Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nesten ferdig med lektorutdannelsen min, og jeg tror jeg er nødt til å lage en plan for hva jeg skal gjøre med min tilstedeværelse på sosiale medier. Det er to ting som bekymrer meg.

1) Jeg er ung, og jeg har vært på Facebook lenge. Jeg har ikke kontroll på alle bilder som ligger på nett. Når jeg var ungdom spurte ikke folk om lov til å ligge ut bilder, de bare gjorde det. Jeg har bare kontroll over bilder der jeg er tagget. Jeg er en person som tenker mye over hva jeg skriver på nett, spesielt under fullt navn, men jeg kan ikke kontrollere alle bilder av meg som ligger på nett. Jeg kan eventuelt be alle vennene mine om å fjerne bilder av meg. 

2) Jeg ønsker ikke å være venn med elever på Facebook. Jeg har hørt at noen skoler har grupper hvor lærer kan ha kontakt med elever gjennom Facebook, men jeg tenker at It's Learning bør holde. Slik jeg forstår det så er det ingen klare regler for dette, og noen lærere er venn med elevene sine på Facebook. Noen mener at lærere har ingenting å gjøre på Facebook i det hele tatt, men det er jo bare latterlig. 

Har dere noen regler på deres skole? Har dere hatt noe problemer med elever som søker dere opp på nett?

Anonymkode: b1c5b...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rådføre deg med andre lærere 

Anonymkode: a9adc...c9d

• Liker 3
Skrevet

Du kan gjøre sånn st ingen kan søke deg opp.

Anonymkode: 50cbd...b11

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen regler på deres skole? Har dere hatt noe problemer med elever som søker dere opp på nett?

Jeg jobba i en 7.klasse i fjor, og de søkte aktivt på navnene til både lærere og assistenter på nett. Så hvis ungene er ufyselige, og du jobber med de større er det jo en fare for det.

Anonymkode: 811fd...265

Skrevet

Helt lukket profil for deg selv, eventuelt en som heller ikke er søkbar. 

Jeg jobber innen helse, og venneforespørsler har faktisk vært et mindre problem enn jeg trodde det kom til å bli. Hør litt hva som er vanlig på skolen du begynner på. Tipper de som er facebookvenner med elevene setter på egne innstillinger på profilen for elevene, slik at det blir begrenset innsyn. 

Anonymkode: 48aac...6a3

Skrevet

Gjør profilen privat

ikke aksepter venneforespørsler fra elever

Anonymkode: 4bc13...dbe

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer. Har privat facebookprofil og instagramprofil. 

Har aldri merket eller hørt noe om at elever har søkt meg opp. Noen har sikkert søkt på navnet mitt, men de kommer ikke inn på profilen min fordi den er privat.

Alle skoler skal ha et program som its Learning, skooler, showbie e.l. Der dere kan kommunisere på nett. 

Anonymkode: fe836...dc7

Skrevet

En annen sak du må tenke over, er om du vil bli venn med foreldrene til disse barna på sosiale medier. Jeg er ikke lærer, men jeg er mor. Ser at andre foreldre er "venn" der med podens lærer. For min del er det ikke aktuelt.

Anonymkode: fcbaf...576

Skrevet

Min mann er lærer. På skolen hans er ingen av lærerne venn med noen av elevene på facebook eller sosiale medier, av prinsipp. Men lærerjobben legger litt begrensninger på sosial aktivitet, det hender han f.eks holder seg unna utesteder/evenementer der han kan finne på å møte elever i situasjon med alkohol osv. :)

Anonymkode: f399b...d87

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En annen sak du må tenke over, er om du vil bli venn med foreldrene til disse barna på sosiale medier. Jeg er ikke lærer, men jeg er mor. Ser at andre foreldre er "venn" der med podens lærer. For min del er det ikke aktuelt.

Anonymkode: fcbaf...576

Det er ikke aktuelt for meg heller. Jeg ønsker at foreldre også respekterer mitt privatliv. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke kontroll på alle bilder som ligger på nett.

Om det finnes bilder av deg lettkledd, så er du ferdig. Gutta vil plage deg med det.

Anonymkode: c0973...472

Skrevet

Elevene kommer til å søke deg opp, men det har aldri vært noe problem knyttet til det på min skol (vgs).

Ha SoMe-profilene dine lukket/privat. Hos oss har noen lærere Facebook-grupper med elevene, men de aller aller fleste bruker skolens offisielle kanaler. Ingen kan pålegges å bruke. Som regel får man ikke venneforespørsler fra elevene eller foresatte. Får man der, er der bare å høflig avslå dem. Null problem.

Anonymkode: 1bd04...824

• Liker 1
Skrevet

Gjør profilen din til ikke søkbar. Endre fb-navnet ditt.

Jeg er lærer på vgs, og vi lager fb-grupper. Det er langt lettere å kommunisere der enn plattformen skolen bruker. Dessuten så er elevene der. Jeg godkjenner forespørseler, men jeg har veldig lite på fb. Jeg har ikke hatt noen problemer med elever. Det har vært gøy å følge dem etter min tid med dem har vært over :)

Skolen vår har ingen offisielle regler rundt sosiale medier.

Dersom du velger å godkjenne elever, så sett dem som 'bekjent' slik at når du poster noe, kan du lett styre det slik at det ikke er synlig for dem.

Du må nesten se det an. Noen skoler er helt for, andre er mer rund i kanten.

Anonymkode: ae4ef...5fc

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det finnes bilder av deg lettkledd, så er du ferdig. Gutta vil plage deg med det.

Anonymkode: c0973...472

Nei, det finnes ikke. Det er jeg helt sikker på. Det er noen bilder fra fester fra videregående som jeg vil få fjernet, men jeg har ikke spurt enda. Det irriterer meg faktisk litt at nå som vi er i slutten av tjueårene, så har mange jeg kjente fra videregående fremdeles bilder av oss oppe. Jeg hadde en venninne som hadde veldig dårlig selvbilde fordi hun var skoleflink, og hun ønsket ikke å bli sett på som nerd. Hun begynte å tvinge i seg alkohol, gå på fester, og tok alltid mange bilder av det som hun delte på sosiale medier slik at alle kunne se hvor kul hun var. Resultatet er jo at det ligger mange bilder av meg fra fester som jeg ikke husker en gang. Det er bilder hvor jeg drikker alkohol før jeg ble 18, som jeg i alle fall kommer til å be henne fjerne. Jeg bare skjønner ikke hvorfor hun samler på disse bildene enda, vi har ikke hatt en samtale på snart 10 år. Det føles litt rart at noen jeg ikke egentlig er venn med lenger skal ha bilder av meg liggende på Facebook. 

Skrevet

Ei venninne av meg som er lærer løste dette med å lage seg en ny facebook profil med fult navn og bilde av henne. Den gamle lukket hun fullstending, endret navn til et kallenavn sånn at kun venner viste at det var henne og bruker et annonymt profilbilde. 

Anonymkode: d0598...ad9

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne av meg som er lærer løste dette med å lage seg en ny facebook profil med fult navn og bilde av henne. Den gamle lukket hun fullstending, endret navn til et kallenavn sånn at kun venner viste at det var henne og bruker et annonymt profilbilde. 

Anonymkode: d0598...ad9

Det var lurt. :) 

Skrevet

Der jeg jobber er vi ikke venner med elever før de har gått ut. Dette er skolens policy.

Anonymkode: 31086...2c7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber er vi ikke venner med elever før de har gått ut. Dette er skolens policy.

Anonymkode: 31086...2c7

Ja, jeg husker at kontaktlæreren min la meg til etter jeg slutta på videregående. :) Det var veldig koselig at hun ville være venner med oss når vi var ferdig. Vi har jo egentlig ikke noe "kontakt", men jeg kan jo se innleggene hennes, og hun liker av og til det som jeg ligger ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...