AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #1 Skrevet 27. august 2019 Hei, har akkurat landet min første faste jobb og har to-tre (sikkert banale) spørsmål. Jeg har fastlønn , som utbetales den 12. Hver mnd. Vil jeg da få lønn den første mnd jeg jobber (altså etter å ha kun jobbet i 12 dager)? feriepenger: utbetales de sammen med lønn den aktuelle måneden eller istedet for? Og jeg har fått en lønn på 500 000 kr i året—— er dette inkludert feriepenger, eller kommer disse da i tillegg (hvis man da ser på total sum man får utbetalt i løpet av året ? Ja, jeg vet at de trekkes av lønna året før). Spent på svar, på forhånd takk! Anonymkode: 4bfb5...7ca
TMB Skrevet 27. august 2019 #2 Skrevet 27. august 2019 Du får fastlønnen din 11 måneder i året (41 666,-). I juni får du ikke lønn i det hele tatt, men du får feriepenger fra året før. Så i juni får du en litt høyere sum enn den vanlige månedslønnen.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #3 Skrevet 27. august 2019 Hos oss har vi lønn den 20’ende i måneden og det er for hele måneden. Så om du hadde jobbet her ville du fått full månedslønn. Årslønnen er ikke inkl feriepenger, men i praksis deles den på 12 og utbetales i 11 av årets måneder. I juni (for de aller fleste) er det feriepengeutbetaling og ikke lønn. Anonymkode: 2490e...e4c
Økonomisk sans Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 Mest sannsynlig vil du få utbetalt den 12. i første måned, men dette vet arbeidsgiveren din best. Feriepenger opparbeider du i løpet av år 1, og får de utbetalt (vanligvis) i juni i år 2. Feriepenger utgjør minst 10,2% av årslønn, og er derfor en større sum en en vanlig månedslønn.
Gjest Iowa Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 (endret) 7 minutter siden, Økonomisk sans skrev: Mest sannsynlig vil du få utbetalt den 12. i første måned, men dette vet arbeidsgiveren din best. Feriepenger opparbeider du i løpet av år 1, og får de utbetalt (vanligvis) i juni i år 2. Feriepenger utgjør minst 10,2% av årslønn, og er derfor en større sum en en vanlig månedslønn. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss har vi lønn den 20’ende i måneden og det er for hele måneden. Så om du hadde jobbet her ville du fått full månedslønn. Årslønnen er ikke inkl feriepenger, men i praksis deles den på 12 og utbetales i 11 av årets måneder. I juni (for de aller fleste) er det feriepengeutbetaling og ikke lønn. Anonymkode: 2490e...e4c 14 minutter siden, TMB skrev: Du får fastlønnen din 11 måneder i året (41 666,-). I juni får du ikke lønn i det hele tatt, men du får feriepenger fra året før. Så i juni får du en litt høyere sum enn den vanlige månedslønnen. Takk for svar alle sammen! Så for enkelhets skyld—- la oss si jeg får 10,2 % feriepenger.. vil det totale beløpet jeg får iløpet av neste år bli da 500 000 (årslønn) (minus skatt selvsagt) + 51000 i feriepenger ? Har jeg forstått det riktig da? Endret 27. august 2019 av Iowa Nick
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 1 minutt siden, Iowa skrev: Takk for svar alle sammen! Så for enkelhets skyld—- la oss si jeg får 10,2 % feriepenger.. vil det totale beløpet jeg får iløpet av neste år bli da 500 000 (årslønn) (minus skatt selvsagt) + 51000 i feriepenger ? Har jeg forstått det riktig da? Nei, ikke helt. Feriepengene du får neste år er ikke basert på en full årslønn, men det du faktisk tjener i år. Om du jobber september til desember så blir feriepengene 4 månedslønner x 0,102 (eventuelt x 0,12 om du har fem uker ferie). Anonymkode: b6abd...d7f 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 Fastlønnen din neste år er sannsynligvis ca kr 458.000 (kr 500.000 delt på 12 måneder, ganget med 11 måneder jobb). Utbetalte feriepenger neste år er ca kr 17.000, forutsatt at du jobber september til desember i år. Hvordan det gjøres med utbetaling av feriepenger varierer. Hos oss får vi feriepenger i juni, og ingen vanlig lønn denne måneden. Hos noen utbetales feriepenger og lønn i juni. Disse vil da bli trukket for ferien når de faktisk tar ut denne. Anonymkode: 39d46...322
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke helt. Feriepengene du får neste år er ikke basert på en full årslønn, men det du faktisk tjener i år. Om du jobber september til desember så blir feriepengene 4 månedslønner x 0,102 (eventuelt x 0,12 om du har fem uker ferie). Anonymkode: b6abd...d7f Med andre ord - hvis du tar fire uker ferie neste år så vil du bare få rundt 20-21 000 utbetalt fra ny arbeidsgiver i juli (feriepenger opptjent i denne jobben i løpet av fem måneder år). Anonymkode: 82f5b...ae8
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 Har du ikke fått kontrakt? Der står det om lønnen du har er eks. eller inkl. feriepenger. Hos oss får du lønn når du har jobbet hos oss en måned. Dvs. at du ville fått din første lønn 12. oktober, denne ville inneholdt september lønnen samt lønn for oktober (vi har forskuddslønn). Hos oss er lønnen nevnt i kontrakt inkludert feriepenger. Vi har også tariffestet 5. ferieuke, og derfor 12,1 % feriepenger. Det er dessverre ikke mulig for oss å svare på hvordan din arbeidsgiver gjør det uten å vite mer.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 Hvis en har 5 ferieuker med 12,1% feriepenger, så er det vel trekk for den 5 ferieuka også på feriepengene, uten at jeg kan den beregningen, kanskje andre her kan den?! Anonymkode: 69c4c...548
gjest:) Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 (endret) 19 hours ago, Iowa said: Takk for svar alle sammen! Så for enkelhets skyld—- la oss si jeg får 10,2 % feriepenger.. vil det totale beløpet jeg får iløpet av neste år bli da 500 000 (årslønn) (minus skatt selvsagt) + 51000 i feriepenger ? Har jeg forstått det riktig da? Nei. For enkelthetsskyld la oss anta ar du begynte å jobbe 1. januar i år, så du har full ferieopptjening neste år, og at du har 4 uker og 1 dag ferie med 10,2% feriepengeopptjening. Du får da ca 500 000kr *11/12 (lønn)+50 000 kr (feriepenger) neste år. Når man sier at årslønna er 500 000, så er det vanligvis den teoretiske lønna man ville ha hatt dersom man ikke fikk feriepenger og ikke ble trukket i lønn for å ha ferie. Endret 28. august 2019 av gjest:)
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en har 5 ferieuker med 12,1% feriepenger, så er det vel trekk for den 5 ferieuka også på feriepengene, uten at jeg kan den beregningen, kanskje andre her kan den?! Anonymkode: 69c4c...548 I ferieloven har man 4 uker * 6 dager + 1 dag (den siste er den berømte Gro dagen). I ferieloven regnes lørdag med som virkedag. Dermed gir ferieloven 25 feriedager. Tariffestet ferie utvider dette antallet til 30 dager. Når ferietiden trekkes gjøres det slik: Utbetalingen blir da: + Månedslønn + Feriepenger - Fratrekk lønn i ferietid (Månedslønn/22)*30 = Utbetalt Hvis vi setter inn et eksempel - månedslønn kr 30.000, feriepenger fra i fjor kr + Mnd. lønn: 30.000 + Feriepenger 43.560 - Fratrekk lønn i ferietid (30000:/22)*30 = 40.909 Til utbetaling: 32.650,91 (denne utbetalingen er trekkfri - man betalte allerede skatt for feriepengene det året man tjente de opp).
Mynlen Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 4 minutter siden, Blondie65 skrev: I ferieloven har man 4 uker * 6 dager + 1 dag (den siste er den berømte Gro dagen). I ferieloven regnes lørdag med som virkedag. Dermed gir ferieloven 25 feriedager. Tariffestet ferie utvider dette antallet til 30 dager. Når ferietiden trekkes gjøres det slik: Utbetalingen blir da: + Månedslønn + Feriepenger - Fratrekk lønn i ferietid (Månedslønn/22)*30 = Utbetalt Hvis vi setter inn et eksempel - månedslønn kr 30.000, feriepenger fra i fjor kr + Mnd. lønn: 30.000 + Feriepenger 43.560 - Fratrekk lønn i ferietid (30000:/22)*30 = 40.909 Til utbetaling: 32.650,91 (denne utbetalingen er trekkfri - man betalte allerede skatt for feriepengene det året man tjente de opp). Nei, skatten for feriepengene betales det året man får dem. Men trekket fordeles på de andre månedene. 3
applestories Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 4 timer siden, Blondie65 skrev: Har du ikke fått kontrakt? Der står det om lønnen du har er eks. eller inkl. feriepenger. Hos oss får du lønn når du har jobbet hos oss en måned. Dvs. at du ville fått din første lønn 12. oktober, denne ville inneholdt september lønnen samt lønn for oktober (vi har forskuddslønn). Hos oss er lønnen nevnt i kontrakt inkludert feriepenger. Vi har også tariffestet 5. ferieuke, og derfor 12,1 % feriepenger. Det er dessverre ikke mulig for oss å svare på hvordan din arbeidsgiver gjør det uten å vite mer. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis en har 5 ferieuker med 12,1% feriepenger, så er det vel trekk for den 5 ferieuka også på feriepengene, uten at jeg kan den beregningen, kanskje andre her kan den?! Anonymkode: 69c4c...548 12,1% eller 12%? Her har vi fem uker og 12%, 12,1% har jeg aldri hørt om. Hos oss trekkes vi for fem uker lønn i juni, altså litt over en månedslønn (årslønn delt på 52, ganger 5). Har man ikke tjent opp feriepenger vil man gå i minus i juni.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2019 #15 Skrevet 28. august 2019 37 minutter siden, applestories skrev: 12,1% eller 12%? Her har vi fem uker og 12%, 12,1% har jeg aldri hørt om. Hos oss trekkes vi for fem uker lønn i juni, altså litt over en månedslønn (årslønn delt på 52, ganger 5). Har man ikke tjent opp feriepenger vil man gå i minus i juni. Det er sikkert 12 %.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #16 Skrevet 28. august 2019 For oss normale som har 5 dagers arbeidsuke med 5 ukers ferie: I mai/juni trekkes du for 25 feriedager. Dette trekket gjør at du får betalt de dagene du faktisk tar ferie. Til samme tid utbetales feriepenger 12% av brutto lønn fra i fjor. Har du ikke vært ansatt hele fjoråret, har du ikke full feriepengeopptjening. Du kan da på forhånd be om at de bare trekker det antall dager du har feriepenger å dekke opp lønnen for. I sistnevnte tilfelle vil da da ha like mange betalte feriedager neste år, som du ble trukket for. Anonymkode: 7adb9...7d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå