Gå til innhold

10-åring og første menstruasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 10 oppdaget nylig blod i trusa for første gang. Det var en beskjeden mengde, og har ikke kommet mer etterpå. Hun har utviklet kjønnshår og hatt utflod siden hun var 9, men ingen antydning til bryster. Har hun nå fått mensen? Leser de fleste steder at mensen kommer etter brystene begynner å vokse. Kan det være noe annet når det var så beskjeden mengde blod? 

Anonymkode: 2081a...6bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var tidlig, ville tatt henne med til lege.

Anonymkode: 07407...ccd

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 9. Det tok 2 mnd før jeg fikk det andre gang. Det var helt grusomt å være så tidlig ute. Hadde det skjedd en av mine døtrez ville jeg snakket med fastlegen til barnet og vurdert å få medisiner for å utsette puberteten. Dette gjelder særlig om barnet er lavt. Man slutter gjerne å vokse 1 år etter første menstruasjon

Anonymkode: 5252d...bf8

Skrevet

Men ikke ta henne med l til legen første gang. Snakk med legen først, og se om det er noe å gjøre! Ikke få datteren din til å føle at det er unormalt. Jeg følte meg som et skikkelig misfoster da jeg fikk mensen. 

Anonymkode: 5252d...bf8

• Liker 3
Skrevet

Hun er nesten 150 cm, så ikke lav for alderen. Men vi foreldre er høye, så jeg forventer at hun skal bli 170-175 cm som voksen. TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta på 10 oppdaget nylig blod i trusa for første gang. Det var en beskjeden mengde, og har ikke kommet mer etterpå. Hun har utviklet kjønnshår og hatt utflod siden hun var 9, men ingen antydning til bryster. Har hun nå fått mensen? Leser de fleste steder at mensen kommer etter brystene begynner å vokse. Kan det være noe annet når det var så beskjeden mengde blod? 

Det er både tidlig og ikke.. Noen er tidlig ute i utviklingen imens andre er ikke. Din datter er en av dem som er tidlig ute. Du kan fint ta kontakt med fastlegen kg få litt nærmere informasjon for både deg selv og din datter på dette. Slik at du vet hvordan du skal håndtere situajsonen på den beste måten.

Anonymkode: f8626...254

Skrevet

Ingen grunn til å gjøre dette unormalt. Flere jenter får mens første gang når de er 10 år. Jeg, min søster og min mor fikk første mens da vi var 9 år gammel. Mormor var 10.

Snakk med henne om hygiene rundt mensturasjonstider :)

Anonymkode: 1c695...d95

• Liker 7
Skrevet

TS her. Hun er selv ganske stolt, og vi har snakket mye om pubertet opp igjennom. Jeg bekymrer meg ikke egentlig for tidlig menstruasjon, men rekkefølgen i utviklingen. Hun er helt uten bryster, men har som sagt kjønnshår. Hun begynte også med deodorant som 8-9-åring. Regner med at hun bare er tidlig ute. Litt usikker på hvordan det blir framover. Hun tror selv hun er den eneste i klassen som har fått mensen, noe som kan være riktig. Hun har selv fortalt det til læreren, så jeg tenkte å høre med henne om hvordan det er greit å gjøre det i gymmen osv. Hygiene har vi stort fokus på! 

• Liker 5
Skrevet

Datteren din høres trygg og selvsikker ut ☺️ hold på det! 

Anonymkode: d0ec6...e6f

• Liker 9
Skrevet

Høres helt normalt ut. Og det er bare tull at man er ferdig utviklet når man får mensen. Da skulle vi alle sett ut vi var tenåringer

Anonymkode: ef0ce...4f7

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt normalt ut. Og det er bare tull at man er ferdig utviklet når man får mensen. Da skulle vi alle sett ut vi var tenåringer

Anonymkode: ef0ce...4f7

Takk❤️

Skrevet

Fikk det når jeg var 8 år, uten antydning til bryst. Stoppet ikke å vokse før jeg var 18, men vokste litt saktere en før bare😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...