paulinemor Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Det jeg lurer mest på er bjeffing, aktivitetsnivå inne(har hørt at det har en "av-knapp"?)og om de er lett å få til å samarsamarbeide. Jeg har vurdert rasen en stund, og nå har jeg endelig mulighet til å kjøpe hund.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Har du hatt hund før? Dette er en rase som krever MYE mosjon, trening og mental trening. Er en hardfør polarhund, som ikke bør bo i en leilighet i en by. Anonymkode: 9916b...618 1
Gjest Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 På 28.8.2019 den 10.32, paulinemor skrev: Det jeg lurer mest på er bjeffing, aktivitetsnivå inne(har hørt at det har en "av-knapp"?)og om de er lett å få til å samarsamarbeide. Jeg har vurdert rasen en stund, og nå har jeg endelig mulighet til å kjøpe hund. Bjeffinga er en treningssak, har selv de andre lappene, og han ene bjeffer, mens han andre setter kun igang hvis han første starter (pga bedre trening på det). Og av-knappen er ganske tydelig, men det betyr at du da gir hunden det den trenger. Den lapske har et høyere aktivitertsnivå enn den finske/svenske, men jeg kjenner også til flere av denne typen som bare er familiehunder, men de får mer mosjon såklart. Av de jeg har erfart er den lapske rimelig førerorientert. Bris har jo flere ganger deltatt høyt oppe i agility https://onetowatch.no/bris/
Jytte Skrevet 29. august 2019 #4 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, Anki skrev: Bjeffinga er en treningssak, har selv de andre lappene, og han ene bjeffer, mens han andre setter kun igang hvis han første starter (pga bedre trening på det). Og av-knappen er ganske tydelig, men det betyr at du da gir hunden det den trenger. Den lapske har et høyere aktivitertsnivå enn den finske/svenske, men jeg kjenner også til flere av denne typen som bare er familiehunder, men de får mer mosjon såklart. Av de jeg har erfart er den lapske rimelig førerorientert. Bris har jo flere ganger deltatt høyt oppe i agility https://onetowatch.no/bris/ Lapphunder, alle tror jeg, har høyt gjeterinstinkt og energinivå. De kan roe seg ned hvis de får nok stimuli. Får de være med på alt i løpet av dagen er det ofte godt nok. Hva mener du med førerorientert?
Gjest Skrevet 29. august 2019 #5 Skrevet 29. august 2019 3 timer siden, Jytte skrev: Lapphunder, alle tror jeg, har høyt gjeterinstinkt og energinivå. De kan roe seg ned hvis de får nok stimuli. Får de være med på alt i løpet av dagen er det ofte godt nok. Hva mener du med førerorientert? Tror mine to har gått glipp av den førstnevnte der 😂. Riktignok kan den svenske vise tendenser til gjeteinstinkt, men når han ser en sau er han så gira på lek at jeg tror ikke det hadde slått inn i det heletatt. Finnen kunne ikke brydd seg døyten om sauer, eller andre dyr ala gjeterinnstinktet jeg kjenner fra bordercollier jeg kjenner. De er riktignok aktive hunder når det først står på, og de har null problem med å vandre 12-14 timer en dag om vi bestemmer oss for langtur, på samme måten som de syntes det er helt greit å sløve ute hele dagen i tillegg til tisseturer på 12-20 min 2-3 ganger og en langtur på alt fra en time til tre pr dag. Jeg har en rygg som krangler så på de verste dagene får de to kortere turer samt en del godbitsøk og hagelek og er fornøyd med det. Når jeg tenker føreroritentert tenker jeg på hvor oppmerksomme de er på fører, og hvor mye de hører på dem. Det er ikke ukjent at lapphundene, samt andre spisshunder er litt selektive når det gjelder hørsel innimellom. Samt de lærer fort og tar fort egne løsninger om de virker smartere. De lapske jeg kjenner er litt mer på at de hører på eier når det gjelder treninger av agility og lydighet, mens han ene min fant ut at han var lav nok til å løpe under hinderet og det ble med det. Vi har også færre repetisjoner på kursene vi har gått på da lærer er godt kjent med den type hunder som lærer fort, sitter godt, men som blir lei om det repeteres til det uendelig som en del raser må.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 12 timer siden, Anki skrev: Tror mine to har gått glipp av den førstnevnte der 😂. Riktignok kan den svenske vise tendenser til gjeteinstinkt, men når han ser en sau er han så gira på lek at jeg tror ikke det hadde slått inn i det heletatt. Finnen kunne ikke brydd seg døyten om sauer, eller andre dyr ala gjeterinnstinktet jeg kjenner fra bordercollier jeg kjenner. De er riktignok aktive hunder når det først står på, og de har null problem med å vandre 12-14 timer en dag om vi bestemmer oss for langtur, på samme måten som de syntes det er helt greit å sløve ute hele dagen i tillegg til tisseturer på 12-20 min 2-3 ganger og en langtur på alt fra en time til tre pr dag. Jeg har en rygg som krangler så på de verste dagene får de to kortere turer samt en del godbitsøk og hagelek og er fornøyd med det. Når jeg tenker føreroritentert tenker jeg på hvor oppmerksomme de er på fører, og hvor mye de hører på dem. Det er ikke ukjent at lapphundene, samt andre spisshunder er litt selektive når det gjelder hørsel innimellom. Samt de lærer fort og tar fort egne løsninger om de virker smartere. De lapske jeg kjenner er litt mer på at de hører på eier når det gjelder treninger av agility og lydighet, mens han ene min fant ut at han var lav nok til å løpe under hinderet og det ble med det. Vi har også færre repetisjoner på kursene vi har gått på da lærer er godt kjent med den type hunder som lærer fort, sitter godt, men som blir lei om det repeteres til det uendelig som en del raser må. Disse hundene ble tidligere brukt som gjeterhund for reinsdyr og blir fremdeles brukt som det. Lapsk vallhund er ingen border collie og det er store forskjeller. Trives best med mye aktivitet selv om de kan tilpasse seg et passivt liv. Anonymkode: af611...737
Gjest Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Disse hundene ble tidligere brukt som gjeterhund for reinsdyr og blir fremdeles brukt som det. Lapsk vallhund er ingen border collie og det er store forskjeller. Trives best med mye aktivitet selv om de kan tilpasse seg et passivt liv. Anonymkode: af611...737 Alle lapphundrasene ble og blir brukt som gjeterhunder på reinsdyr. Noen selger kun til reineiere, men selv familiehunder i avl har blitt solgt til reineiere og har utmerket seg innen dette. Faktisk hadde lapphundklubben i vinter muligheten for å registrere inn hunder uten stamtavle, men som tydelige var lapphunder for å få mer mangfold i rasen. Og det er et jeg sier, de er ingen bordercollie, verken på aktivitetsnivå eller gjetingtendenser (også fordi de gjeter på to vidt forskjellige måter). Så du mener nøyaktig det samme som meg Men jeg personlig ville ikke hatt lapsk vallhund da jeg føler de har ett høyere aktivitetsnivå enn de to andre lapphundrasene, samt de jeg kjenner som har lapske bekrefter dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå