AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #21 Del Skrevet 27. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Bør jeg slutte med å spise proteiner? Vil det hjelpe? Jeg har alltid elsket mat med mye proteiner. Og når jeg fører matdagbok, 2) ligger jeg daglig langt, langt over det som er anbefalt. Kan kutt i proteininntak hjelpe? 1) NEI! Hold deg til anbefalt mengde inntak av proteiner. Når man trener trenger man noe mer proteiner pr kg kroppsvekt enn når man ikke trener. Proteiner er også viktig for beinmassen vår (lite proteiner i kosten = man blir mer utsatt for å få beinskjørhet). Snakk med lege og/eller ernæringsfysiolog om hvor mye proteiner kroppen din trenger. 2) Overdosering av proteiner er ikke heldig, da man risikerer at det proteinet som kroppen ikke har bruk for legger seg som skadelig fett rundt innvollene. Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #22 Del Skrevet 27. august 2019 7 minutter siden, K.B. skrev: Tja en kilo eller så med ren muskelmasse tenker jeg. Det høres ut som du er på viddene i forhold til hva som skal til mtp. kosthold og trening. Selvfølgelig er jeg på viddene angående styrketrening. Er derfor jeg stiller så rare spørsmål. Jeg har tidligere klart meg fint med å endre kosthold og gå tur. Så kostholdet og vektnedgang er jeg nok ikke på viddene med når jeg først setter i gang . Har helt fint klart å holde en 20 kilos vektnedgang i ti år. Har bare vært sløv i et par år nå. Pga ulike omstendigheter i livet. Det med styrketrening skremmer meg litt. For jeg vil helst ikke bli for demotivert hvis det blir til at jeg ikke går ned i vekt på den måten som jeg tidligere har vært vant med. Bare for å bringe inn litt klarhet her: jeg trener ikke styrke for å gå ned i vekt. Anonymkode: 04d7a...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #23 Del Skrevet 27. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) NEI! Hold deg til anbefalt mengde inntak av proteiner. Når man trener trenger man noe mer proteiner pr kg kroppsvekt enn når man ikke trener. Proteiner er også viktig for beinmassen vår (lite proteiner i kosten = man blir mer utsatt for å få beinskjørhet). Snakk med lege og/eller ernæringsfysiolog om hvor mye proteiner kroppen din trenger. 2) Overdosering av proteiner er ikke heldig, da man risikerer at det proteinet som kroppen ikke har bruk for legger seg som skadelig fett rundt innvollene. Anonymkode: 92625...db6 Skal ta det du sier til etterretning. Fastegen min sa at jeg spiser for mye proteiner. Mens legen her jeg er nå sa: "så fint at du spiser så mye proteiner". Derfor trodde jeg at fastlegen min tok feil. Mener jeg har sett noe om hvor mye proteiner man skal ha pr kilo kroppsvekt. Og jeg ligger nok over det jeg trenger 😔 Anonymkode: 04d7a...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #24 Del Skrevet 27. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det med styrketrening skremmer meg litt. For jeg vil helst ikke bli for demotivert hvis det blir til at jeg ikke går ned i vekt på den måten som jeg tidligere har vært vant med Styrketrening øker forbrenningen. Jeg gikk ned 20 kg og jeg ble slankere samtidig som jeg ble sterkere (uten å få store muskler) og jeg fikk lavere fettprosent, ved hjelp av styrketrening (jeg trente 3 sett x10 repetisjoner på 8 forskjellige apparater for å få trent hele kroppen. 3 dager pr uke) og i tillegg utholdenhetstrening. Jeg var svært nøye med å gi kroppen det den trengte av næringsstoffer både før, under og etter trening, samt restitusjon (hvile). Styrketrening med lavere belastning (vekter) med mange repetisjoner gir slankere muskler enn styrketrening med få repetisjoner og høyere belastning). Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #25 Del Skrevet 27. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ta det du sier til etterretning. Fastegen min sa at jeg spiser for mye proteiner. Mens legen her jeg er nå sa: "så fint at du spiser så mye proteiner". Derfor trodde jeg at fastlegen min tok feil. Mener jeg har sett noe om hvor mye proteiner man skal ha pr kilo kroppsvekt. Og jeg ligger nok over det jeg trenger 😔 Anonymkode: 04d7a...c84 Fastlegen eller spesialistlegen din kan henvise deg til en ernæringsfysiolog (slik at du får ernæringsråd fra en ekspert), dersom du spør om det. Det ville jeg ha gjort. Lykke til Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #26 Del Skrevet 27. august 2019 Hvem setter opp styrketreningsprogrammet for deg? Kan du spørre om å f satt opp et program som styrker hele kroppen, og med flere repetisjoner (dersom du ønsker det, ettersom musklene blir slankere da)? Ellers så må man prøve seg frem med belastning (vekt) og repetisjoner. Min instruktør sa 3 X 10. Og da skal det være så tungt at man bare så vidt greier den tiende repetisjonen på alle de tre settene. Det er skikkelig inspirerende å trene styrke Etter kort tid (få uker) kunne jeg øke vekten (belastningen) på de forskjellige apparatene. Og det gjentok jeg jevnlig med få ukers mellomrom. Anonymkode: 92625...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #27 Del Skrevet 27. august 2019 Ettersom du nevnte lungesykdom. Hør med legen din om dette er noe for deg: "Sykling med ett bein og intense økter i beinpresset: Det kan være oppskriften for KOLS-pasienter." https://www.nrk.no/viten/ettbeins-sykling-for-kols-pasienter-1.1851321 Anonymkode: 92625...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #28 Del Skrevet 27. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Styrketrening øker forbrenningen. Jeg gikk ned 20 kg og jeg ble slankere samtidig som jeg ble sterkere (uten å få store muskler) og jeg fikk lavere fettprosent, ved hjelp av styrketrening (jeg trente 3 sett x10 repetisjoner på 8 forskjellige apparater for å få trent hele kroppen. 3 dager pr uke) og i tillegg utholdenhetstrening. Jeg var svært nøye med å gi kroppen det den trengte av næringsstoffer både før, under og etter trening, samt restitusjon (hvile). Styrketrening med lavere belastning (vekter) med mange repetisjoner gir slankere muskler enn styrketrening med få repetisjoner og høyere belastning). GLEM DETTE! tenk på helsa først, og ikke bekymre deg for at musklene blir større. Musklene blir ikke nevneverdig større av få repetisjoner og tung belastning! Anonymkode: 92625...db6 MEN pga dette som står her, ville jeg trent med tung belastning og få repetisjoner: "Også på styrkesiden er framgangen merkbar blant pasientene. Resepten er få repetisjoner, tung belastning og høy intensitet."https://www.nrk.no/viten/ettbeins-sykling-for-kols-pasienter-1.1851321 " Etter knappe ti uker med målrettet trening, har pasientene fått en kraftig økning i styrke og utholdenhet. - Vi tror slik trening fører til at pasientene slipper å ha de daglige plagene som de ellers ville hatt" Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #29 Del Skrevet 27. august 2019 "- Vi kjører fem repetisjoner som vi gjentar fire ganger. Tilsammen tjue løft, det er jo nesten ingenting, tar veldig kort tid, men har fenomenale effekter. Pasientene får ikke noe vesentlig større muskler, men den muskelen de har, blir veldig mye mer effektiv, sier Jan Hoff."https://www.nrk.no/viten/ettbeins-sykling-for-kols-pasienter-1.1851321 Les hele artikkelen TS og vis den gjerne også til legen din og til instruktøren din Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #30 Del Skrevet 28. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: "- Vi kjører fem repetisjoner som vi gjentar fire ganger. Tilsammen tjue løft, det er jo nesten ingenting, tar veldig kort tid, men har fenomenale effekter. Pasientene får ikke noe vesentlig større muskler, men den muskelen de har, blir veldig mye mer effektiv. Nå har ikke jeg kols. Og kan trygt trene hele kroppen. Men det du nevner her er uansett perfekt. For jeg har fått til beskjed om å kjøre på 6 ganger fire repetisjoner. Og da løfter jeg TUNGT. Er mange her jeg er med KOLS. Og de fleste uten unntak får store helsefordeler ut av styrketrening 🙂 Det samme hos de med kraftig astma. Takker forøvrig for svar fra alle sammen,før jeg legger meg. 🌞 Svarene har vært veldig klargjørende på alle måter. Og jeg har fått svar på alt jeg lurte på. Konklusjonen blir at jeg ikke skal være så redd for at jeg ikke går ned i vekt med styrketrening, at jeg ikke nødvendigvis får bygd opp så mye muskler når jeg er på kaloriunderskudd, at protein inntaket bør jeg følge opp. Og at fettprosenten bør måles underveis. Tusen,tusen takk 😘 og om noen har noe mer å føye til, så vil jeg selvfølgelig lese det også. Natti natt til dere alle. Anonymkode: 04d7a...c84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #31 Del Skrevet 28. august 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les hele artikkelen TS og vis den gjerne også til legen din og til instruktøren din Leste artikkelen nå. Kommer til å vise den til lungefysioterapauten 👍 Anonymkode: 04d7a...c84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #32 Del Skrevet 28. august 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Styrketrening med lavere belastning (vekter) med mange repetisjoner gir slankere muskler enn styrketrening med få repetisjoner og høyere belastning). Dette var veldig nyttig! 🙂 Anonymkode: 04d7a...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #33 Del Skrevet 28. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg kols. Og kan trygt trene hele kroppen. Men det du nevner her er uansett perfekt. For jeg har fått til beskjed om å kjøre på 6 ganger fire repetisjoner. Og da løfter jeg TUNGT. Er mange her jeg er med KOLS. Og de fleste uten unntak får store helsefordeler ut av styrketrening 🙂 Det samme hos de med kraftig astma. Takker forøvrig for svar fra alle sammen,før jeg legger meg. 🌞 Svarene har vært veldig klargjørende på alle måter. Og jeg har fått svar på alt jeg lurte på. Konklusjonen blir at jeg ikke skal være så redd for at jeg ikke går ned i vekt med styrketrening, at jeg ikke nødvendigvis får bygd opp så mye muskler når jeg er på kaloriunderskudd, at protein inntaket bør jeg følge opp. Og at fettprosenten bør måles underveis. Tusen,tusen takk 😘 og om noen har noe mer å føye til, så vil jeg selvfølgelig lese det også. Natti natt til dere alle. Anonymkode: 04d7a...c84 Takk for hyggelig og positiv tilbakemelding Lykke til Sov godt Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #34 Del Skrevet 28. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste artikkelen nå. Kommer til å vise den til lungefysioterapauten 👍 Anonymkode: 04d7a...c84 Flott Anonymkode: 92625...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #35 Del Skrevet 28. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitat Styrketrening med lavere belastning (vekter) med mange repetisjoner gir slankere muskler enn styrketrening med få repetisjoner og høyere belastning). Dette var veldig nyttig! 🙂 Anonymkode: 04d7a...c84 Tja. Men hør mer på det som Jan Hoff sa her: 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: "- Vi kjører fem repetisjoner som vi gjentar fire ganger. Tilsammen tjue løft, det er jo nesten ingenting, tar veldig kort tid, men har fenomenale effekter. Pasientene får ikke noe vesentlig større muskler, men den muskelen de har, blir veldig mye mer effektiv, sier Jan Hoff."https://www.nrk.no/viten/ettbeins-sykling-for-kols-pasienter-1.1851321 Les hele artikkelen TS og vis den gjerne også til legen din og til instruktøren din Anonymkode: 92625...db6 Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #36 Del Skrevet 28. august 2019 Jeg hentet mye kunnskap herfra om matinntak før og etter trening 2. Fakta om mat og drikke før trening Mat og drikke før trening og konkurranse har stor betydning for prestasjonen. Det siste måltidet før trening eller konkurranse er siste mulighet til å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for at væskebalansen er optimal. 3. Fakta om mat og drikke under trening Prestasjon er nært knyttet til kroppens væskebalanse og muskulaturens tilgang på rask energi. Væsketap bør alltid erstattes på økter som varer lenger enn en halv time. Ved økter på over én time bør også energi (karbohydrater) tilføres. 4. Fakta om mat og drikke etter trening Etter en treningsøkt er det viktig at kroppen raskt får tilført det den trenger av næringsstoffer og væske slik at restitusjonsprosessen blir optimal. Optimal restitusjon er viktig for å få maksimalt ut av treningen. https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/idrettsernaering/faktaark/page1934.html Idrettsutøvere har økt proteinbehov Typer utøver og trening Proteinbehov (gram per kg kroppsvekt per dag) Mosjonist 0,8-1,0 Utholdenhet 1,2-1,6 -moderat treningsmengde 1,2 -stor treningsmengde 1,6 Styrke-/kraftidretter 1,2-1,8 Unge utøvere i vekst 2,0 Figuren viser proteinbehov for idrettsutøvere. Kvinners proteinbehov antas å være 10-15 % lavere. Anonymkode: 92625...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #37 Del Skrevet 28. august 2019 Om restitusjon og væskeinntak og kostholdes betydning https://www.olympiatoppen.no/Search.aspx?q=restitusjon Anonymkode: 92625...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #38 Del Skrevet 28. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fint skrevet og veldig oppløftende, 🙂 kan jeg spørre om hvor mye du gikk ned i snitt i uka,til tross for muskelbygging? Anonymkode: 04d7a...c84 Jeg gikk fra 89 kg til 83 kg fra Oktober til Desemberi fjor. Har holdt vekta det siste halvåret fordi jeg har hatt problemer med overspising, men har fått bukt med det nå (jeg spiste for lite i forhold til treningsmengde, og kroppen sa etterhvert stopp og jeg begynte å overspise). Spiser mer i dag, samtidig som jeg er i underskudd og trener styrke 3 - 4 ganger i uka Gikk fra 100 cm rundt midjen til 87, fra 110 cm rundt puppene til 102, fra 110 cm rundt hoftene til 104 osv Mistet en del fett, ikke bare kg. Fikk en del muskler også, så i realiteten har jeg nok gått ned mer i fettprosent enn vekta viser Anonymkode: 54ec2...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 28. august 2019 #39 Del Skrevet 28. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er jeg på viddene angående styrketrening. Er derfor jeg stiller så rare spørsmål. Jeg har tidligere klart meg fint med å endre kosthold og gå tur. Så kostholdet og vektnedgang er jeg nok ikke på viddene med når jeg først setter i gang . Har helt fint klart å holde en 20 kilos vektnedgang i ti år. Har bare vært sløv i et par år nå. Pga ulike omstendigheter i livet. Det med styrketrening skremmer meg litt. For jeg vil helst ikke bli for demotivert hvis det blir til at jeg ikke går ned i vekt på den måten som jeg tidligere har vært vant med. Bare for å bringe inn litt klarhet her: jeg trener ikke styrke for å gå ned i vekt. Anonymkode: 04d7a...c84 Vektnedgang er i all hovedsak et spørsmål om kosthold. Da er det høyt proteininnhold (1gram pr kilo kroppsvekter en sånn standard utregning) og lite karbohydrater som er veien fremover. Styrketrening er bra, da du styrker musklene og leddene, det øker også til høyere forbrenning generelt sett. Så kommer kardio trening i tillegg, har du utfordringer med helsa, så kan nok dette bli et område du må prøve litt forskjellige ting før du finner det som fungerer optimalt for deg. Vektnedgang er jo i teorien enkelt, bruk mer en du tar inn, men ikke alltid fullt så enkelt i praksis. 1800/2000 kalorier om dagen bør gi deg et lite kaloriunderskudd. Og selvfølgelig kan du bygge muskler selv om du er på slankern! En annen bruker her hevdet at det ikke var mulig, det er det selvsagt, men skal du bygge maksimalt med muskler, så trenger du å spise mye mer, men det er en annen debatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå