Gjest Lottemor Skrevet 2. september 2002 #1 Del Skrevet 2. september 2002 hei da var jeg endelig tilbake i salen og jeg stor koser meg,skal fungere som stall hjelp hos en dame i næheten.... Begynnte i dag,må si jeg har savnet å holde på med hester... Skal også være med å ri inn en hest,men dette har jeg ikke vært bort i før....noen som har råd og erfaringer de vil dele med meg ? klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silje27 Skrevet 3. september 2002 #2 Del Skrevet 3. september 2002 Hvor gammel er hesten/ hvor langt er den kommet? er den sadel/rytter vant, eller er den lite håndtert fra bakken? er den ung/gammel? Det er mange faktorer som spiller inn når man skal ri inn en hest, husk at det er et stort ansvar!!De hestene jeg har ridd inn, har først vært jobbet fra bakken - lær hesten de samme signalene fra bakken som du vil gi den når du sitter på ryggen. her er særlig stemmebruken viktig.lær den fra bakken å svinge til høyre/venstre, og bruk armen din til å presse den i siden - lærer hesten disse tingene med rytteren på bakken, vil den lettere kjenne det igjen når du sitter oppå. hvis den ikke er sadelvant, begynn i det små - gjør den vant til trykk på ryggen - først under puss/stell, siden med litt med vekt - en voilock, lonsjegjord osv, og til slutt sal. du kan også lonsjere den med sal den første stunden. veldig varierende fra hest til hest, noen tar dette som den største selvfølge, andre henger i taket etter tennene de første ukene....når du så skal sitte på den for første gang, pass på at du har en medhjelper. prøv først bare å legge vekt i stigbøylen, og når hesten viser at dette er OK, prøv å sette deg i salen. ikke sitt lenge - bare noen minutter - og stig av igjen. etter hvert kan du øke intervallene, og fremdeles med en medhjelper, kan du begynne å skritte den noen runder.føl deg frem - kjenn på hestens reaksjoner. eter hvert kan du begynne å bruke de samme signalene du lærte den fra bakken - tren å stoppe, svinge osv. bruk stemmen tilå forsterke hjelperne dine - etterhvert som hesten tar "koblingen" mellom kommando fra stemme og fysiske hjelpere som sjenkel, sete, vekt og hånd, går du mer og mer bort fra stemmebruken. aldri ri lenge av gangen - maks 5-10 min, 3 ganger i uken første tiden. (forutsetter at det er en unghest dette...)bruk masse ros, og pass på gi deg før den blir lei! det tar alt fra 1 - 4 mnd å gjøre en hest sadel/rytter vant, og ridbar i alle tre gangarter. Husk at det er et stort ansvar å ri inn en unghest - du skal ikke bare ri den inn, du bør også være kyndig nok til å vite hvordan du skal håndtere/løse problemene den dagen de oppstår.... Lykke til! er ingenting som er mer spennende - særlig den dagen du faktisk ser resultater! min nåværende hest kjøpte jeg som 4 åring, idag er han en stabil herremann som går høye dressurklasser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 3. september 2002 #3 Del Skrevet 3. september 2002 hei silje 27... det er en to år gammel Tinker,den er ikke sadelvandt og ut i fra det jeg vet er den ikke begynnt å bli innrid på noen måter.... Den hadde på seg grime for tredje gnag i går,da jeg fikk den på,den er ikke vandt å være vekke fra mamman sin... Så du kan si at den er bare vannt til stell og koz ikke til å bli "brukt" Den har stått på beite i tre månder no og ikke blitt pussset på eller noe i løp av den tiden.... Så vi skal begynne fra begynnelsen.... den er veldig fortolig og kjelen og vi fikk god kontak med en gang,viste meg mye tilit Kjemmpe gøy :D Gleder meg kjemmpe masse og kan ikke vente med å sette igang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2002 #4 Del Skrevet 3. september 2002 hvis den bare er to år gammel, bør dere vente minst et år med å ri den inn. en hest vokser til den er 6-7 ( finnes noen rasemessige unntak, vet ikke så mye om tinkere). "regelen" er at man ikke skal ri inn en hest før den er 3 år. men dere har mye artig jobbing dere kan gjøre før den tid - bruk mye tid på å håndtere den fra bakken. men rent fysisk sett er den for ung til noe annet - ris den inn nå, vil dere risikere ledd/sene/muskel skader når den blir eldre. tror det kan være lurt å jobbe en del mer med håndtering - hvis den ikke har hatt grime på seg før nå i to - årsalderen, er den ganske sen håndtert. ta den på leieturer, bruk mye tid på puss og stell, la den "oppleve" sin nye verden. skynd dere langsomt for å si det sånn - en hest regnes ikke som erfaren før den er mellom 10 -14 år (som ridehest vel og merke) så dere har allverdens tid!! kos dere med nurket - bruk dagene på kos, håndtering og innlæring, så går tiden til den kan ries inn fort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2002 #5 Del Skrevet 3. september 2002 glemte å si dere nok kan begynne å gjøre den sadel/ryttervant - men bare for å gjøre den vant til ideen med vekt på ryggen! men det er for tidlig å ri den som en ridehest. å sitte litt på ryggen dens en gang i blant gjør ikke skade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 3. september 2002 #6 Del Skrevet 3. september 2002 Det er jo netop det at den ikke er vant å bli hotert fra bakken...så det vil jo ta en stund før den er ride klar Men alikavel så vil det bli kjempe masse utfordringer og masse gøy Gleder meg til å komme i gang og bli kjennt med hesten..... er to år siden sist jeg var i stallen,kan tenkes at jeg har savnt å holde på med hester... Og på toppen av edt hele får jeg lært noe nytt... Takker for svar og håper på flere klemmer fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå