Gå til innhold

Tidlig pubertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har døtre som har vært gjennom dette eller var gjennom det selv? Kan dere fortelle meg om symptomer og hva legen gjorde? 

Jeg vil gjerne høre fra de som har kunnskap om diagnose

Anonymkode: 7569c...bce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 30 og for 25 år siden ble det ikke gjort noe for å hjelpe meg. Legen, BHG eller skolen hadde ikke noe å bidra med. Foreldre snakket ikke om det. Tror og håper at dette er anerledes for dagenes barn. 

Anonymkode: 8d2da...906

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 og for 25 år siden ble det ikke gjort noe for å hjelpe meg. Legen, BHG eller skolen hadde ikke noe å bidra med. Foreldre snakket ikke om det. Tror og håper at dette er anerledes for dagenes barn. 

Anonymkode: 8d2da...906

Takk for svar. Dvs at du kom i puberteten da du var fem? Hvilke tegn hadde du? Og kan jeg spørre hvor høy du er i dag (jeg har lest at etter puberteten vil jenter ofte slutte å voksne, derfor er det vanlig at de som kommer i tidlig pubertet ofte er høyere enn gjennomsnittet, men nettopp fordi puberteten kommer tidlig vil de også slutte å vokse tidligere enn andre og dermed være lavere)?

Skrevet

Ser det ble opprettet en lignende tråd i dag., men det er ikke jeg som opprettet denne. Mitt barn er 8 år, og er svært lav for alderen. 

Skrevet

Jeg måtte til legen da jeg kom i puberteten som 9-åring. Han sa at alt var normalt. Fikk mensen som 10-åring. Er ikke så veldig høy i dag, 155 cm. Alle i familien min er lave da, og jeg er akkurat like høy som moren min så vet ikke om det hadde noe med det å gjøre.

Anonymkode: 703b0...fdc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte til legen da jeg kom i puberteten som 9-åring. Han sa at alt var normalt. Fikk mensen som 10-åring. Er ikke så veldig høy i dag, 155 cm. Alle i familien min er lave da, og jeg er akkurat like høy som moren min så vet ikke om det hadde noe med det å gjøre.

Anonymkode: 703b0...fdc

Jeg selv kom i puberteten da jeg var 10 år. Er i dag like høy som du er. 

Min mor og søster som fikk mensen senere er langt høyere.

Anonymkode: 40463...5eb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selv kom i puberteten da jeg var 10 år. Er i dag like høy som du er. 

Min mor og søster som fikk mensen senere er langt høyere.

Anonymkode: 40463...5eb

Tusen takk for svar. Man slutter gjerne å vokse ca 1 år etter man har fått mensen, leser jeg. Jenta mi er 8 år, 121 cm høy IG har fått pupper og kjønnshår. Oppdaget hårene for et par dager siden og venter på time hos legen.

men ettersom jeg leser er ikke 10 år veldig tidlig i dag, men for 20-30 år siden, så var det det.

Skrevet

Datteren min er straks 10. Hun begynte å komme i pubertet som 7 åring. Fikk hår nedentil og brystene begynte å vokse. Mye svettelukt. Ekstremt høy for alderen. Det ble foretatt en MR-undersøkelse for å utelukke andre årsaker og så ble det tatt røntgen for å finne skjelettalder. Som 8 åring hadde hun en skjelettalder på 11 år. Ble satt på månedlige injeksjoner med Procren Depot for å bremse det. Det har hjulpet mye, selv om det ikke har stoppet helt opp, men nå er hun såpass stor at de andre jentene snart begynner de også. Hun er 152 og vokser stadig, så forhåpentligvis blir hun normal høyde.

Anonymkode: ef01e...1ee

Skrevet

Her kom pubertet rundt 8, med hårvekst og svettelukt først. Bryster startet vel rundt 9, og fikk mensen når jeg var knappe 10. 

Var tidlig «ferdig», og stoppet på 153 cm. 

Anonymkode: 395ca...5c9

Skrevet

Jeg var ca. 140 cm da jeg fikk mensen som 12-åring. Sluttet først å vokse som 19-åring: 162 cm (vanlig høyde for kvinner i min familie).

Anonymkode: c5bb9...dab

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk mensen som 11 åring og ble 162 høy med foreldre på 173 og 180. Sluttet å vokse som 14 åring.

Min ene datter fikk mensen som 15 åring og er per nå 153 6 mnd etter første mens.

Min andre datter er 13 år om 3 mnd. Ca 143 høy, svettelukt og starten på bryster. Hun har ennå ikke fått mensen.

Anonymkode: 5b30d...01f

Skrevet

Eg kjenner ei dama som kun var 6 år når ho byrja i puberteten. Ho vart utreda for diverse hormonelle forstyrrelser. Dei fant eigentlig ingenting. Ho sa mora hadde tatt ho til legen pga kjønnshår, fekk menustrasjonen når ho var 7 år. Ho sa mora, familie og lærarar hadde hjupet ho med hygienen og rutiner, samt prøva begrensa eventuell mobbing. Det vart litt vanskelig, barn kan væra ganske slemme. Det går heilt fint med ho i dag, ho har fått to barn.

Anonymkode: 4cf01...c12

Gjest Melis_R
Skrevet

Jeg begynte å få pupper når jeg var 10, men fikk ikke mensen før jeg var 13, er i dag 163. Er 32 nå 🙂

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tidlig pubertet som diagnose regnes for jenter som pubertetstegn som bryster og hårvekst før 8 år og menstruasjon før 9 år. https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/pubertet-for-tidlig/ Dvs. at er man 10 år når man får mensen (slik mange her forteller), er det ikke diagnosen tidlig pubertet, som TS etterspør erfaringer med, men regnes som innenfor normalen.

Skrevet
6 minutter siden, Melis_R skrev:

Jeg begynte å få pupper når jeg var 10, men fikk ikke mensen før jeg var 13, er i dag 163. Er 32 nå 🙂

Det er jo helt normalt, og ikke "tidlig pubertet".

Niesen min blir utredet for dette nå. Hun har fått kjønnshår som 8-åring, så jeg vet ikke hvordan det går videre. Legen sier at mensen kommer ila et år etter dette. Hun er normal høydemessig, men overvektig. 

Anonymkode: 20056...4b9

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 32. Det ble aldri snakket om, hverken av hS, lege eller mine foreldre, utenom at min mor viste meg hvirdan jeg barberte meg under armene (da jeg var 5 år). Jeg hadde bryster da jeg begynte på skolen. Da jeg var 7 fikk jeg hår nedentil. Mensen kom rett etter jeg fylte 9.

Om jeg ser tegn til at det samme vil skje mine døtre, kommer jeg til å KREVE behandling for å utsette. Man mister litt av barndommen, og jeg følte meg veldig aleine. 

Jeg kjenner et par som har fått satt igang puberteten for å ikke bli for høye (ble satt igang på ei jente da hun var 10 år, fordi hun allerede var 183cm, og fortsatt hadde mye "voks" igjen i beina, i følge røntgen). 

Anonymkode: 59a90...792

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...