Gå til innhold

Babyen vil ikke sove på ryggen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

babyen på 4 uker vil ikke sove på ryggen.

Hun sover best på siden eller magen.

Hun sovner på armen men så fort jeg legger henne ned våkner hun. Så det sier seg selv at jeg ikke får gjort så veldig mye annet en å vugge i søvn.

Er det skadelig og la de ligge på siden, at de ikke skal ligge på magën vet jeg, men er litt usikker på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er visst 3 ganger så stor risiko for krybbedød hvis de ligger på siden har jeg lest en gang. Og 9 ganger hvis de ligger på magen.

Da vi hadde barselgruppe da babyene var 3-5 uker spurte ei om det. Helsesøster hadde ikke lov til å si at det er greit at de ligger på noe annet enn ryggen, sa hun.

Men, jeg tror at det skal være greit å ligge på siden eller magen hvis det er på dagtid og man er i nærheten og følger med.

Noen ganger kan det virke som Mathilde "glemmer" å puste, og plutselig kan hun hive etter pusten. Jeg lar henne ligge på ryggen når hun sover i senga selv, men om dagen når hun sover i stua kan jeg la henne ligge på siden. Hun liker ikke å ligge på magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kult. Nabodama vår har også bursdag den dagen...

Off topic: Sier du at du er Fisk eller Vær når noen spør hvilket stjernetegn du er? Vet du når på dagen du er født? Får jeg lov til å sette opp et horoskop til deg i tilfelle? (hvis ja kan du sende pm med dato, sted og klokkeslett)

Grunnen til at jeg spør er fordi Mathilde er Vær, fordi det byttet fra Fisk til Vær på dagen den 20. og hun er født på kvelden. Men, alle bøker står det jo Fisk den 20.mars...

Tilbake til saken:

Jeg opplever også at Mathilde sover bedre på siden (ihvertfall på dagen). Jeg har hatt litt problemer med å få henne til å sove på dagen den siste tiden, og etter å ha lest innlegget ditt faktisk la jeg henne i vognbagen på siden og det er det lengste hun har sovet på flere dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:-) Morsomt

Jeg er fisk, er født på morgenen, viste ikke at det skiftet på kvelden

info sendes på PM :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gamle Alex!

Gratulerer med den lille!

Alle våre tre gutter har enten ligget på siden eller magen. De slo seg heller ikke til ro på ryggen.

Bare pass på at når du legger de på siden, så legg noe inntil som støtter opp og som gjør at de ikke tipper på magen mens de er så små.

Da klarer de ikke og legge hodet til siden og nesa vil jo da bli liggende ned i madrassen.

Vi kjøpte en slik bamse med pølse pute. Bamsen blir liggende bak babyen og den pølse puten blir liggende foran magen.

Og du må passe på og bytte side ellers så sier de at de kan bli skjeve i ryggen hvis de ligger på samme side over lengre tid.

Denne bamsen jeg nevner kan man "snu og vende", så du får brukt den uansett om babyen ligger på høyre elller venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest celine

Har to barn som aldri har kunnet fordra å ligge på ryggen og sove..

De sovnet stort sett på armen, og det gikk greit å legge dem på ryggen da jeg la dem i senga. Etter bare etpar minutter hadde de snudd seg og lå på magen. Holdt på å bli sprø av all snuingen.

Tok det forøvrig opp med helsestasjonen, og de ba meg å vurdere selv hva som var viktigst - at vi sover eller at det ikke skal ligge på magen. De sa også at så lenge barna var så sterke i kroppen at de snudde seg selv fra dag1, skulle det ikke være så stor fare. Det som jeg måtte huske på, var å la barnet ligge på et forholdsvis fast underlag uten for mange kosedyr og tykke dyner rundt seg.

Hva som stemmer og ikke stemmer av all den informasjonen som finnes, aner jeg ikke. Brukte etterhvert bag'en på vogna til soving på dagtid. Der var det ikke like greit å snu seg rundt - for sikkerhets skyld.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...