Gå til innhold

Hvilke type sopp er lettest å kjenne igjen i skogen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å plukke sopp. Bor i Bergen. Kan gjerne kjøre et lite stykke. Hvor finnes det mye sopp? Og hvilke sopper er mest vanlig å finne i Bergen? Har funnet mye sopp på tur, men har ikke plukket med da jeg ikke vet om de er spiselig. Hvilke sopper er lettest å kjenne igjen og lett å ikke ta feil av? 

Anonymkode: dfc8e...af6

Skrevet

Kantarell er en veldig enkel sopp, som er lett å lære. Det finnes sopper som ligner, men det er lett å lære hva man skal se etter.

Matblekksopp er vanskelig å ta feil av. Den har en spesiell fasong, og hvis du skjærer et snitt i hatten går snittflatene etterhvert over i en blekklignende, svart guffe. Dette "blekket" vil du også se nederst på hattene til gamle sopp. Kan forveksles med grå blekksopp, så pass på at soppen ikke skal være glatt, den skal ha en slags hvite skjell over hele hatten.  Matblekksopp vokser best på plener. Man kan også finne den i lysninger i skogen, men da er det ofte mye jord på stilken.

Bergen skal visstnok være et dårlig soppsted. Det er visst for mye sammenhengende regn der om høsten, uten de oppholdene hvor soppen spretter opp.

Anonymkode: 3d279...3d0

Skrevet

Bergen sopp- og nyttevekstforening har tur i skageskogen i Fana i dag. Gratis og åpen for alle.  Bare å møte opp.  Du finner alle turene og soppkontrollene i kalenderen her http://www.soppognyttevekster.no/   De har soppkontrollører på alle turene. 

Anonymkode: d23d4...224

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergen skal visstnok være et dårlig soppsted. Det er visst for mye sammenhengende regn der om høsten, uten de oppholdene hvor soppen spretter opp.

Anonymkode: 3d279...3d0

Dette er bare pisspreik. Bergen har Norges nest største soppforening og har meget gode soppforhold. Men soppfloraen er litt annerledes på vestlandet  og kysten enn de deler av landet hvor det er naturlig granskog. 

Skrevet

Jeg plukker kun kantareller, de er de enkleste å kjenne igjen. Det finnes også falske kantareller, med de er litt mer røde og de er tynnere å ta på i hatten.

Jeg kan også plukke traktkantarell, men det spiser jeg ikke selv.

Bilde 1. - kantarell

Bilde 2. - falsk kantarell

Bilde 3 - traktkantarell

IMG_6511.JPG

IMG_6510.JPG

IMG_6512.JPG

Anonymkode: 507a4...900

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg plukker kun kantareller, de er de enkleste å kjenne igjen. Det finnes også falske kantareller, med de er litt mer røde og de er tynnere å ta på i hatten.

Jeg kan også plukke traktkantarell, men det spiser jeg ikke selv.

Bilde 1. - kantarell

Bilde 2. - falsk kantarell

Bilde 3 - traktkantarell

IMG_6511.JPG

IMG_6510.JPG

IMG_6512.JPG

Uuuupppsss! Feil! Bilde 2 - traktkantarell, bilde 3 - falsk kantarell! 

• Liker 1
Gjest #Rasshøl
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sopp som er helt lik kantarellen den ene har riller den andre pigger. Den vi kan spise har riller.

Skrevet

Gå på en bokhandel og let etter en soppbok for nybegynnere. Den første jeg kjøpte var et hefte som het "10 sikre sopper". Jeg var helt nybegynner men syns det var superlett å finne sopper etter det heftet. Så kjøpte jeg denne boka: https://www.tanum.no/_sikre-sopper-inger-lagset-egeland-9788205387935
Det finnes mange bøker som tar for seg de helt sikre soppene, tror det finnes en app også nå.

Jeg kjenner ikke til noen spesielt gode steder i Bergen, men bare stopp hvor som helst der det er en lomme ved skogkanten og gå inn og se, du finner raskt ut hvor du skal gå.

Skrevet
10 timer siden, #Rasshøl skrev:

Det er en sopp som er helt lik kantarellen den ene har riller den andre pigger. Den vi kan spise har riller.

??? 

Har den pigger er den ikke helt lik kantarell. (Det er heller ingen andre sopper som er "helt lik" kantarell.) Hvis den har farge og hattefasong som kan minne om unge kantareller på avstand men har pigger under hatten i stedet for riller kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være rødgul piggsopp. Dette er en veldig god matsopp. 

For øvrig anbefaler jeg ikke at du tar sjansen på å plukke sopp, om du kan finne på å beskrive kantarell og rødgul piggsopp som "helt like". Trygg sopplukking krever bedre evner til å bedømme fasong og farge enn det. 

Anonymkode: 09346...b64

• Liker 4
Skrevet

appen digital soppkontroll er super.   Jeg jobber selv som soppsakkyndig der og du får svar fra godt kvalifiserte folk.  Bare husk at appen er en ren matsoppkontroll. Dermed blir alle sopper som har forvekslinger underkjent som ikke matsopp, selv om kontrolløren kjenner igjen soppen.  

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppdaget det. Steinsopp er trygg og kan ikke forvekles med giftige arter, bare en type som ligner som er helt ufarlig men smaker stygt. Den er lett å kjenne igjen og har en mild mandelaktig lukt. Du kan smake på den.  Steinsopp er den beste, italienere elsker den, men kan være vanskelig å finne senere på høsten. Trives best i blandingskog med bjørk. 

http://www.soppgleder.no/index.php?p=1_80_Steinsopp-galler-rsopp

Traktkantarell vokser i klynger mange steder, og det er lett å få med seg spiss giftslørsopp. Får du en i kurven må du kaste alt. Den kan plukkes til langt ut på høsten.  

https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-livsfarlig-sopp-1.11257581

Les deg litt opp, og skal du på soppkontroll bør du ha flere lommer i kurven. Ikke bland ulike arter du ikke er helt trygg på. 

Skrevet

Piggsopp er alltid safe.

Anonymkode: e0044...c8c

• Liker 1
Skrevet

Rødskrudd er safe, men må forvelles lengre. Det sies at den lettere tar opp giftstoffer fra jorda, men det har jeg ikke belegg for å si da jeg bare har hørt det. 

Skrevet

Piggsopp og fåresopp er trygge sopper som har ingen farlige dobbeltgjengere. 

Skrevet
17 hours ago, Jytte said:

Rødskrudd er safe, men må forvelles lengre. Det sies at den lettere tar opp giftstoffer fra jorda, men det har jeg ikke belegg for å si da jeg bare har hørt det. 

Rødskrubbens status har blitt endret da endel reagerer allergisk på den. Jeg har hørt at den nå står oppført som giftig i noen nye soppbøker. Må uansett forvelles i min 15 min før annen tilberedning. https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Sopp/rodskrubb-kan-vare-en-giftig-sopp

Skrevet

jeg plukker de jeg synes er enkelt å kjenne igjen: kantarell og steinsopp (som alle plukker og derfor er vanskelig å finne). Fåresopp er veldig gode stekte, og rødskrubb og brunskrubb - disse må renses, vaskes og kokes 30 min men ellers er veldig gode matsopper, kan etterpå stekes, fryses eller tørkes, og er gode både stekte, og i gryterett og supper. 

Og kremler, jeg plukker hovedsakelig brune kremler, unge og «faste». De er veldig gode stekte med løk, og rømmesaus, med stekt potet. Kremler er det alltid massevis av i skogen, men de krever litt jobb med vask og rens («skinnet» på hatten må tas av), så jeg tar ikke for mye, for det gidder jeg ikke å rense..

Også er det to typer som er lett å kjenne men krever litt mer jobb for å kunne spises. Furumatriske/granmatriske og hvitriske. Disse vaner jeg ut i tre dager, bytter vann hver dag. Etter det kan man egentlig vel gjøre hva man vil, men disse er veldig gode saltede/syltede. 

Anonymkode: b5c27...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...