AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #1 Skrevet 27. august 2019 Hei. Jeg har leid ut en leilighet på 50 kvadratmeter til et par i to år. Det har ikke vært noe problemer med dem, men jeg ble nylig oppringt av en fra borettslaget som lurte på om jeg var klar over at enda en person har flyttet inn før sommeren. Dette har jeg ikke beskjed om og samtidig er jeg helt på dette med å leie ut, så jeg vet ikke om dette er nødvendig å blande seg i? Anonymkode: 64a87...073
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #2 Skrevet 27. august 2019 Jeg mente dette har jeg ikke fått beskjed om og jeg er helt ny på å leie ut. Ts Anonymkode: 64a87...073 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #3 Skrevet 27. august 2019 Leietager kan flytte inn familiemedlemmer. Sjekk husleieloven. Om vedkommende ikke er familie må han/hun inn i kontrakten eller flytte ut. Om du vurderer at det er best. Anonymkode: c7dd5...593 8
Gliffy Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 Det kommer an på. Er det noen i nærmeste familie har de rett til å ta de inn i leiligheten så lenge husrommet ikke blir "klart overbefolket". Leietagere har altså lov til å ta seg en samboer, la mor eller far flytte inn eller å få barn uten at utleier har noe de skulle sagt. Men er det noen som ikke er i familie/samboer må de spørre først. Tror jeg i alle fall, du bør sjekke husleieloven for sikkerhets skyld (aldri ta råd fra forum for god fisk, det er lenge siden jeg har holdt på med dette). 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 Jeg må jo ærlig innrømme at jeg føler leiligheten blir litt overbefolket med tre stykker. Det er bare ett soverom, så en må jo tydeligvis sove på sofaen. Bekymrer meg også at han som ringte meg opplyste meg om at det har vært mye festing etter at tredjemann flyttet inn. Han som ringte opplyste også om mye hasjlukt fra varandaen som plager naboene. Jeg syntes dette er litt vanskelig å forholde seg til, jeg har ikke noe med å dem som leier har et hasjproblem, men samtidig er jo dette ulovlig og sjenerer naboene. Ts Anonymkode: 64a87...073
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må jo ærlig innrømme at jeg føler leiligheten blir litt overbefolket med tre stykker. Det er bare ett soverom, så en må jo tydeligvis sove på sofaen. Bekymrer meg også at han som ringte meg opplyste meg om at det har vært mye festing etter at tredjemann flyttet inn. Han som ringte opplyste også om mye hasjlukt fra varandaen som plager naboene. Jeg syntes dette er litt vanskelig å forholde seg til, jeg har ikke noe med å dem som leier har et hasjproblem, men samtidig er jo dette ulovlig og sjenerer naboene. Ts Anonymkode: 64a87...073 Så det er altså ikke ett familiemedlem som er flyttet inn? Anonymkode: d9b6b...38b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så det er altså ikke ett familiemedlem som er flyttet inn? Anonymkode: d9b6b...38b Nei, det er ei venninne av jenta i samboerskapet. Ts Anonymkode: 64a87...073
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 Hasjrøyking og økt festing? Da hadde jeg varslet dem om at tredjepersonen må flytte ut, ellers sier du opp leiekontrakten, fordi du mener det kun er plass til to voksne i den boligen. Anonymkode: 163c8...d5c 17
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er ei venninne av jenta i samboerskapet. Ts Anonymkode: 64a87...073 Frekke leietakere. Det er helt klart ikke lov. Hva står det på kontrakten da? Her syns jeg du kan fint si opp kontrakten om du får mange nok klager fra naboene. Hilsen utleier. Anonymkode: 7b713...0c6 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #10 Skrevet 27. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Frekke leietakere. Det er helt klart ikke lov. Hva står det på kontrakten da? Her syns jeg du kan fint si opp kontrakten om du får mange nok klager fra naboene. Hilsen utleier. Anonymkode: 7b713...0c6 Jeg føler spesielt dårlig samvittighet overfor en av naboene, et par hvor jenta har gått høygravid i sommer og nettopp fått en nyfødt. Det er jo skrevet i kontrakten at kun dem er de som skal leie, samt familie som dere har nevnt hvis det blir nødvendig. Jeg hadde i det minste forventet at de hadde informert eller spurt meg først. Ts Anonymkode: 64a87...073
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #11 Skrevet 27. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler spesielt dårlig samvittighet overfor en av naboene, et par hvor jenta har gått høygravid i sommer og nettopp fått en nyfødt. Det er jo skrevet i kontrakten at kun dem er de som skal leie, samt familie som dere har nevnt hvis det blir nødvendig. Jeg hadde i det minste forventet at de hadde informert eller spurt meg først. Ts Anonymkode: 64a87...073 Da sier du opp kontrakten, de har ikke forholdt seg til den. Ikke nok med at de er frekke, de tar seg sikkert betalt fra den venninna også. Anonymkode: d9b6b...38b 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #12 Skrevet 27. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da sier du opp kontrakten, de har ikke forholdt seg til den. Ikke nok med at de er frekke, de tar seg sikkert betalt fra den venninna også. Anonymkode: d9b6b...38b Etter hva jeg har skjønt så røyker de hasj alle tre og naboen hadde mistanker om at det kunne gå i sterkere saker også. Gutten i forholdet hadde visst hylt banneord ut midt på natta en helg og hørtes høyst ustabil ut. Går utifra at tredje person også betaler leie. De ser nok på dette som en rimelig måte å bo på. Ts Anonymkode: 64a87...073
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #13 Skrevet 27. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har leid ut en leilighet på 50 kvadratmeter til et par i to år. Det har ikke vært noe problemer med dem, men jeg ble nylig oppringt av en fra borettslaget som lurte på om jeg var klar over at enda en person har flyttet inn før sommeren. Dette har jeg ikke beskjed om og samtidig er jeg helt på dette med å leie ut, så jeg vet ikke om dette er nødvendig å blande seg i? Anonymkode: 64a87...073 Hei dette vet jeg godt om da jeg både har leid ut og leid i mange år. De som bor der skal gi beskjed at det flyter inn en ny og du skal godkjenne det. Dessverre så er det slik at det skal være veldig god grunn for at du kan nekte dette og det har du garantert ikke. Du kan heller ikke øke leien før neste år og er heller ikke lurt når du allerede har noen som er fornøyd å bo der. Du får ingen ulemper utenom at det kan bli mer slitasje i boligen men det dekker depositum uansett. I din situasjon så hadde jeg ringt. For dette er helt sinnsykt frekt om de som bor der leier ut igjen til noen andre uten p gi beskjed. Men ellers kan du ikke gjøre noe og burde ikke det heller. Bra du ikke bor der selv. Hater sladrekjerring naboer Anonymkode: 20876...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #14 Skrevet 27. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter hva jeg har skjønt så røyker de hasj alle tre og naboen hadde mistanker om at det kunne gå i sterkere saker også. Gutten i forholdet hadde visst hylt banneord ut midt på natta en helg og hørtes høyst ustabil ut. Går utifra at tredje person også betaler leie. De ser nok på dette som en rimelig måte å bo på. Ts Anonymkode: 64a87...073 Hei igjen. Å hyle ut et banne ord midt på natten har null å si. Folk kan spille dataspill på nettet og bli sur eller man kan snakke sint i tlf med kjæresten osv. Du bør skaffe deg nye naboet, har lang erfaring med sladre naboer som sladrer til huseier og legger på ekstra sukker over sannheten for å skape mer drama Når det gjelder hasj så er det utkastelsesgrunnlag. Grunnen til det er at hasj lukten binder seg til huset og er veldig vanskelig å få ut. Dvs kan ødlegge boligen din. Du har lov å kaste de rett ut om mistanke av rusmidler og hasj er noe som gir økonomisk skadet for deg. Anonymkode: 20876...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #15 Skrevet 27. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frekke leietakere. Det er helt klart ikke lov. Hva står det på kontrakten da? Her syns jeg du kan fint si opp kontrakten om du får mange nok klager fra naboene. Hilsen utleier. Anonymkode: 7b713...0c6 I loven skal de spørre først og huseier må godkjenne. Men huseier har faktisk ikke lov å nekte om det ikke er særlige geunnlag for det. Dvs ts kan ikke nekte her. Men hun skal ha kontroll over navn, depositum osv Anonymkode: 20876...3b2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #16 Skrevet 27. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må jo ærlig innrømme at jeg føler leiligheten blir litt overbefolket med tre stykker. Det er bare ett soverom, så en må jo tydeligvis sove på sofaen. Bekymrer meg også at han som ringte meg opplyste meg om at det har vært mye festing etter at tredjemann flyttet inn. Han som ringte opplyste også om mye hasjlukt fra varandaen som plager naboene. Jeg syntes dette er litt vanskelig å forholde seg til, jeg har ikke noe med å dem som leier har et hasjproblem, men samtidig er jo dette ulovlig og sjenerer naboene. Ts Anonymkode: 64a87...073 Tviler på det er hasj når det kommer fra sladrenaboene dine. Jeg har røyket hasj og det er en så spesiell lukt at vanlige folk ikke merker hva som er hasj eller ikke. Festing er ikke ulovlig og ikke noe du kan si på heller. Om det er noe som blir ødelagt så dekker depositum alt. Alt skal være helt likt når de flytter som da de flyttet inn. Serulst ts. De naboene må roe seg. Høres skikkelig bitter og dramatiske ut. Overdriver vell en hel del også Anonymkode: 20876...3b2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #17 Skrevet 27. august 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leietager kan flytte inn familiemedlemmer. Sjekk husleieloven. Om vedkommende ikke er familie må han/hun inn i kontrakten eller flytte ut. Om du vurderer at det er best. Anonymkode: c7dd5...593 Feil. Om vedkommende ikke er i familie så må huseier godkjenne dette først. Og det er helt spesielle regler for å nekte dette. Dvs hun har lov å bo der. Men ikke mer enn 1 ekstra. Da går det under loven som sieer at om det er klart overbefolket så mister de rettighetene. Utleier har dessverre lite å si Anonymkode: 20876...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #18 Skrevet 27. august 2019 Hasj er ulovlig. Du kan fortelle politiet om mistanken så holder de nok øynene åpne og muligens stikker en tur innom. De kjenner raskt igjen lukten sikkert. Anonymkode: 45c78...395 1
Gliffy Skrevet 27. august 2019 #19 Skrevet 27. august 2019 Du kan godt advare leietagere om at festing ikke er akseptabelt. Be naboen notere tidspunkt. Å plage naboene med støy er verre enn at noen sover på sofaen, så hvis du vil bli kvitt de ville jeg heller fokusert på det. At du føler det blir litt overbefolket holder nok ikke. Det skal være "klart overbefolket", og tre personer på 50 kvadrat teller nok ikke som det. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #20 Skrevet 27. august 2019 Jeg håper du har eget ordensreglement, som du også har skrevet i kontrakten at de plikter å følge ordensreglene som følger kontrakten.Da har du kanskje sjans til å heve kontrakten, dersom du har bevis på brudd av ordensreglene. Vi har feks i våre ordensregler at overdreven festing er utkastelsesgrunn, og dette har leietakerne skrevet under på. Leietakere har sinnsykt med rettigheter, så du som utleier blir fort sittende med skjegget i postkassen om du ikke har en god kontrakt med utkastelesklausul og tydelige ordensreglement. Er du ikke medlem i huseiernes landsforbund så meld deg inn fort som fy. Anonymkode: df602...49f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå