AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 At alt faller på deg, og kun deg hele tiden når han er borte? Alt det praktiske i forbindelse med å eie et hus og alt som kan ryke og må erstattes/repareres/trenger service. Bil som går i stykker, skoleferier, diverse samlinger/konkurranser/fremvisninger i forbindelse med barnas aktiviteter, 17. mai, høytider, foreldremøter, andre barn på besøk hele tiden, hente og levere egne barn hele tiden, følge opp, lekser, lage mat, stelling, legging, morgenkaos, renhold. Tåler jeg svært lite som føler at jeg drukner? Har innsett at jeg var svært naiv da jeg bestemte meg for å starte en familie med en mann som er mye borte. Anonymkode: 71af1...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Single: hvordan klarer dere å være alene med alt alltid? Anonymkode: c918a...dac 9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 Alenemødre har alt dem også + dårligere økonomi Det handler om å planlegge og organisere hverdagen. Start med å se på barnas aktiviteter, er det noen du kan bytte på med å kjøre? Avtaler du med 2 andre trenger du bare å kjøre hver 3. gang. Hva med ukeshandling istedenfor å handle hver dag? Anonymkode: 2b22e...8c9 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 Er vel ikke verre for gressenker enn aleneforeldre? Anonymkode: 61a65...128 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 Rutiner, planlegging, samkjøring. Besteforeldre som kan stille opp, jobbe 80%. Eller mindre. Stoppe med max 2 barn. Anonymkode: e2f44...d63 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 Råd fra en alenemor: -Stress ned. Det gjør ikke noe om det blir skive til middag en dag. -Be om hjelp. Koordiner med andre foreldre om kjøring/henting så bytter dere på. Om ungene e store nok til det kan de sykle, ta buss, sparkesykkel osv. Gi de en telefon så dere kan holde kontakt om dette er noe dere ikke allerede gjør. -Gi litt faen. Om du ikke rakk det ene foreldremøtet så meld fra om det på forhånd og gå heller på fremvisningen til barnet ditt. -Ungene lager sine egne matpakker. Det kan de gjøre fra før skolealder. De kan også legge frem klær til dagen etter, så ser du kjapt over at det ikke blir shorts og singlet midtvinters. -Bruk nettverket. Det er GARANTERT andre foreldre som kjenner på det samme som deg. Avtal at i morgen kan Trine og Lene være hos oss etter skolen, så kan de besøke dere på torsdag. -Igjen: Stress ned og senk dine egne forventninger til hverdagen. Drit i om det ligger smuler på benken og om eldstemann glemte gymtøyet. Støvsuge kan du gjøre i morgen (hvis det ikke er utsatt altfor lenge allerede, selvfølgelig). Sleng beina på bordet sammen med ungene, se en film og inngå en avtale om at hvis alle rydder rommene sine og hjelper deg med å vaske stuebordet / brette håndklær etc. så får de bestemme middag hver sin dag neste uke. Dette funker for oss, men kommer selvfølgelig an på alderen på ungene. Anonymkode: 75acd...7d0 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Single: hvordan klarer dere å være alene med alt alltid? Anonymkode: c918a...dac Fordi jeg er vant til det Blir helt svett av stress bare ved tanken på at en fyr skulle flyttet inn hos meg og begynt å blande seg i ting. Nei takk, har et rolig og kontrollert hjem med kun meg og ungene og velger å fortsette slik. Vanesak, tenker je. Anonymkode: 75acd...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: At alt faller på deg, og kun deg hele tiden når han er borte? Alt det praktiske i forbindelse med å eie et hus og alt som kan ryke og må erstattes/repareres/trenger service. Bil som går i stykker, skoleferier, diverse samlinger/konkurranser/fremvisninger i forbindelse med barnas aktiviteter, 17. mai, høytider, foreldremøter, andre barn på besøk hele tiden, hente og levere egne barn hele tiden, følge opp, lekser, lage mat, stelling, legging, morgenkaos, renhold. Tåler jeg svært lite som føler at jeg drukner? Har innsett at jeg var svært naiv da jeg bestemte meg for å starte en familie med en mann som er mye borte. Anonymkode: 71af1...ae4 Dette var mitt liv i 20 år, og helt ærlig hadde jeg ingen problemer med det. Det var litt overveldende til tider, spesielt da barna var tenåringer, og det skjedde mye rundt dem, men det fantes en løsning på det også. Det største problemet vi hadde var rutineskiftene fra da han var borte til han var hjemme, og motsatt, men det gikk det også. Jeg så på det slik: jeg ville heller leve som alenemor mens han var borte, enn å ikke ha ham i livet mitt når han var hjemme. Anonymkode: 1530b...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel ikke verre for gressenker enn aleneforeldre? Anonymkode: 61a65...128 Jeg er ikke TS men vil skyte inn. Ja, det er vanskeligere å være alenemor, men! Det er noe med det å ha rutiner (som par) som hele tiden blir brutt opp når partneren reiser av sted. Man er litt for godt vant på et vis? Så det kan føles litt overveldende. Men for all del, all kudos til alenemødre som lever slik konstant Anonymkode: 5cede...04b 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 Gressenke hadde vært nydelig! En hel ekstra lønning og i tillegg ikke ha mannen hjemme. Som 100% alenemor så hadde det vært drømmen altså! Anonymkode: 453a0...46a 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 Var faktisk meningen å ta med alenemødre uten samvær og nettverk rundt seg også, men det datt visst bort for meg når jeg skrev. Takk for tips. Anonymkode: 71af1...ae4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 Jeg har valgt bort barn. Er så fint, og jeg har masse tid til å drive med akkurat det jeg har lyst til. Som leksehjelp på Røde Kors og avlastningshjem for barn til et familiemedlem. ❤️😊 Anonymkode: d69cd...431 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gressenke hadde vært nydelig! En hel ekstra lønning og i tillegg ikke ha mannen hjemme. Som 100% alenemor så hadde det vært drømmen altså! Anonymkode: 453a0...46a Det var virkelig drømmen! Jeg har fått så mange spørsmål i løpet av årene om hvordan jeg takler alt. Har jo bare smilt av det for det var jo ingenting å klage på. Mye alenetid om kveldene uten en samboer å kverulere med. Med barna var alt enkelt og det krevde rett og slett lite. Men det siste året har jeg virkelig kjent på at det er ganske tungt. Begynt å gå til psykolog og får behandling for depresjon, noe som nok forverrer situasjonen akkurat nå Anonymkode: 71af1...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 Har vært gressenke annenhver måned i 26 år! (Har 4 barn, to er voksne nå da) Var skrekkelig når han dro første årene, men klarte meg fint alene. Nå nyter jeg det! Og grur meg til han blir pensjonist... 🙈😂 Anonymkode: 799e8...561 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #15 Skrevet 28. august 2019 Er ikke gressenke, men vanlig enke. Man venner seg faktisk fort til å ha ansvar for absolutt alt hele tiden. Anonymkode: e2224...5af
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #16 Skrevet 28. august 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS men vil skyte inn. Ja, det er vanskeligere å være alenemor, men! Det er noe med det å ha rutiner (som par) som hele tiden blir brutt opp når partneren reiser av sted. Man er litt for godt vant på et vis? Så det kan føles litt overveldende. Men for all del, all kudos til alenemødre som lever slik konstant Anonymkode: 5cede...04b Jeg har vært begge deler og skriver under på dette. Som alenemor var jeg vant til å ha ansvar for absolutt alt, med bortearbeidende mann ble det mye mer surr i systemet. Likevel ville jeg naturligvis ikke byttet bort mannen min som bidrar mye når han er hjemme, men det er faktisk nesten like utfordrende med stadige rutinebrudd som med eneansvar- på det rent praktiske planet. Anonymkode: ea080...ee2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #17 Skrevet 28. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS men vil skyte inn. Ja, det er vanskeligere å være alenemor, men! Det er noe med det å ha rutiner (som par) som hele tiden blir brutt opp når partneren reiser av sted. Man er litt for godt vant på et vis? Så det kan føles litt overveldende. Men for all del, all kudos til alenemødre som lever slik konstant Anonymkode: 5cede...04b Så jeg som alenePAPPA er det altså enklere enn for å en aleneMAMMA, er det du mener? Anonymkode: 61a65...128
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #18 Skrevet 28. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg som alenePAPPA er det altså enklere enn for å en aleneMAMMA, er det du mener? Anonymkode: 61a65...128 Nå gjør du deg vanskelig, og kanskje en smule dum? Anonymkode: c29ce...85d 2
Arabella Skrevet 28. august 2019 #19 Skrevet 28. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke gressenke, men vanlig enke. Man venner seg faktisk fort til å ha ansvar for absolutt alt hele tiden. Anonymkode: e2224...5af Samme her. Jeg hadde forsåvidt oversikten og det praktiske ansvaret allerede før mannen døde, så akkurat den delen var jeg vant til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå