Gå til innhold

Legging av 8. åring, kamp hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Har et barn som har vært relativt lett å legge i mange år.. Nå har det derimot blitt en kamp hver kveld. 

Barnet legger seg halv 8 , og jeg tar meg alltid tid slik at det skal føle at det ikke blir i hu og hast. Vi leser sammen, og snakker sammen. Går ut av rommet cirka klokka 8. Da begynner kampen og drøyinga.. 

Barnet roper natta 10 ganger etter at jeg har gått, begynner plutselig å klø , har vondt her og der , skal plutselig ha dyna breia , gå på do , ha vann osv. 

Jeg er helt rådvill. Jeg har prøvd å ha tålmodighet og gå inn gjøre litt og si at nå er det natta, og nok. Jeg har prøvd å være bestemt å si at natta er natta osv. Hvis jeg blir veldig bestemt og sier at "Nå er det nok " begynner barnet å gråte, og kan ligge og gråte kjempelenge.. Da føler jeg at jeg må komme, siden jeg vil ikke at h#n skal gråte seg i søvn. 

Noen som har råd? Jeg holder på å bli gal. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Prelunia skrev:

Hei ! Har et barn som har vært relativt lett å legge i mange år.. Nå har det derimot blitt en kamp hver kveld. 

Barnet legger seg halv 8 , og jeg tar meg alltid tid slik at det skal føle at det ikke blir i hu og hast. Vi leser sammen, og snakker sammen. Går ut av rommet cirka klokka 8. Da begynner kampen og drøyinga.. 

Barnet roper natta 10 ganger etter at jeg har gått, begynner plutselig å klø , har vondt her og der , skal plutselig ha dyna breia , gå på do , ha vann osv. 

Jeg er helt rådvill. Jeg har prøvd å ha tålmodighet og gå inn gjøre litt og si at nå er det natta, og nok. Jeg har prøvd å være bestemt å si at natta er natta osv. Hvis jeg blir veldig bestemt og sier at "Nå er det nok " begynner barnet å gråte, og kan ligge og gråte kjempelenge.. Da føler jeg at jeg må komme, siden jeg vil ikke at h#n skal gråte seg i søvn. 

Har det på akkurat samme måte nå. Bare at hun er 7 år. Aldri vært noe problem, men nå er alt galt. Er skikkelig styr hver eneste dag. Dessverre ingen tips. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om han er 8 år så klarer han seg med en flaske vann på nattbordet og gå og tisse selv. Har han noe nattlys? Mulig han er litt mørkeredd?

Skrevet (endret)
2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Om han er 8 år så klarer han seg med en flaske vann på nattbordet og gå og tisse selv. Har han noe nattlys? Mulig han er litt mørkeredd?

Har vannflaske på nattbordet og lys med dimmer.. Men h#n drikker opp alt vannet og skal ha nytt. Skjønner ikke hvordan det er mulig da det er plass til 3dl vann.. Virker som det blir gjort på trass. 

Går også og tisser selv , men  bruker sikkert 15 minutter og skal absolutt ha dyna breia etter doturen. 

Endret av Prelunia
Skrevet

Skolen har jo nettopp startet igjen, kan det være noen problemer der? Eller noe annet som har skjedd? I familien? Vennegjengen? Et eller annet?

Anonymkode: a38d0...194

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har iblant bare satt meg litt på sengekanten og surfer litt på nettbrettet/ leser i en bok for meg selv, så er jeg tilgjengelig men kjedelig på samme tid. Iblant har det bare vært at  barnet  hadde litt behov for en bitteliten prat ekstra på sengekanten, eller muligens bare litt ekstra tilstedeværelse. 

Det har ihvertfall gått over, uten noe spesielt fiksfakseri for å venne barnet av med selskapet.

Endret av absinthia
  • Liker 5
Skrevet

Grunnen til at h*n fortsetter er jo at du gir etter... Hyler h*n lenge nok, så fixer mor!

Ta en prat (med øyekontakt) etter middag. Si at <nå er du stor og fra ikveld er d tannpuss, lesing og god natt! Du skal ikke rope etter noe etterpå! Du skal tisse før du legger deg, så du skal ikke på do. Du får litt vann før du legger deg, så du får ikke rope på mer. Klør du, så får du klø deg! >

Gå gjennom alle kjente scenarioer! Og gi tydelig beskjed! Minn ungen på samtalen litt før sengetid. Og når det er sengetid, så gjentar du alt! Og understreker at det er natt, og h*n skal ikke rope etter noe!

Og her er det viktigste: roper h*n, så ignorerer du!! Blir det hyling, åpner du døren og sier at h*n skal være stille! Dere har en avtale og god natt! Steng døren og gå!

De fleste tar pointer fort! Med mindre mor svikter...

Anonymkode: c4b1e...1ec

• Liker 2
Skrevet

Det kan ikke være for tidlig leggetid for han da? Vi slet med det, og måtte bare innse at barnet mitt trengte å være oppe litt lenger. Da hun var åtte (startet i 3.klasse) la hun seg mellom 20-20.30. Tidligere ble bare tull. 

Anonymkode: 1bbda...5e4

• Liker 9
Skrevet (endret)

I dag satt jeg utenfor rommet og leste en bok for meg selv, med døra åpen sånn at jeg var synlig. Da pratet h#n ikke til meg og sovnet på 15 minutter.. Samboeren min mener jeg gjør ting verre ved at h#n får vilja si , og at jeg ikke burde det. Og at jeg skaper en avhengiget som gjør at jeg må sitte der hver kveld. Så vi er litt uenige. Men, det funka jo

Endret av Prelunia
Skrevet

Høres ut som du legger for tidlig

Anonymkode: b7379...4f3

• Liker 7
Skrevet

Jeg var et sånt barn. Jeg var veldig engstelig. Når jeg hadde lagt meg, var jeg ikke sikker på hvor foreldrene mine var. Jeg hadde ikke kontroll. Jeg fikk kontroll ved å rope natta flere ganger, gå på do, gå ned til de og stille de spørsmål osv. For min del hjalp det at TV-en var på. At jeg hørte de snakke eller laget lyder (kremting, hosting, lyder fra rydding, matlaging) hjalp også. 

Det gikk over etter hvert, da.

Anonymkode: 9f00e...39d

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du legger for tidlig

Sovnet på 15 minutter da jeg bare satt utenfor rommet og leste bok for meg selv.. Tror ikke h#n Hadde gjort det uten at det var trøtt.. 

Skrevet
39 minutter siden, Prelunia skrev:

Har vannflaske på nattbordet og lys med dimmer.. Men h#n drikker opp alt vannet og skal ha nytt. Skjønner ikke hvordan det er mulig da det er plass til 3dl vann.. Virker som det blir gjort på trass. 

Går også og tisser selv , men  bruker sikkert 15 minutter og skal absolutt ha dyna breia etter doturen. 

Vi hadde en periode med sånn overdreven vanndrikking med påfølgende dogåing også, og da avtalte vi at han måtte drikke seg utørst før vi pusset tenner, og så kunne vi sette inn vann når han var sovnet så han hadde til natta. Det samme gjaldt med å spise seg mett til kvelds også. Ingen servering eller hjelp med det ene eller andre etter vi har sagt god natt. 

Hvis du tenker leggetiden er riktig og han ikke er redd på noe vis, tror jeg du bare må være mindre på tilbudssiden. Han trenger ikke vann den lille stunden før han skal sovne. Han lan klø seg selv, ingen grunn til at du verken skal informeres eller dras inn i noen samtale om det. Og må han på do, klarer han å legge dyna over seg etterpå. Ikke la ham engasjere deg i hundre små prosjekter etter leggetid, det er natta og ikke mer som skal skje i dag. 

Skrevet
55 minutter siden, Prelunia skrev:

kvinner må slutte å føle i absolutt alt, følelser er alltid langt vekke fra logikken og det fornuftige. Her må du være streng, ingen, uansett alder griner i evigheter, barnet blir sliten av å grine og slutter tilslutt å sovner, snakker av erfaring

Anonymkode: 821e0...069

Skrevet
25 minutter siden, Prelunia said:

I dag satt jeg utenfor rommet og leste en bok for meg selv, med døra åpen sånn at jeg var synlig. Da pratet h#n ikke til meg og sovnet på 15 minutter.. Samboeren min mener jeg gjør ting verre ved at h#n får vilja si , og at jeg ikke burde det. Og at jeg skaper en avhengiget som gjør at jeg må sitte der hver kveld. Så vi er litt uenige. Men, det funka jo

Litt vanskelig å forklare... men barnet er bare ikke modent nok til å forstå at selv om det ikke hører/ser foreldrene på kveldene, så er de fremdeles til stede. Du har nok et engstelig barn som har begynt å tenke på ting som døden, hva skjer om mamma og pappa forlater meg, osv. Det forstår ikke at dette er ting dere aldri kunne tenkt dere å gjøre. Muligheten for at det kan skje har plutselig dukket opp i tankene til barnet. Dette er noe nytt, og vanskelig å forstå for barnet. 

Du kan godt si til barnet når du legger det, at nå skal du og pappa sitte i stuen og lese bok i fred og ro. Si at dere skal ikke gå noen steder. Dere skal bare sitte i stuen, også skal dere legge dere. 

Trygg altså barnet på at dere ikke har tenkt å gå noen plass. 

Etter hvert som barnet blir mer modent, vil det forstå at dere ikke kommer til å forlate det. 

Anonymkode: 9f00e...39d

Skrevet

Er det ikke vel tidlig å legge en 8 åring halv 8? 

Ungen er jo stor nok til å kunne snakke med deg og fortelle hva som er vanskelig. Virker som du beskriver en kamp med et mye yngre barn. 

Anonymkode: 7b114...e86

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Prelunia skrev:

Sovnet på 15 minutter da jeg bare satt utenfor rommet og leste bok for meg selv.. Tror ikke h#n Hadde gjort det uten at det var trøtt.. 

Se der ja. Jeg tror at slike perioder kan være overgangsfaser, der de enten har hatt forandringer, eller begynt å tenke på ting de synes er nifse. Husker at jeg pleide å sjekke at mamma pustet mens hun sov, fordi jeg hadde en periode da jeg var veldig redd for å miste henne, i den alderen. 

Det positive her er jo at du får alibi for en rolig lesestund for deg selv. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Ikke høre på de bedrevitere.   

Når min var 8 ble han plutselig redd og engstelig for ALT.  Trodde vi/eller han, skulle forsvinne.  Da begynte vi å sitte ved siden av sengen etter rutinene og det var tid å sove. Snakket ikke sammen, det var nok at vi var der.  Noen ganger strekket han henden ut for å ta på oss, så snudde han og sov.  Han er nå tenåring og verdens tryggeste og mest selvstendig gutt, alt fordi vi hørte på signalene hans og beroliget når han hadde mest angst.  

Pappa ikke enig? La han ta sengetiden noen kvelder så regner jeg med at når han får han til å sove innen noen minutter ved å sitte ved døren gjør han det og.  

Anonymkode: b5d82...c3f

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kvinner må slutte å føle i absolutt alt, følelser er alltid langt vekke fra logikken og det fornuftige. Her må du være streng, ingen, uansett alder griner i evigheter, barnet blir sliten av å grine og slutter tilslutt å sovner, snakker av erfaring

Anonymkode: 821e0...069

Å herregud håper virkelig ikke du jobber med barn,du er jo ett monster! Du lar ikke ett barn ligge å gråte alene! Det er da barnet virkelig trenger deg!!

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Prelunia skrev:

Men hvis det fungerer så hvorfor forsetter du ikke bare med det da? Er nok bare en fase uansett så det går over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...