Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir uvel av bare å skrive dette. 

Jeg fikk tilbud om en 80% stilling i sommer, som jeg hverken hadde søkt på eller vært til intervju til. Stillingen varer i 1 år, til virksomheten legges ned. Sjefen ringte og spurte om jeg kunne begynne 12.august. Har jobbet med det samme et annet sted og elsket det, tenkte det var gode greier. 9.august fikk jeg uventet beskjed om at jeg kom inn på drømmestudiet på deltid, 75%. Måtte ta tlf med sjefen og forklare at jeg kunne ikke komme de to første ukene men ville fortsatt jobbe hos henne. I løpet av de to ukene med teori fant jeg ut at å jobbe 80% ved siden av var helt uaktuelt, med to barn og en mann som er mye borte. Har bedt om å få gå ned til 40%, altså to dager i uken. Jeg begynte igår. 

Men jeg holder det ikke ut! Jeg er svett, skjelven, konstant på alerten, og mistrives helt forferdelig. Jeg klarer ikke å sette fingeren på det, men det er nok en blanding av at der jeg sitter og jobber er klaustrofobisk lite, luften er tett, vi får oppgaver som jeg ikke føler meg trygg på eller kvalifisert til, og det kan gi store følger. Alt er kaos, de henger etter mange måneder på enkelte oppgaver, det er papirer og rot over alt. Alt er veldig annerledes enn den tidligere arbeidsplassen min, og siden sjefen er gammel og de legger ned neste år er det ingen som ønsker å gjøre noe med noe av det. Jeg må dusje når jeg kommer hjem, stinker svette fordi jeg har vært så stresset hele dagen. Skjelver i flere timer etter at jeg har prøvd å "lande" hjemme. 

Igår da jeg kom hjem fra jobb klarte jeg ikke å holde igjen og gikk i krampegråt foran hele familien. Idag skreik jeg i bilen på vei hjem, skrek til jeg ble hes. Føler meg helt overveldet, dagene blir lenger og mye mer kaotisk enn forespeilet. Jeg føler meg helt utmattet etter bare to dager. Jeg vurderer å si ifra meg stillingen men er tynget av en forferdelig samvittighet fordi jeg vet hun ikke har noen andre om jeg sier opp. 

Jeg vet at det er tøft å begynne i ny jobb. Har vært på opplæring som vikar to ganger allerede i år, jobbet mye i de stillingene og trives godt med det. Dette er ikke vanlig "ny jobb"-stress. 

Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan få frem for å si opp. Har ikke skrevet under kontrakt enda. Hva har jeg rett på og hva har sjefen rett på? 

Anonymkode: 36fba...3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg sammen, det kun ditt eget nsvar at du har tatt på deg for mye. Du kan si opp som alle andre, tre mnd oppsigelse er vel det vanlige, men du kan jo høre om du får gå tidligere.

Anonymkode: a95dc...c6b

• Liker 12
Skrevet

Gi skriftlig beskjed om at du sier opp. Du er sannsynligvis i prøvetid og har kort oppsigelsestid. 

Jeg føler med deg! Jeg er ny i ny jobb og det er overveldende, dag som natt. Det du beskriver høres derimot IKKE bra ut. Blås i samvittigheten, du har rett til å si opp🙂

Anonymkode: 4f29e...d2b

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg sammen, det kun ditt eget nsvar at du har tatt på deg for mye. Du kan si opp som alle andre, tre mnd oppsigelse er vel det vanlige, men du kan jo høre om du får gå tidligere.

Anonymkode: a95dc...c6b

Når stillingen er for bare ett år eller mindre er det vanlig med én måneds oppsigelsestid :)

Anonymkode: 7c5c5...964

• Liker 2
Skrevet

Hvordan du går frem for å si opp? Du skriver det i et dokument, skriver det ut, signerer og mailer eller leverer. Gjør du det denne uken er du ferdig 30/11 med mindre du har 1 mnd oppsigelse under prøvetid. 

Om du ikke har fått eller sett kontrakten enda spør du sjefen hvilken oppsigelsestid du har.

Skrevet

Herregud, drit nå  i om de har noen andre. Si opp jobben!!!

Anonymkode: 7c5e1...5fb

• Liker 5
Skrevet

Hvis du ikke har skrevet kontrakt kan du vel gå på dagen? 🤔

Anonymkode: c51df...109

Skrevet

Sikker på at du ikke overreagerer fordi du ikke har kommet skikkelig inn i arbeidsoppgavene og slikt enda? 

Skjønner at det er tøft i ny jobb.

Du må jo bare levere en skriftlig oppsigelse hvis det er så gale. 

Anonymkode: 30b99...c74

Skrevet

Har du fagansvar der feil som følge av å ligge mange måneder etter/oppgaver du likevel ikke er kvalifisert for får konsekvenser for deg personlig? Hvis ikke så ville jeg prøvd et par måneder til, da konsekvenser går utover bedriften og ikke deg. De har jo et medansvar for å lære deg opp. Men hvis du har et personlig ansvar, så ville jeg ikke nølt med å si opp hvis forholdene ikke er bra i utgangspunktet. 

Anonymkode: 0bca3...bae

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan få frem for å si opp. Har ikke skrevet under kontrakt enda. Hva har jeg rett på og hva har sjefen rett på? 

Ikke skrevet kontrakt?? Da har ikke sjefen rettigheter. Og du, det der blir ikke bra. Kom deg ut. Du virker som en oppofrende person som mange vil ha i deltid under studiene. Kom deg ut. Livet er for kort. Denne sjefen får ta ansvaret for å finne en annen.

Du går på akkord med deg selv. Vil du ha råd om hvordan du sier dette til sjefen så kan jeg kanskje hjelpe i en PM. Men si det ansikt mot ansikt. Ikke bare skriftlig. Men ha gjerne med deg skriftlig oppsigelse. Selv om det ikke er nødvendig all den tid du ikke har underskrevet en arbeidskontrakt.

Sjefen er en voksen dame. Hun får løse dette. Du skal tenke på deg akkurat nå, synes jeg.

• Liker 4
Skrevet

Takk for mange gode svar! Jeg har bestemt meg for at det ikke er verdt alt stresset og at det evt skal gå utover studiene mine å fortsette å jobbe der. Har 17% fast i kommunen og, og kan søke vakter utenom så tror det skal gå helt fint sånn sett. Må prøve å legge det fram for sjefen i et rolig øyeblikk imorgen og høre hva hun tenker om oppsigelsestid osv.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar! Jeg har bestemt meg for at det ikke er verdt alt stresset og at det evt skal gå utover studiene mine å fortsette å jobbe der. Har 17% fast i kommunen og, og kan søke vakter utenom så tror det skal gå helt fint sånn sett. Må prøve å legge det fram for sjefen i et rolig øyeblikk imorgen og høre hva hun tenker om oppsigelsestid osv.

Har du ikke skrevet under kontrakt, trenger du ikke å tenke på oppsigelsestid. Lykke til 😘

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Har du ikke skrevet under kontrakt, trenger du ikke å tenke på oppsigelsestid. Lykke til 😘

Det er ikke riktig, uten kontrakt er oppsigelsestiden som regel 1 måned. 

Skrevet

Det stemmer ikke at sjefen (eller du for den saks skyld) ikke har noen rettigheter eller plikter hvis det ikke er skrevet arbeidsavtale. Dersom ikke annet er avtalt, er det som hovedregel arbeidsmiljøloven (§ 15-3) som gjelder - og dermed også en oppsigelsestid på 1 måned fra første dag i måneden etter du sier opp. Så hvis du sier opp i morgen, vil oppsigelsestiden løpe fra 1. september - 30. september. 

Du og sjefen din kan selvfølgelig avtale både kortere og lengre oppsigelsestid dere i mellom. 

Tror forøvrig du gjør helt rett i å slutte i den jobben! 

• Liker 3
Skrevet

Det er to ukers oppsigelse i kommunen, i prøvetida. 

Anonymkode: 4235d...3de

Skrevet

Konsentrer deg om familie og studiet . 

Anonymkode: 776c3...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...