Gå til innhold

Ekte Napoleonskake????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerfar klager over at det ikke er mulig å få tak i "ordentlig" Napoleonskaker lengre. Ifølge han smakte de så mye bedre før....... Det er et eller annet med kremen - han mener at den ikke smaker sånn som den skal smake.

Tenkte jeg kunne overraske han med en ekte Napoleonskake, men da skulle jeg gjerne visst hvordan jeg lager den. Noen som vet???

VELDIG takknemlig for svar :wink:

Skrevet

Ser at det finnes en egen Vestlandsk napoleonskake der kremen er annerledes.

Se her

Skrevet

Men hvordan vil han ha kremen?

Jeg liker best de som ha et lag ordentlig vaniljekrem og så et lag krem. Slik som feks Lie-Nielsen i Bergen. Jobber her før, og har spist mye vaniljekrem, samt glasurlokk på Napoleonskaker som skulle kastes... :roll:

Og ellers får man vel stort sett det man betaler for!

Gjest gjest1
Skrevet

På østlandet er det vanlig med bare vanlijekrem i Napoleonskakene, mens det er på Vestandet er et lag med vaniljekrem og ett lag pisket krem. Det utgjør en ganske vesentlig smaksforskjell.. Ellers er de ganske lik!

Skrevet

Her på Toten bruker de vaniljekrem og vanlig pisket krem oppå. Ble kjempeskuffa da jeg smakte dem. Jeg liker best den som er kun med vaniljekrem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har vært borti mange rare varianter av Napoleonskaker, her på Vestlandet kan de til og med finne på å ha ett lag eplesyltetøy og ett lag vanlig krem i den!! Usj!!

Tror at det før i tiden var er vanlig å ha romkrem i kaken, det er vel en typisk greie som bestefedre liker. Husker at det var sånn min bestefar spiste sin favorittkake i gamle dager.. Jeg syns også at den kanskje er best med romkrem.

Skrevet

Jeg tror det er vanlig vaniljekrem i den jeg liker best, men at det er romdråper i melisglasuren på toppen.

Skrevet

Måtte spørre hva han mente som var forskjellen på Napoleonskakene før og nå, og det var altså kremen. Han mente at vaniljekremen var gulere før og at det var mer smak av den. Tror derfor jeg må trå til med hjemmelaget vaniljekrem!

Sjekket en Ingrid Espelid-kokebok og det så ut til å være ganske mye jobb med å lage "ekte" Napoleonskake. Tror derfor jeg bruker ferdig butterdeig, lager vaniljekrem med litt gelatin i (slik sa i allefall Espelid at det skulle gjøres) og at vi blander litt romdråper i melisglasuren.

Interessant forresten at det er ulike varianter av kaken landet rundt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...