AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Når søker man foreldrepenger? Søker vi bare til nav, eller til arbeidsplassen og? Søker far etter fødsel? Er i uke 18 nå Anonymkode: 4ea20...9c8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Mor kan tidligst søke i 22. svangerskapsuke. Hva arbeidsgiver ønsker at du gjør er best å avklare med dem. Dette er en permisjon man har krav på uansett og for mange holder det å avtale muntlig. Min arbeidsgiver (kommune) hadde et skjema som de ønsket at jeg fylte ut. Når man søker hos NAV får man også en "kvittering" som man kan gi til arbeidsgiver. Der står datoene du skal ha permisjon og hva slags opplysninger arbeidsgiver skal sende inn til NAV. Anonymkode: c120a...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 Alt er digitalisert nå, og du skal ikke søke før ganske tett opp til termin i forhold til slik det var før. Gå inn på nav sine sider om foreldrepenger, det er blitt veldig enkelt og oversiktlig. Søkte selv i desember 2018 og gjorde ingenting i forhold til arbeidsgiver. Ved første svangerskap var det mer papirmølle. Anonymkode: a1309...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 Kommunikasjon med arbeidsgiver er uansett greit å ha 😊 far kan søke så sent som rett før pappapermen. Mulig det er tidligere om det er snakk om utsettelse, det vet jeg ikke. Anonymkode: a1309...5b6 1
Gjest Albbas Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 Just now, AnonymBruker said: Alt er digitalisert nå, og du skal ikke søke før ganske tett opp til termin i forhold til slik det var før. Gå inn på nav sine sider om foreldrepenger, det er blitt veldig enkelt og oversiktlig. Søkte selv i desember 2018 og gjorde ingenting i forhold til arbeidsgiver. Ved første svangerskap var det mer papirmølle. Anonymkode: a1309...5b6 Trenger ikke søke før tett på termin mener du? Man kan søke fra uke 22. Men trenger ikke søke før 4-6 uker før permisjonen skal starte.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 Akkurat nå, Albbas skrev: Trenger ikke søke før tett på termin mener du? Man kan søke fra uke 22. Men trenger ikke søke før 4-6 uker før permisjonen skal starte. Jeg husker ikke ukene i hodet. Nav behandler ikke søknaden før det uansett. De har kortet ned behandlingstiden betraktelig. Men på nav sine sider står alt veldig oversiktlig. Anonymkode: a1309...5b6
Gjest Albbas Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg husker ikke ukene i hodet. Nav behandler ikke søknaden før det uansett. De har kortet ned behandlingstiden betraktelig. Men på nav sine sider står alt veldig oversiktlig. Anonymkode: a1309...5b6 Ja nettopp. Jeg sier jo det samme. Men man kan levere søknaden allerede fra uke 22, hvis man vil ha det ut av verden. Spesielt greit for de som er i fare for å føde prematurt og vil ha søknaden ut av verden.
Hvissvass Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 4 uker før permisjonen skal starte er det tidligste arbeidsgiver kan sende inn imntektsopplysninger. Ikke søk i uke 22 om du skla starte permisjonen din 3 uker før termin, da får du avslag ettersom arbeidsgiver ikke har sendt inn opplysninger om inntekt. Da må du uansett søke nærmere opp mot termin. Hvis du skla ha engangsstønad kan du fint søke fra uke 22.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 35 minutter siden, Hvissvass said: 4 uker før permisjonen skal starte er det tidligste arbeidsgiver kan sende inn imntektsopplysninger. Ikke søk i uke 22 om du skla starte permisjonen din 3 uker før termin, da får du avslag ettersom arbeidsgiver ikke har sendt inn opplysninger om inntekt. Da må du uansett søke nærmere opp mot termin. Hvis du skla ha engangsstønad kan du fint søke fra uke 22. Kan fint søke ved uke 23 uten at det blir avslag. Og i slike firmaer jeg jobber bør man søke så tidlig som mulig for å at jobben skal bli fornøyd. Anonymkode: 1d56c...7e4
Hvissvass Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 Fra nav.no Dokumentasjon på inntekt For å kunne beregne hva du skal ha utbetalt, må vi ha opplysninger om inntekten din. Hvis du har hatt arbeidsinntekt eller er i jobb Du må be arbeidsgiveren din sende digital inntektsmelding til NAV. Inntektsmeldingen kan tidligst sendes fire uker før foreldrepengeperioden starter. Hvis du får utbetalt penger fra NAV, trenger du ikke sende dokumentasjon på dette. Står opplyst svart på hvitt. Nav avslår søknader som er mangelfullt dokumentert.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 11 minutter siden, Hvissvass skrev: Fra nav.no Dokumentasjon på inntekt For å kunne beregne hva du skal ha utbetalt, må vi ha opplysninger om inntekten din. Hvis du har hatt arbeidsinntekt eller er i jobb Du må be arbeidsgiveren din sende digital inntektsmelding til NAV. Inntektsmeldingen kan tidligst sendes fire uker før foreldrepengeperioden starter. Hvis du får utbetalt penger fra NAV, trenger du ikke sende dokumentasjon på dette. Står opplyst svart på hvitt. Nav avslår søknader som er mangelfullt dokumentert. Det er bare tull. Jeg søkte selv for noen uker siden, søknaden ligger bare på vent til det er 4 uker igjen til permisjonen og arbeidsgiver kan sende inn bekreftelse på inntekt. De kan jo ikke sende inn den uten at jeg har søkt først. Søknaden blir ikke avslått i mellomtiden. Anonymkode: 6e5ad...2ed
Gjest Albbas Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 53 minutter siden, Hvissvass said: Står opplyst svart på hvitt. Nav avslår søknader som er mangelfullt dokumentert. Nei, de legger den på vent. De skriver "Mor kan tidligst søke om foreldrepenger ved 22. svangerskapsuke."
KaBom Skrevet 29. august 2019 #13 Skrevet 29. august 2019 19 timer siden, Hvissvass skrev: Fra nav.no Dokumentasjon på inntekt For å kunne beregne hva du skal ha utbetalt, må vi ha opplysninger om inntekten din. Hvis du har hatt arbeidsinntekt eller er i jobb Du må be arbeidsgiveren din sende digital inntektsmelding til NAV. Inntektsmeldingen kan tidligst sendes fire uker før foreldrepengeperioden starter. Hvis du får utbetalt penger fra NAV, trenger du ikke sende dokumentasjon på dette. Står opplyst svart på hvitt. Nav avslår søknader som er mangelfullt dokumentert. Bare tull! jeg søkte i rundt uke 23. Søknaden blir bare stående hos nav frem til arbeidsgiver sender inntektsmelding, den blir ikke avslått!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #14 Skrevet 29. august 2019 Jeg søkte i uke 28 og den lå på vent til uke 35 når jeg fikk brev om at den var innvilget. Dette var to uker siden Anonymkode: 6bca7...df2
kvinne35+ Skrevet 29. august 2019 #15 Skrevet 29. august 2019 (endret) På 28.8.2019 den 11.58, AnonymBruker skrev: Når søker man foreldrepenger? Søker vi bare til nav, eller til arbeidsplassen og? Søker far etter fødsel? Er i uke 18 nå Anonymkode: 4ea20...9c8 Reglene er endret fra 2019 og nå er det 6uker før man har planlagt å starte opp med foreldrepenger. Far søker etter fødsel og 6uker før han har planlagt å starte opp med foreldrepengeperioden sin. Endret 29. august 2019 av kvinne35+ 1
kvinne35+ Skrevet 29. august 2019 #16 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, KaBom skrev: Bare tull! jeg søkte i rundt uke 23. Søknaden blir bare stående hos nav frem til arbeidsgiver sender inntektsmelding, den blir ikke avslått! Her så var arbeidsgiver så treg med å sende lønningsmelding at jeg fikk brev fra nav om at hvis ikke arbeidsgiver sendt lønnsmelding innen den og den datoen så ble de nødt til å avslå søknaden som følge av manglende dokumentasjon. Se bilde av brevet mitt (jeg har stryket over datoer)
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #17 Skrevet 29. august 2019 Alt du trenger å vite står her: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger «Mor kan tidligst søke om foreldrepenger ved 22. svangerskapsuke.» «(...) far må søke senest dagen før mor har siste dag med foreldrepenger.» «Du kan tidligst få svar på søknaden din fire uker før foreldrepengeperioden din starter. Dette er fordi vi bruker de nyeste opplysningene om inntekten din når vi skal beregne hva du skal få i foreldrepenger» Saksbehandlingstiden varierer fra fylke til fylke, men du finner din her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV Anonymkode: 6bca7...df2
kvinne35+ Skrevet 29. august 2019 #18 Skrevet 29. august 2019 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt du trenger å vite står her: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger «Mor kan tidligst søke om foreldrepenger ved 22. svangerskapsuke.» «(...) far må søke senest dagen før mor har siste dag med foreldrepenger.» «Du kan tidligst få svar på søknaden din fire uker før foreldrepengeperioden din starter. Dette er fordi vi bruker de nyeste opplysningene om inntekten din når vi skal beregne hva du skal få i foreldrepenger» Saksbehandlingstiden varierer fra fylke til fylke, men du finner din her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV Anonymkode: 6bca7...df2 Jepp fordi du kan tidligst starte permisjon 12uker før termin, og du får lov å søke tidligst 6uker før du planlegger å starte opp permisjonen. Tidligste du kan starte permisjonen er uke 28, å søke 6uker før blir uke 22. Men man mister jo alle de ukene til etter baby er kommet da så det kan være ganske upraktisk å starte så tidlig ettersom man ved 100% utbetaling og hele mødrekvote og hele fellesperiode er tilbake i jobb temmelig presist når barnet blir 7mnd gammelt når man starter permisjonen uke 37+3.. Endret 29. august 2019 av kvinne35+
Gjest Albbas Skrevet 29. august 2019 #19 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, kvinne35+ said: Jepp fordi du kan tidligst starte permisjon 12uker før termin, og du får lov å søke tidligst 6uker før du planlegger å starte opp permisjonen. Tidligste du kan starte permisjonen er uke 28, å søke 6uker før blir uke 22. Men man mister jo alle de ukene til etter baby er kommet da så det kan være ganske upraktisk å starte så tidlig ettersom man ved 100% utbetaling og helle mødrekvote og hele fellesperiode er tilbake i jobb temmelig presist når barnet blir 7mnd gammelt.. Nei du har lov til å søke lenge før 6 uker før du skal starte permisjon. NAV har endret dette 3 ganger i 2019, så det du snakker om sluttet å gjelde for flere måneder siden.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #20 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, kvinne35+ skrev: Jepp fordi du kan tidligst starte permisjon 12uker før termin, og du får lov å søke tidligst 6uker før du planlegger å starte opp permisjonen. Tidligste du kan starte permisjonen er uke 28, å søke 6uker før blir uke 22. Men man mister jo alle de ukene til etter baby er kommet da så det kan være ganske upraktisk å starte så tidlig ettersom man ved 100% utbetaling og helle mødrekvote og hele fellesperiode er tilbake i jobb temmelig presist når barnet blir 7mnd gammelt.. Jeg søkte i uke 28 og skrev at jeg ønsker å starter permisjonen tre uker før termindato, så det å søke tidlig påvirket ikke permisjonsstart for min del. NAV hadde ingen problemer med å forholde seg til det. Jeg syns det var greit å få søknaden ut av verden. Anonymkode: 6bca7...df2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå