. Anbefaler virkelig dette. Anonymkode: 9738a...e85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå