AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Vi kvinner er heldig å ha fått så bra permisjon slik vi kan være hjemme de første viktige måneder etter babyen er født. Men jeg stadig ser at folk klager over at de er ikke klare å begynne å jobbe igjen - mest på grunn av ammingen. Ja, vi alle vet hvor viktig morsmelken er, men etter barna er 6 måneder er det faktisk ditt valg å fortsette å amme 100%. Om babyen ammer hele natten og du skal tilbake i jobb kan ikke du bruke det som et argument- du har faktisk andre muligheter å fôre barnet enn fra puppen. Det er mange kvinner verden over som må begynne å jobbe igjen etter bare noen uker. Det er ikke en livsrett at dere må på liv og død amme 24/7 når barnet er 6-7 måneder gammel og du skal jobbe igjen. Om du er så opptatt med at barn skal kun få morsmelk fra puppen burde dere ta noe ekstra måneder ulønnet siden det er faktisk deres valg å fortsette. Anonymkode: 2aa79...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Ja ja ja ja, altså pass på deg selv. Fatter ikke hvorfor folk (kvinnfolk) er så opptatt av hva andre kvinner gjør hele tiden? Ser dere menn holde på sånn? Blir helt matt. At dere orker. Anonymkode: 4fc14...a85 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja ja ja ja, altså pass på deg selv. Fatter ikke hvorfor folk (kvinnfolk) er så opptatt av hva andre kvinner gjør hele tiden? Ser dere menn holde på sånn? Blir helt matt. At dere orker. Anonymkode: 4fc14...a85 Er ikke opptatt med andre- går det ann å ha en diskusjon her uten at folk er krenket? Folk kan gjør hva de vil, men slutt å klage over det! Om du vil amme 24/7 til barnet er 1 år må du planlegge permisjon delingen bedre da. Anonymkode: 2aa79...e4c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke opptatt med andre- går det ann å ha en diskusjon her uten at folk er krenket? Folk kan gjør hva de vil, men slutt å klage over det! Om du vil amme 24/7 til barnet er 1 år må du planlegge permisjon delingen bedre da. Anonymkode: 2aa79...e4c Krenket meg her og der. Åpenbart er du opptatt av andre. Samme med de tusen andre trådene med samme tema, der kan du diskutere deg grønn med andre mødre. Hvorfor bryr du deg om at folk klager? Anonymkode: 4fc14...a85 2
Joppeline Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kvinner er heldig å ha fått så bra permisjon slik vi kan være hjemme de første viktige måneder etter babyen er født. Men jeg stadig ser at folk klager over at de er ikke klare å begynne å jobbe igjen - mest på grunn av ammingen. Ja, vi alle vet hvor viktig morsmelken er, men etter barna er 6 måneder er det faktisk ditt valg å fortsette å amme 100%. Om babyen ammer hele natten og du skal tilbake i jobb kan ikke du bruke det som et argument- du har faktisk andre muligheter å fôre barnet enn fra puppen. Det er mange kvinner verden over som må begynne å jobbe igjen etter bare noen uker. Det er ikke en livsrett at dere må på liv og død amme 24/7 når barnet er 6-7 måneder gammel og du skal jobbe igjen. Om du er så opptatt med at barn skal kun få morsmelk fra puppen burde dere ta noe ekstra måneder ulønnet siden det er faktisk deres valg å fortsette. Anonymkode: 2aa79...e4c Altså, for et idiotisk innlegg fullstendig blottet for kunnskap. Norske kvinner er blant de mest arbeidende kvinnene i verden gjennom livet. Det reelle alternativet for flertallet av verdens kvinner er faktisk ikke å begynne i jobb igjen etter få uker, det er faktisk å ikke ha arbeid utenfor hjemmet overhodet. Det eneste disse nye permisjonsreglene fører til, er at kvinner føler seg tvunget til å ta ulønnet permisjon. Denne endringen i regelverket, i likestillingens navn, kan vel da neppe kalles en suksess. Vet ikke hvor mye mer attraktivt det er å ansette en kvinne som tar 7 mnd lønnet permisjon og x antall mnd ulønnet permisjon jeg, men om denne trenden fortsetter vil den reelle forskjellen mellom ny og gammel permisjonsfordeling kun bli at kvinner taper inntekt/pensjon. Å legge til rette for en mest mulig fordelaktig start på livet for barn har faktisk fordeler for samfunnet som skal dra nytte av det som fremtidig skattebetaler, eller ta vare på, ved fysiske/psykiske plager. Friske mennesker er faktisk mer lønnsomme for samfunnet enn syke. Nå er ikke jeg samfunnsøkonom men jeg etterlyser forskning på dette temaet, da mitt inntrykk gjennom media (gidder ikke å søke opp tall nå) at det er flere unge uføre/langtidsarbeidsledige enn på lenge. Om dette kan forebygges med grep som koster mindre enn skatteinntektstapet det nå medfører, går faktisk «AS Norge» i pluss. Amming er faktisk anbefalt av WHO de første to årene av livet. Tro det eller ei, det er ikke en bryter på barnet en kan skru på for å få det til å spise annen mat. Det er faktisk en prosess som kan ta en ganske lang tid. Melken må i mange tilfeller også fjernes minst 1-2 ganger ila en arbeidsdag for å unngå spreng, tette melkeganger, betennelse, og for å holde produksjonen i gang. Er dette det beste for mor, barn og dermed samfunnet, tenker du? Jeg så i en annen tråd, senest nå, hvor en mor som ikke følte seg klar til å begynne i jobb igjen etter hennes 50 % av permisjonen var tatt, pga tøff barseltid, bli rådet til sykemelding mens mannen tok ut foreldrepermisjonen «sin». Ja, for en skal jo være 100 % for å «nyte» foreldrepermisjonen sin. Sånn går det når en glemmer at det faktisk er kvinnen som føder, ammer, slarker i ledd og generelt trenger tid til å komme seg etter fødsel, OG AMME. Hun burde IKKE trenge å slite seg tilbake på jobb, sitte der på hc-toalettet med pumpen sin 1-3 ganger ila arbeidsdagen, ikke sove om natten pga barnets økte die/nærhetsbehov på natt grunnet mors fravær på dagtid. For de kvinnene som ønsker, fordi de føler seg klare, og ikke har hatt en tøff barseltid, og som kanskje ikke ammer av div grunner, eller har et barn som trives med fast føde eller kanskje liker og får til pumping, kan selvfølgelig VELGE å gå tilbake til jobb. VELGE. Fordi det er praktisk, fysisk og psykisk mulig. 10
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kvinner er heldig å ha fått så bra permisjon slik vi kan være hjemme de første viktige måneder etter babyen er født. Men jeg stadig ser at folk klager over at de er ikke klare å begynne å jobbe igjen - mest på grunn av ammingen. Ja, vi alle vet hvor viktig morsmelken er, men etter barna er 6 måneder er det faktisk ditt valg å fortsette å amme 100%. Om babyen ammer hele natten og du skal tilbake i jobb kan ikke du bruke det som et argument- du har faktisk andre muligheter å fôre barnet enn fra puppen. Det er mange kvinner verden over som må begynne å jobbe igjen etter bare noen uker. Det er ikke en livsrett at dere må på liv og død amme 24/7 når barnet er 6-7 måneder gammel og du skal jobbe igjen. Om du er så opptatt med at barn skal kun få morsmelk fra puppen burde dere ta noe ekstra måneder ulønnet siden det er faktisk deres valg å fortsette. Anonymkode: 2aa79...e4c Man kan fint anerkjenne både amming og MME. Har selv gitt MME. Men hvis mødre vil amme det første året synes jeg man skal legge til rette for det. Slik det er nå med permisjonsfordelingen er det lite fleksibilitet. Anonymkode: 84f95...b1b 2
The Kitten Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke opptatt med andre- går det ann å ha en diskusjon her uten at folk er krenket? Folk kan gjør hva de vil, men slutt å klage over det! Om du vil amme 24/7 til barnet er 1 år må du planlegge permisjon delingen bedre da. Anonymkode: 2aa79...e4c Du legger ikke opp til en diskusjon. Du konstanterer bare meningen din. Forøvrig har kvinner i Norge rett på ammefri, så kan det diskuteres om de bør ha den rettigheten. Forresten er det ingen som ammer 24 timer i døgnet. 4
Hvissvass Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 Det er jo ikke rart WHO anbefaler amming i to år, da dette rådet gjelder for hele verden. I Norge har vi ekstremt god tilgang på morsmelkerstatning og kunnskap om fast føde til barn helt nede i fire månedersalderen, så jeg synes det blir litt rart å skyve foran seg et ernæringsråd for babyer og småbarn som skal ivareta hele verden. Det er ikke å stikke under en stol at enkelte skyver "barnets beste" foran seg som et vikarierende behov når de selv helst ønsker å være hjemme i årevis med småbarn og da helst på statens regning. Man har tilgang på en meget godt permisjonsordning i Norge, staten lønner omsorgsperson i 46 eller 56 uker hjemme med full lønn eller 80%. Man har videre rett etter loven å være hjemme i ytterligere et år, men da må du ta kostnaden selv.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 Jeg har aldri vært så miserabel i hele mitt liv som hjemme med baby, men samtidig tror jeg det er det beste for babyen min. Amming er ikke bare mat, det er også kos og trøst, og de har et behov for nærhet som blir møtt gjennom amming. Nå sier jeg ikke at mme ikke er bra, det går bare ikke for alle, og det er helt ok det og. Anonymkode: 49986...fb8 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kvinner er heldig å ha fått så bra permisjon slik vi kan være hjemme de første viktige måneder etter babyen er født. Men jeg stadig ser at folk klager over at de er ikke klare å begynne å jobbe igjen - mest på grunn av ammingen. Ja, vi alle vet hvor viktig morsmelken er, men etter barna er 6 måneder er det faktisk ditt valg å fortsette å amme 100%. Om babyen ammer hele natten og du skal tilbake i jobb kan ikke du bruke det som et argument- du har faktisk andre muligheter å fôre barnet enn fra puppen. Det er mange kvinner verden over som må begynne å jobbe igjen etter bare noen uker. Det er ikke en livsrett at dere må på liv og død amme 24/7 når barnet er 6-7 måneder gammel og du skal jobbe igjen. Om du er så opptatt med at barn skal kun få morsmelk fra puppen burde dere ta noe ekstra måneder ulønnet siden det er faktisk deres valg å fortsette. Anonymkode: 2aa79...e4c ...men etter barnet blir født er det faktisk ditt valg om du skal amme eller ikke. Det er ingen tvang å amme i det hele tatt! Anonymkode: 0194c...96a 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kvinner er heldig å ha fått så bra permisjon slik vi kan være hjemme de første viktige måneder etter babyen er født. Men jeg stadig ser at folk klager over at de er ikke klare å begynne å jobbe igjen - mest på grunn av ammingen. Ja, vi alle vet hvor viktig morsmelken er, men etter barna er 6 måneder er det faktisk ditt valg å fortsette å amme 100%. Om babyen ammer hele natten og du skal tilbake i jobb kan ikke du bruke det som et argument- du har faktisk andre muligheter å fôre barnet enn fra puppen. Det er mange kvinner verden over som må begynne å jobbe igjen etter bare noen uker. Det er ikke en livsrett at dere må på liv og død amme 24/7 når barnet er 6-7 måneder gammel og du skal jobbe igjen. Om du er så opptatt med at barn skal kun få morsmelk fra puppen burde dere ta noe ekstra måneder ulønnet siden det er faktisk deres valg å fortsette. Anonymkode: 2aa79...e4c Altfor mange går tidlig tilbake på jobb for de får mer ut av det og mer fri enn å være med barna sine. Noen har ett valg.Noen ikke.Men de som har ett valg å være lenger hjemme burde valgt det.Men er opp til hver enkelt.Du får aldri tiden igjen! Anonymkode: 1d355...423 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kvinner er heldig å ha fått så bra permisjon slik vi kan være hjemme de første viktige måneder etter babyen er født. Men jeg stadig ser at folk klager over at de er ikke klare å begynne å jobbe igjen - mest på grunn av ammingen. Ja, vi alle vet hvor viktig morsmelken er, men etter barna er 6 måneder er det faktisk ditt valg å fortsette å amme 100%. Om babyen ammer hele natten og du skal tilbake i jobb kan ikke du bruke det som et argument- du har faktisk andre muligheter å fôre barnet enn fra puppen. Det er mange kvinner verden over som må begynne å jobbe igjen etter bare noen uker. Det er ikke en livsrett at dere må på liv og død amme 24/7 når barnet er 6-7 måneder gammel og du skal jobbe igjen. Om du er så opptatt med at barn skal kun få morsmelk fra puppen burde dere ta noe ekstra måneder ulønnet siden det er faktisk deres valg å fortsette. Anonymkode: 2aa79...e4c Og i mange tilfeller er det faktisk ungen sitt valg, en unge som nekter all annen føde, selv med en mamma som har prøvd alt. Og om hun kunne velge, så hadde det blitt alt annet en morsmelk fra bryst. Anonymkode: 5bc4c...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå