Gå til innhold

Kan man måle HB feil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har lenge vært veldig trøtt og sliten. Er gravid i uke 29. Her om dagen svimte jeg av på jobb. Fikk en kollega av meg til å måle blodprosent, som lå på 9.0.

Bestilte legetime, for å høre om muligheten til å jobbe redusert. Fikk til svar at HBen min var målt på lab til 11.0, så jeg burde ikke føle meg så dårlig. 

Hvordan kan dette gå an? 

Anonymkode: eebe8...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble begge tatt på samme måte (blodprøve vs fingerstikk), og var det samme apparater? Har du spist, drukket noe i mellomtiden?

Anonymkode: f7dd4...951

• Liker 1
Skrevet

Feilmålinger kan selvsagt forekomme, men da er det som regel måleutstyret som er feilkalibrert - men mindre kollegaen din har gjort manuell telling med hemocytometer. Da er det mange feilkilder....

Jeg ville sett helt bort fra kollegamålingen. Det som er viktig å huske på, er at et kommersielt laboratorium har meget strenge krav til kalibrering og vedlikehold av utstyr, og at disse to målingene er gjort med forkjellige apparater.

Det er mange andre årsaker til at en gravid skal kunne kjenne seg trett og sliten, og besvime.

Dette er noe legen din må vurdere.

Anonymkode: 6d557...f2d

• Liker 1
Skrevet

Veldig lett å måle feil på fingermålinger. Melking av fingeren, glemme å tørke bort bloddråpen x 3 før prøven tas, ikke nok tid til fordampning av sprit/klorheksidin, feilkalibrert apparat er alle hyppige kilder til feilmåling. 

Mange mener at fingerprøver må tas x 3 og at man skal gå ut fra gjennomsnittet av disse resultatene, evt. ta venøs prøve.

Søsteren min fikk "påvist" 8.6 i HB på fingerprøver, men hadde i realiteten nærmere 12 ved venøs prøve. 

Anonymkode: 0fb44...23b

Skrevet

Stol på prøven legen din tok om det var vanlig blodprøve og den andre bare finger. De fingerprøvene stemmer sjelden. Det kan være andre årsaker til besvimmelsen en lav blodprosent.

Anonymkode: b8ceb...c8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...