Gå til innhold

Hva skjer egentlig med guttene for tiden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 10-15 årene har vi lagt merke til en trend blant gutter, helt fra 1.klassealder og oppover til de er blitt voksne. De er så dramatiske! Det er krangling, hvisking, mobbing, utestengelse, dramatikk mellom venner, skifting av venner i hytt og pine..drittslenging på nivå med jenter, baksnakking gjennom sosiale medier..i klassene til barna våre er det guttene som stort sett har stått for dramaet og splitting i klassen. Hva i all verden skjedde her? Da jeg var yngre foretrakk jeg å være med gutter, fordi det var lite drama, og de ordnet opp i problemer fortløpende. Hadde de et problem ble det tatt med den det gjaldt, og ikke via via. Når saken var løst satte man en strek og var kompiser igjen. Ofte holdt guttene sammen i mange år, og var lojale mot hverandre, mens i dag skiftes venner etter vinden. 

Jeg har lurt på om dette kan være et resultat av den pedagogiske vinklingen (man skal aldri være fysisk, ting skal alltid løses verbalt). Eller likestilling/feminisme, guttene/mennene har mistet sin posisjon i samfunnet, de har ikke lenger en bestemt rolle i familien/fremtidig familie. Tidligere var det gitt at mannen var familiens overhode, og den som skaffet familien penger til mat og tak over hodet. I dag er man to om den oppgaven. Men, hvis dette stemmer, hvordan kan dette påvirke helt ned til 5-6 års alderen? 

Anonymkode: b4c1f...677

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De siste 10-15 årene har vi lagt merke til en trend blant gutter, helt fra 1.klassealder og oppover til de er blitt voksne. De er så dramatiske! Det er krangling, hvisking, mobbing, utestengelse, dramatikk mellom venner, skifting av venner i hytt og pine..drittslenging på nivå med jenter, baksnakking gjennom sosiale medier..i klassene til barna våre er det guttene som stort sett har stått for dramaet og splitting i klassen. Hva i all verden skjedde her? Da jeg var yngre foretrakk jeg å være med gutter, fordi det var lite drama, og de ordnet opp i problemer fortløpende. Hadde de et problem ble det tatt med den det gjaldt, og ikke via via. Når saken var løst satte man en strek og var kompiser igjen. Ofte holdt guttene sammen i mange år, og var lojale mot hverandre, mens i dag skiftes venner etter vinden. 

Jeg har lurt på om dette kan være et resultat av den pedagogiske vinklingen (man skal aldri være fysisk, ting skal alltid løses verbalt). Eller likestilling/feminisme, guttene/mennene har mistet sin posisjon i samfunnet, de har ikke lenger en bestemt rolle i familien/fremtidig familie. Tidligere var det gitt at mannen var familiens overhode, og den som skaffet familien penger til mat og tak over hodet. I dag er man to om den oppgaven. Men, hvis dette stemmer, hvordan kan dette påvirke helt ned til 5-6 års alderen? 

Sånn var det også i klassen min på barneskolen, det var gutta krutt som stod for «dramaet». Det var spesielt tre gutter som kjørte splitt og hersk og satte alle opp mot hverandre. Man måtte velge side, og hver uke var det noe nytt som gjorde at «lagene» ble endret. Vi hadde utallige foreldremøter med lærere og rektor, og helsesøster inne i klasserommet støtt og stadig for å ta opp temaet. Endte med at han ene gutten ble flyttet til naboskolen, mens en annen ble flyttet til en parallellklasse. Det roet seg etter det. På ungdomsskolen var det mer jentedrama ;) 

Anonymkode: 98601...d49

Skrevet

Det var det ikke noe av på skolen der jeg gikk, gikk ut av 10ende for snart 10 år siden. Men lillebroren min går i 7ende og har ikke lagt merke til noe sånnt blant hans klassekamerater. Der er alle gode venner, er litt rivalisering og drama med paralell klassen da 😛

Anonymkode: 66636...0cd

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det også i klassen min på barneskolen, det var gutta krutt som stod for «dramaet». Det var spesielt tre gutter som kjørte splitt og hersk og satte alle opp mot hverandre. Man måtte velge side, og hver uke var det noe nytt som gjorde at «lagene» ble endret. Vi hadde utallige foreldremøter med lærere og rektor, og helsesøster inne i klasserommet støtt og stadig for å ta opp temaet. Endte med at han ene gutten ble flyttet til naboskolen, mens en annen ble flyttet til en parallellklasse. Det roet seg etter det. På ungdomsskolen var det mer jentedrama ;) 

Dette var forøvrig på 90-tallet (er født i 85).

Skrevet

Sånn er det ikke i klassen til sønnen min, han går i 7. klasse. Han har hatt de samme vennene siden 1. klasse. OG det er ikke noe drama eller tull blant guttene i klassen. Jentene har laget litt drama, som skolen har måtte jobbe med. Og samme var det i klassen til datteren min, som er 18 år nå. Mye drama blant jentene. Ikke blant guttene.

Anonymkode: eed88...e2d

Skrevet

Guttene blir mer femi, har sett det lenge.

Anonymkode: ebb48...620

• Liker 1
Skrevet

Testosteronet blant gutter har synket med 30 % de siste 30 årene. 

Anonymkode: bc096...46b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Guttene blir mer femi, har sett det lenge.

Anonymkode: ebb48...620

Ja! Det er dette vi også observerer, at guttene rett og slett blir mer feminine. Man ser det også ifht klesstil, alt må være merkeklær osv. De guttene jeg var med, og brødrene mine kunne ikke brydd seg mindre om hvordan klærne så ut, før de kom litt opp i alder (type 16-18 år). Men hvorfor skjer dette?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Testosteronet blant gutter har synket med 30 % de siste 30 årene. 

Finnes det dokumentasjon på dette?

• Liker 5
Skrevet

Fordi i Norge er gutter oppdratt til å bli så feminine som bare mulig. Alt maskulint regnes som farlig og aggressiv. Hurra, feminisme. Det er veldig få ekte menn kvar i Norge. Jeg kunne aldri engang tenke med å være sammen med en (typisk) norsk "mann". 

Anonymkode: 855f5...506

• Liker 5
Skrevet

Det er ingen disiplin lenger, enten hjemme eller på skolen.  Dårlig oppførsel er møt med "snakk og fine ord" .  Foreldrene duller de i plastbobler og kaller de skatt frem til de er 30.   Vi hadde denne type oppførselen i 80 tallet og, men det ble møtt med straff - først på skolen, deretter når vi kom hjem.  Dagens foreldrene er tafatt og delta i samfunnets undergang. 

• Liker 3
Skrevet

Det er alt østrogenet i maten som gjør det😊

Anonymkode: bff83...7a0

Skrevet

Sånn er det ikke i klassen til sønnen vår, på barneskolen var det veldig drama blandt jentene, men gutta gjorde opp og ble ferdig med det der og da. Det var i allefall det læreren fortalte oss. Nå på ungdomsskolen er det samme greia, mye jente drama, men gutta bryr seg ikke om å lage drama. 

Skrevet
Akkurat nå, Outlander skrev:

Det er ingen disiplin lenger, enten hjemme eller på skolen.  Dårlig oppførsel er møt med "snakk og fine ord" .  Foreldrene duller de i plastbobler og kaller de skatt frem til de er 30.   Vi hadde denne type oppførselen i 80 tallet og, men det ble møtt med straff - først på skolen, deretter når vi kom hjem.  Dagens foreldrene er tafatt og delta i samfunnets undergang. 

Det er ikke lov med disiplin og straff. Det er omsorgssvikt.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det dokumentasjon på dette?

Det gjør det sikkert. Jeg så det på en dokumentar på tv. 

Skrevet

Vel, hva tenker dere man skal gjøre med guttas "manglende maskulinitet", da? La gutta få styre, bråke og bestemme alt igjen, mens jentene står snille og høflige bakerst i rommet og ikke gjør noe ut av seg? Når de blir voksne så skal gutta være familiens overhode, mens jentene skal være lydige?

Får alltid følelsen av at det er det som egentlig ligger mellom linjene i slike innlegg. At man synes likestillingen har gått for langt, og man helst ønsker at jentene skal ofres igjen, for at gutta skal få skinne og være EKTE MENN!

Hvis gutter i dag er i en identitetskrise (noe jeg ikke tror helt på, men OK), så burde man vel finne en ny identitet for menn - ikke gå tilbake til fortidens idealer. At gutter lærer å ikke løse konflikter fysisk, tenker jeg er bare positivt. Ikke minst med tanke på at jeg har to døtre, og den der fysiske konfliktløsningen hos menn har vært temmelig farlig for kvinner i tidligere tider.

Om noe er det yrkeslivet som har forandret seg, og som preger gutta helt ned i barneskolealder. Før i tida kunne rabbagastene gå rett til en ufaglært jobb på verftet eller fabrikken, og skolepresset var dermed ikke så stort. Nå klarer man seg ikke lenger som ufaglært, og alle må igjennom den akademiske ruta. Det er tøffe krav helt fra første skoledag, og jeg tenker at det er mye større grunn til identitetskrise. Likestilling er ikke problemet.

Anonymkode: 04bde...92b

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke lov med disiplin og straff. Det er omsorgssvikt.

Dette der må være spøk.  Tror du jeg snakker om FYSISK VOLD?  Ditt innlegg er et god eksempel av hva jeg snakker om.  

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Outlander skrev:

Dette der må være spøk.  Tror du jeg snakker om FYSISK VOLD?  Ditt innlegg er et god eksempel av hva jeg snakker om.  

Nei. Tror du jeg snakker om FYSISK VOLD? Det gjør jeg nemlig ikke.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Tror du jeg snakker om FYSISK VOLD? Det gjør jeg nemlig ikke.

Så du seriøs mener at det er omsorgssvikt og ulovlig å ha straff for dårlig oppførsel eller at barn blir disiplinert (får konsekvenser) for oppførselen sin.  Igjen en god eksempel hvorfor norske barn mangler respekt og er helt ut av kontroll. 

• Liker 3
Skrevet

Tror det handler mer om at du ikke så baksnakkingen og hviskingen til guttene fordi de baksnakker hovedsaklig med hverandre og ikke jenter. Gutter og menn behandler som regel jenter og kvinner ok, men baksnakker de med hverandre. Jenter og kvinner kan baksnakke til både menn og kvinner

Så du ser vel mer hvordan ting egentlig er for gutter enn det du gjorde da du var barn

Anonymkode: 6c0b3...264

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...