Gå til innhold

Hundesele som lukter høgg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hunden min har en freemotion-sele fra Non stop dogwear. Den brukes mye på tur hele året. Ifølge produsenten så er materialet «500 D cordurastoff og nylonwebbing».

Etter en real gjørmefest (dvs at han løp/badet i gjørme og sauemøkk) i regnværet, så følte jeg selen ikke ble ren av å bli spylt ute. Vasket den derfor på 40grader. 

Problem: Etter dette har den rett og slett stinket (selen altså). Lukter innestengt og surt... Mannen vasket den på 60grader i går pga lukta, men den lukter like ille enda. Vi bruker den jo stortsett ute, men det er jo ikke gøy å ha noe hengende i gangen som lukter sånn 😅 i tillegg vil vi jo ikke at bikkjene skal løpe rundt med noe som stinker. 

Burde vi ikke vasket den i maskinen?? Eller er den «oppbrukt» og må byttes? Er det noen kjerringråd jeg kan prøve for å fjerne / redusere lukta? Den trenger jo ikke lukte friskt og nydelig liksom, men den stanken den har nå.. Den henger ute for å si det slik. Det er jo ganske dyre seler, så ikke helt keen på å bytte den ut heller 😜 Selen er ca 2 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg den i vann i eddikvann over natta og la den tørke ute etterpå. 

Anonymkode: 8a10c...377

Skrevet

Ikke vask i maskin... Legg den i grønnsåpe/klor/såpevann et par timer og skyll mange ganger i kaldt vann. 

Anonymkode: 8fe9b...4bc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg den i vann i eddikvann over natta og la den tørke ute etterpå. 

Anonymkode: 8a10c...377

Hvor mye eddik i vannet da? Takk for tips.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vask i maskin... Legg den i grønnsåpe/klor/såpevann et par timer og skyll mange ganger i kaldt vann. 

Anonymkode: 8fe9b...4bc

Nei, har skjønt det ikke var så lurt 😅 takk for tips! Er klor trygt å bruke da? Er ikke det ganske sterke saker?

Skrevet

Kjøp ny.

Anonymkode: c1729...21a

Skrevet

Jeg vasker selene til hundene mine i vaskemaskinen. Her går alt i vaskemaskinen egentlig. Jeg ville ha putta den i en bøtte med vann og eddik. Tror jeg hadde prøvd en god heftig blanding i første omgang. Men skylt over den med rent vann til slutt. Ikke bruk klor. Det ødelegger materialene.

Blir ikke lukta borte, ta kontakt med produsenten før du eventuelt går til det skrittet å kvitter deg med den. 

Anbefaler å henge den til tørk mellom hver badetur. Ikke krølla sammen.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips. Prøver vann og eddik.

Vi spyler hund og sele rene etter hver tur, og henger de opp til tørk (ikke hundene da, utstyret). Lukta kom først etter turen i vaskemaskina, før det var den bare kjempeskitten.

Skrevet

Ta litt vann i en bøtte med noen dråper eterisk olje av rosmarin og skyll den i det.

Anonymkode: 5677b...710

Skrevet

Jeg bruker salsåpe og grønnsåpe på alt hundeutstyret. 

Anonymkode: 0f5d7...411

Skrevet

La den ligge i litt eddikvann før du henger den på tørk.

Anonymkode: 1b209...f2e

Skrevet

Oppdatering: Eddik altså 😍 fikser alt. La den i vann med eddik i over natten. Skulte godt ut og hang den ut på klesstativet. Ingen stinkbombe mer, nå lukter den ingenting. 

Hurra, og tusen takk for tips!! :) 

Skrevet

Jeg vasker mine julius k9 seler i maskin. Null pro. 

Anonymkode: e7778...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...