Gå til innhold

Toller, flat eller annen rase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvilken av de tre anbefaler du? Har hatt flat før, og glad i den rasen. Lurer litt på Toller denne gangen, eller kanskje rett og slett prøve en annen rase. Bruk: Lange turer til fots og på ski, litt spor og søk, kanskje Agility. Familie med barn, mange barn ut og inn i hjemmet. 

Anonymkode: 83f77...542

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har toller, og han krever MYE. Er ganske overraska over at mange kjøper dem som familiehund, for herlighet så mye trening og hjernetrim han har behov for. Men agility kan jo hjelpe på å holde hodet aktivt og kroppen også, så det er bra. Lange turer er også topp! Men de trenger å bruke hodet ganske mye, jakttrening (vi skal overhodet ikke jakte, det er mer "hente tøyposer i skogen"-varianten), lydighet, rally, spor, nosework..

Hvis han ikke får noe å gjøre, finner han noe å gjøre! :fnise: Vi har eurasier fra før, og merker hvor utrolig mye mer krevende tolleren er. Mye energi i en liten pakke! Men så lenge alle i familien er klar over at hunden trenger å få noe aktitvitet både fysisk og mentalt hver dag går det nok fint!

Anonymkode: c8451...bbd

• Liker 1
Skrevet

Var en flatcoated retriever hos naboen som var pensjonist, og jeg (4år) lurte meg til å hilse på den og leke med den nesten hver dag, jeg var på den ene siden av gjerdet og kastet pinne og hannhunden løp og hentet pinnen på den andre siden av gjerdet.

Anonymkode: 08101...916

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva med labrador? Flotte familiehunder, glade i barn, kan læres opp til det utroligste. De er kloke men trenger aktivitet. Det er ikke uten grunn de brukes så mye av politi og søkearbeid for tollere, førerhunder, assistent-hunder for handikappede osv.

Finnes i tre farger; gul, svart eller sjokoladebrun.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde heller valgt en Berner sennen enn en flat eller Toller. Golden retriever er jo også herlige hunder til slikt. Hvis du vil ha litt trekkraft på ski er det heller ille så dumt. Kongepuddel er også undervurdert som familie- og turhund i disse doodletider. 

Hvis du liker litt mindre hunder; hva med en foxterrier, Borderterrier eller en Irsk terrier? 

Anonymkode: c9260...b07

Skrevet

Korthåret collie er også hyggelige hunder 😊

Anonymkode: c9260...b07

Skrevet

Vil anbefale labrador til det du beskriver. Flat og toller har rimelig høyt energinivå og krever mer mental trening. 

Skrevet
2 timer siden, Gåsemor skrev:

Vil anbefale labrador til det du beskriver. Flat og toller har rimelig høyt energinivå og krever mer mental trening. 

Det er jeg klar over. Har hatt flat tidligere, så jeg vet hva jeg går til når det gjelder flatten. Labrador synes jeg blir en for "tung og satt" hund. Har lurt på Engelsk springer spaniel som et alternativ.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg klar over. Har hatt flat tidligere, så jeg vet hva jeg går til når det gjelder flatten. Labrador synes jeg blir en for "tung og satt" hund. Har lurt på Engelsk springer spaniel som et alternativ.

Engelsk springer spaniel vil passe godt til det du er ute etter. De har en fantastisk nese (jeg har lært opp min til å søke etter kantareller😂), de lærer kjapt triks og kommandoer, glade i turer, men er også kosegriser. 

Har hatt 2 stk😊

Anonymkode: 46f8c...deb

Skrevet

Har ikke erfaring med noen av rasene selv, men vår hund har ofte playdates med Tollere (veldig mange rundt oss) og de er flotte hunder når de kommer til flinke eiere.

Selv har vi Border Collie tispe, og får ofte de samme kommentarene som ramses opp her ang. Toller; krever MYE aktivitet om den skal fungere som familiehund. Sakens kjerne er vel den at i mange tilfeller (ikke alle) er det slik at mye av løpet legger du opp selv. Vil du ha en konstant sofahund - så ja, da er ikke Toller (eller Border Collie) rasene noe for deg. Da blir de ofte pøbler som gnager på vegger og finner på ting for å få dagen til å gå. Men har man, som i ditt tilfelle, tenkt over hva man vil bruke hunden til, så kan det bli fantastiske familiehunder i tillegg til brukshunder! I tillegg henger mange seg opp i den fysiske aktiviteten og går tur i timesvis (bra det altså), men hunder som Tollere (og Border Collie) trenger mental trening i like stor grad, nettopp fordi det er intelligente dyr som trenger å bruke hodet. Viktig å ikke henge seg opp i å skulle slite ut hunden rent fysisk, for da kan du holde på i evigheter og risikerer å få en hund som krever mer og mer fysisk aktivitet. Vi gjemmer godis, leker, har mye hjernetrimleker, øver kommando, hente ball osv. når vi er sammen med hunden, i tillegg til en halvtimes tur hver dag. Den såkalte uslitelige Border Collien er utslitt når kvelden kommer, legger seg for å sove rundt 20.30 og ser helst at hun slipper å stå opp før nærmere 10.00 neste dag - og  dette uten at vi går noe mer tur enn andre hundeeiere. Vi er bare generelt aktive i lek med hunden når vi er sammen med den.

Anonymkode: cb9ef...e7f

Skrevet

Jeg ville ikke hatt toller i et hus med mange barn flyende ut og inn. De er flotte hunder, og langt lettere i kroppen enn flat er, og gemyttmessig er det også mye mindre sjanse for at de vil løpe ned/hoppe på barna i glede. Samtidig er det mye mer nervøsitet/stress i rasen.

Sjansen for at din hund blir utrygg på barn, selv om du er flink til å trene hunden og velge god oppdretter, er rett og slett større. De er oftest gode familiehunder såklart, men de har ikke det stabile gemyttet og tryggheten du ofte finner hos andre retrievere.  Det at det er så mange forskjellige barn ut og inn av huset som det kanskje er vanskelig å ha kontroll over gjør at jeg hvertfall ikke ville gått for de. I tillegg krever de som nevnt over mer hjernetrim enn mange andre raser, og jeg vil tro de er litt annerledes å oppdra enn en flat.

Om du vurderer en like aktiv og trenbar hund som flat, men bare vil ha de litt mindre i kroppen og kvikkere, så ville jeg heller sett på jaktgolden (ikke egen rase, Men en lettere type golden som er avlet for bruk og ikke utstilling). De likner ofte litt på tollere av utseendet, men har mer av temperamentet og tryggheten til en flat, men de krever like mye eller mer trening for å trives og være lydig enn en flat trenger. Om du både vil ha en hakket enklere/roligere og fysisk lettere rase ville jeg sett på litt andre type hunder.

Skrevet
På 27.8.2019 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Ja, hvilken av de tre anbefaler du? Har hatt flat før, og glad i den rasen. Lurer litt på Toller denne gangen, eller kanskje rett og slett prøve en annen rase. Bruk: Lange turer til fots og på ski, litt spor og søk, kanskje Agility. Familie med barn, mange barn ut og inn i hjemmet. 

Hva med samojedhund? Flotte å ha med på lange turer, kan både trekke på ski og bære kløv på fjelltur. De er dessuten utrolig greie med barn og takler fint at det renner folk ut og inn av døra :) De har en fantastisk ro.

Anonymkode: f458a...364

• Liker 1
Skrevet

Hva med finsk lapphund? Fine familiehunder, og fra de rette linjene så krever de ikke forferdelig mye.

Skrevet

Jeg synes du skal gå en flat! Fantastiske hunder med flott gemytt. 😊 Du vet i tillegg hva du får i kraft av egne erfaringer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...