AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #1 Skrevet 27. august 2019 Barnefar og jeg har gått fra hverandre og vi har ikke fått mekling før om 4 uker. Barnet er 2 år og er mest knyttet til meg og jeg blir boende i leiligheten vår mens far flytter ut. Far vil absolutt at barnet skal bo 50/50, men både barnehagen og jeg ser at barnet blir veldig preget av å være en uke borte fra meg. Vi blir ikke enige om dette og det er 4 uker til mekling og ser jo ut som om det kanskje ender med rettssak hvis far ikke skjønner at en 2 åring ikke kan bo 50/50. Hvem er det som har omsorgsretten for barnet til dette er bestemt? Anonymkode: 12e54...a40
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #2 Skrevet 27. august 2019 Vil legge til at jeg er helt for at far skal se barnet og at han gjerne kan hente barnet i barnehagen selv om han ikke har samvær en dag. Det er viktig for meg at barnet har et trygt og godt forhold til begge foreldrene, men er også opptatt av at barnet skal ha det best og tryggest mulig. Anonymkode: 12e54...a40 2
Eplejuice123 Skrevet 27. august 2019 #3 Skrevet 27. august 2019 Ikke start med en 50/50 løsning nå. Det blir ikke godt for ungen. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 Hvis dere ikke blir enig får nesten far vente med å flytte ut. Anonymkode: e7c9e...d85 9
CabinCruiser Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 Løs med det at han ikke flytter før meglingen er over. 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 Far har allerede flyttet ut, han gjorde det med en gang. Anonymkode: 12e54...a40
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 Hvis far flytter ut og melder adresse-endring vil du stå igjen automatisk med hovedomsorgen, siden barnet da er boende hos deg. Vil absolutt anbefale det, ikke at dere venter! Og så får han ha samvær i deres hus frem til mekling er gjennomført. Anonymkode: 9b209...0d8 13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Far har allerede flyttet ut, han gjorde det med en gang. Anonymkode: 12e54...a40 Har han meldt adresseendring til folkeregisteret? Anonymkode: 9b209...0d8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har han meldt adresseendring til folkeregisteret? Anonymkode: 9b209...0d8 Ja. Anonymkode: 12e54...a40
Peter007 Skrevet 27. august 2019 #10 Skrevet 27. august 2019 (endret) Skjønner far har flyttet fra deres folkeregistrerte adr. og til ny folkeregistret adr. Da bor barnet hos deg. Det andre med samvær for utflyttet forelder er uklart. Det er mor som tradisjonelt har de sterkeste kortene på hånden for hun er mor. Men her har far gjort tabben ved å flytte før avtalen om han tenker ha delt bosted. Dette svekker hans mulighet for delt bosted. Far har hatt sterkere mulighet til delt bosted om han var folkeregistrert på adressen og bodde med barnet. Dette selv om far og mor krangler så busta fyker. Meklingen avgjør ikke noen ting om samvær og bosted for barnet om foreldrene ikke blir enige. Dette skjer i rettssalen ved uenigheter. Endret 27. august 2019 av Peter007 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #11 Skrevet 27. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja. Anonymkode: 12e54...a40 Da har han i praksis gitt deg den daglige omsorgen, siden du nå er bostedforelder. Dumt gjort av han faktisk, men bra for deg. Uansett må dere komme til en enighet ut fra barnets beste, og når han er så steil så er det nok lurt å gjøre det på familievernkontoret. Dere må finne en midlertidig løsning i mellomtiden. Kan du feks. foreslå samvær hjemme hos deg i mellomtiden, og begrunne det med at det allerede er store forandringer for barnet siden han har flyttet ut? Anonymkode: 9b209...0d8 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 50/50 løsning for en 2 åring ? Skjønner ikke at dere vurderer det engang. Vente noen år og så revurdere om barnet er modent for en slik løsning. Et så lite barn trenger et hjem, en base. Stabilitet og trygghet med den det er mest knyttet til. Så noe samvær men 50/50 løsning i en så ung alder er foreldre egoisme og ikke det beste for barnet. Anonymkode: fdaf8...f40 7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 Har ikke så mye svar på spørsmålene dine, men ville bare si at jeg sitter i akkurat samme situasjon. Vi gikk fra hverandre i juni. Har en gutt på 2 år. Far vil ha 50/50 og han arbeider offshore. Noe som absolutt ikke fungerer. Hadde heller ikke fungert hvis han arbeidet på land heller. Gutten våres ble stresset da han var 4-5 dager sammen med pappaen sin. Ble urolig da han kom hjem, panikk når jeg gikk inn på et annet rom eller skulle på do. Levering og henting i barnehagen har blitt et mareritt. Har begynt å slå og dytte meg og andre barna i barnehagen. Pappaen vil ikke høre på hva jeg har å si. «Det går jo så bra når han er her» Gått ifra å ha en rolig og god gutt til en veldig sint liten gutt.. knuser meg fullstendig. Pappaen ville prøve 4 uker sammenhengende nå i sommer, det nektet jeg på. Slike menn tenker ikke på barnas beste mener jeg ! Vi har vært på 3 meklingsmøtet. Har skrevet 3 forskjellige samværsavtaler som han ikke har skrevet under på. Slike menn blir aldri fornøyde. Exen min skulle endre og vri på alt. Nektet å betale barnebidrag og bare laget et helvete. Så nå blir det rettsak. Slike menn går det ikke ant å bli enige med. Her nekter far å endre adressen sin 🙄 Anonymkode: 3323e...cb2 3
Peter007 Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnefar og jeg har gått fra hverandre og vi har ikke fått mekling før om 4 uker. Barnet er 2 år og er mest knyttet til meg og jeg blir boende i leiligheten vår mens far flytter ut. Far vil absolutt at barnet skal bo 50/50, men både barnehagen og jeg ser at barnet blir veldig preget av å være en uke borte fra meg. Vi blir ikke enige om dette og det er 4 uker til mekling og ser jo ut som om det kanskje ender med rettssak hvis far ikke skjønner at en 2 åring ikke kan bo 50/50. Hvem er det som har omsorgsretten for barnet til dette er bestemt? Anonymkode: 12e54...a40 Hvor lenge tenker du barnet skal være borte fra deg til samvær hos far? Er det gjort noen sakkyndige konklusjoner på at barnet blir preget negativt av å være borte fra deg en uke?
Peter007 Skrevet 28. august 2019 #15 Skrevet 28. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke så mye svar på spørsmålene dine, men ville bare si at jeg sitter i akkurat samme situasjon. Vi gikk fra hverandre i juni. Har en gutt på 2 år. Far vil ha 50/50 og han arbeider offshore. Noe som absolutt ikke fungerer. Hadde heller ikke fungert hvis han arbeidet på land heller. Gutten våres ble stresset da han var 4-5 dager sammen med pappaen sin. Ble urolig da han kom hjem, panikk når jeg gikk inn på et annet rom eller skulle på do. Levering og henting i barnehagen har blitt et mareritt. Har begynt å slå og dytte meg og andre barna i barnehagen. Pappaen vil ikke høre på hva jeg har å si. «Det går jo så bra når han er her» Gått ifra å ha en rolig og god gutt til en veldig sint liten gutt.. knuser meg fullstendig. Pappaen ville prøve 4 uker sammenhengende nå i sommer, det nektet jeg på. Slike menn tenker ikke på barnas beste mener jeg ! Vi har vært på 3 meklingsmøtet. Har skrevet 3 forskjellige samværsavtaler som han ikke har skrevet under på. Slike menn blir aldri fornøyde. Exen min skulle endre og vri på alt. Nektet å betale barnebidrag og bare laget et helvete. Så nå blir det rettsak. Slike menn går det ikke ant å bli enige med. Her nekter far å endre adressen sin 🙄 Anonymkode: 3323e...cb2 Er det laget noen sakkyndige rapporter på barnets negative oppførsel nå? Evt.hva konkludere de med?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #16 Skrevet 28. august 2019 6 timer siden, Peter007 skrev: Er det laget noen sakkyndige rapporter på barnets negative oppførsel nå? Evt.hva konkludere de med? Nei, vi har ikke kommet så langt i prosessen. Anonymkode: 3323e...cb2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #17 Skrevet 29. august 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: 50/50 løsning for en 2 åring ? Skjønner ikke at dere vurderer det engang. Vente noen år og så revurdere om barnet er modent for en slik løsning. Et så lite barn trenger et hjem, en base. Stabilitet og trygghet med den det er mest knyttet til. Så noe samvær men 50/50 løsning i en så ung alder er foreldre egoisme og ikke det beste for barnet. Anonymkode: fdaf8...f40 Jeg vurderer det absolutt ikke, det er far som vil ha det. Jeg bor i hjemmet til barnet hvor barnet har bodd hele livet sitt. Jeg ønsker at far skal få se barnet sitt så ofte som mulig, men at mye av samværet foregår i barnets hjem. Anonymkode: 12e54...a40 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #18 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer det absolutt ikke, det er far som vil ha det. Jeg bor i hjemmet til barnet hvor barnet har bodd hele livet sitt. Jeg ønsker at far skal få se barnet sitt så ofte som mulig, men at mye av samværet foregår i barnets hjem. Anonymkode: 12e54...a40 Mange fedre føler en slags eiertrang over at barna skal være like mye hos de som moren. Ofte er dette basert på sinne eller sjalusi. De tenker ikke alltid rasjonelt når det kommer til barnas behov for stabilitet. Når det er snakk om et så lite barn så holder det med annenhver helg. Samvær i din bolig så ofte som mulig eller felles samvær er supert. Trygge rammer og stabilitet er veldig viktig for utviklingen til små barn. Jeg hadde villet snakket med en barneterapaut, helsesøster eller noen som arbeider med barn. Få det skriftlig slik at far skjønner hva det handler om. Vært i samme situasjon og faren truet meg. Han mente jeg stjal barnet fra han. Jeg sa at overnatting over flere dager og delt samvær går ikke overhode for et lite barn. Han fikk se gutten sin så ofte han bare ønsket. Jeg var ofte tilstede eller så tok han med seg gutten på noe kjekt. Merket stor forandring på bare det. Noen timer med pappa annenhver dag og 2-3 overnattinger på 14 dager holdt lenge. Nå er samvær kjekt og har en gutt som gleder seg til å se pappaen sin. Istedenfor å få en gutt som blir sint og lei seg for at mamma blir borte over lengre tid. Fortsatt er faren uenig. Men det får så være. Når han ikke ser sin egen sønns behov så mener jeg at det er min oppgave å gjøre det. Anonymkode: 3323e...cb2 1
Lyckeliten Skrevet 29. august 2019 #19 Skrevet 29. august 2019 Hva skjer hvis far har flyttet ut, men ikke meldt adresseendring? Kan han bare ta med seg barnet sånn som det passer han? Barnet har bostedsadresse der hvor jeg bor.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #20 Skrevet 29. august 2019 1 time siden, Lyckeliten skrev: Hva skjer hvis far har flyttet ut, men ikke meldt adresseendring? Kan han bare ta med seg barnet sånn som det passer han? Barnet har bostedsadresse der hvor jeg bor. Faren til barnet mitt har flyttet ut uten å endre adresse. Han kan ikke bare ta med barnet sånn som det passer han. Jeg har sagt til han så lenge han ikke går med på en samværsavtale så blir det kun samvær når jeg sier det passer. Ungen skal ikke blandes oppi vår krangel. Barnet bor på den adressen han er oppført på. Så enkelt er det. Snakk med fvk eller en advokat om dette. Anonymkode: 3323e...cb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå