AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #1 Skrevet 27. august 2019 De fysiske testene kan du se her: https://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/fysiske-tester/ For hhv kvinner og menn: 32,5/60 kg i benkpress, 4 rep. Pull up lav bom/pull up høy bom, 4 rep. Dykke 2,5 meter for å hente opp et objekt, ikke lov med neseklype og svømmebriller. 6 minutters kondisjonsløp, må klare minst 16 runder/18 runder og 10 meter. 100 meter svømming (ikke fri) på 2:40 min/2:30 min eller under. Svømme 10 meter på 1,5 meters dybde, ikke lov med neseklype og svømmebriller. Husker da noen av de jeg gikk i klasse med på Vgs snakket om de fysiske testene og var redde for å ikke klare dem. Den gangen, for mange år siden nå, fikk jeg inntrykk av at det var veldig vanskelig og så for meg flere og mer krevende øvelser enn dette. (Mulig noe har endret seg siden den gang?) Det står at flest stryker på pull ups-øvelsen. Er det noen her som har tatt denne utdanningen og kan si noe om hva du på forhånd trodde ville bli vanskelig/enkelt, men som ble det motsatte? Dette er jo øvelser man kan trene på og dermed ha en ganske god peiling på hvordan man ligger an på forhånd, men for f.eks meg som ikke har gjort alle disse øvelsene lurer jeg på hvordan det ville vært å forsøke seg mot å bare lese dette (og se på videoen på linken der de vises utført) og tenke at det meste virker overkommelig. Anonymkode: cf436...2db
Gjest Fjeud Skrevet 27. august 2019 #2 Skrevet 27. august 2019 Det er rimelig enkelt å vite om du klarer de eller ikke, om du klarer kravene på trening hjemme med grei margin vil du også klare de på opptaket. Om du ser på diskusjon.no er det en enorm tråd om opptak til PHS som nok er et mye bedre sted å henvende seg.
Gjest bienvilleparish Skrevet 27. august 2019 #3 Skrevet 27. august 2019 De er ikke så nøye på fysiske krav i politiet lenger.
Gjest Fjeud Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 Akkurat nå, R730 skrev: De er ikke så nøye på fysiske krav i politiet lenger. Nøye og nøye. Du er i grei form om du klarer opptakskravene, problemet er vel heller at når du først er kommet inn kan du la formen din forfalle. utover det er det også veldig mange stillinger å betjene innad i politiet, i feks. etterforskning er fysiske evner mer eller mindre irrelevante, mens om du jobber som ordenspoliti er fysiske evner svært viktige, dermed er det ikke et behov for å ha enormt strenge inntakskrav.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dykke 2,5 meter for å hente opp et objekt, ikke lov med neseklype og svømmebriller. Anonymkode: cf436...2db Ikke engang for de som er avhengige av briller? Jeg klarer ikke dykke med linser, de bare sklir ut og da ser jeg svært lite. Må enten ha linser pluss dykkerbriller, eller dykkerbriller med tilpasset glass. Anonymkode: 3049d...229 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 Jeg er for dårlig til å dykke og svømme, men jeg kan ikke skjønne at det er noe problem å bestå disse testene hvis man er normalt trent Anonymkode: c5648...1da 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 1 time siden, R730 skrev: De er ikke så nøye på fysiske krav i politiet lenger. Det tror jeg også, var i Bodø i helgen, der stod det to relativt unge politibetjenter på brygga, så mer ut som tjukken og lillemor som tok seg en gåtur i varmen. Hadde det ikke vært for uniformen, og den sedvanlige påtatte 'jeg har autoritet og respekt' holdningen med hendene i linningen og beltet så hadde jeg trodd det var et utdrikningslag. Humret godt når jeg så de. Anonymkode: e73c3...215 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 Jeg har alltid slitt med kondisjon, så jeg er ikke så sikker på om jeg ville klart kondisjonsløpet som 20-22-åring. Pull-up ville også vært på grensen. Testene i vann skulle jeg klart, og benkpressøvelsen gjorde vi på videregående, og det gikk veldig greit. Anonymkode: 41200...744 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke engang for de som er avhengige av briller? Jeg klarer ikke dykke med linser, de bare sklir ut og da ser jeg svært lite. Må enten ha linser pluss dykkerbriller, eller dykkerbriller med tilpasset glass. Anonymkode: 3049d...229 Dersom du ser så dårlig tilfredstiller du uansett ikke kravene til syn for fører av utrykningskjøretøy, og da kommer du ikke inn. Anonymkode: 79e92...251 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #10 Skrevet 27. august 2019 Jeg skulle veldig gjerne jobbet som etterforsker, men har ikke sjanse til å klare nesten noen av de fysiske kravene. Veldig synd, for jeg tror jeg kunne gjort en god jobb. Anonymkode: 79c03...1d2 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #11 Skrevet 27. august 2019 Har ikke prøvd alle øvelsene på en stund, tror jeg skulle klart det meste, men måtte nok øvd litt på 100 meter svømming siden jeg ikke svømmer aktivt. Anonymkode: 2749c...31c
Gjest bienvilleparish Skrevet 27. august 2019 #12 Skrevet 27. august 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg også, var i Bodø i helgen, der stod det to relativt unge politibetjenter på brygga, så mer ut som tjukken og lillemor som tok seg en gåtur i varmen. Hadde det ikke vært for uniformen, og den sedvanlige påtatte 'jeg har autoritet og respekt' holdningen med hendene i linningen og beltet så hadde jeg trodd det var et utdrikningslag. Humret godt når jeg så de. Anonymkode: e73c3...215 Ei venninne av meg ble nettopp politie og hun sa de skulle gå bort fra harde fysiske krav så det ble mer for alle
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #13 Skrevet 27. august 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ser så dårlig tilfredstiller du uansett ikke kravene til syn for fører av utrykningskjøretøy, og da kommer du ikke inn. Anonymkode: 79e92...251 Men hvis man vil jobbe på et kontor trenger man vel ikke å kjøre utrykningskjøretøy? Eller er det samme regler for alle? Anonymkode: 3049d...229 1
Isambard Skrevet 27. august 2019 #14 Skrevet 27. august 2019 (endret) Benkpress og pull-ups hadde jeg klart greit. Jeg tar pull-ups regelmessig. De andre øvelsene aner jeg ikke. Jeg forstår at pull-up kravet kan være tøfft, og spesielt for svære brander på 1.95 og 110 kg. De blir gjerne "for svake" mens en liten sprett på 62 kg gjerne bli "sterk nok". Endret 27. august 2019 av Isambard 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #15 Skrevet 27. august 2019 Pull Ups har jeg aldri klart. Er ikke noensinne kandidat til politiskolen heller, men denne øvelsen er umulig. De andre kunne jeg trent meg opp til kanskje. Anonymkode: e4821...56a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #16 Skrevet 27. august 2019 3 timer siden, Fjeud skrev: Det er rimelig enkelt å vite om du klarer de eller ikke, om du klarer kravene på trening hjemme med grei margin vil du også klare de på opptaket. Om du ser på diskusjon.no er det en enorm tråd om opptak til PHS som nok er et mye bedre sted å henvende seg. Takk for tipset om tråden på diskusjon.no. Anonymkode: cf436...2db
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #17 Skrevet 27. august 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis man vil jobbe på et kontor trenger man vel ikke å kjøre utrykningskjøretøy? Eller er det samme regler for alle? Anonymkode: 3049d...229 Jepp. Alle politifolk utdannes til å kunne gjøre alle jobber i politiet. Anonymkode: 79e92...251 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #18 Skrevet 27. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke engang for de som er avhengige av briller? Jeg klarer ikke dykke med linser, de bare sklir ut og da ser jeg svært lite. Må enten ha linser pluss dykkerbriller, eller dykkerbriller med tilpasset glass. Anonymkode: 3049d...229 Du kommer ikke inn på PHS hvis du trenger briller eller linser, da må du operere synet først. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ser så dårlig tilfredstiller du uansett ikke kravene til syn for fører av utrykningskjøretøy, og da kommer du ikke inn. Anonymkode: 79e92...251 Det er null problem å tilfredstille kravene for kode 160 selv om man bruker brille. Jeg kjører utrykning (ikke politi) og bruker briller, går helt fint det. Anonymkode: 2e498...1b4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #19 Skrevet 27. august 2019 Med litt ekstra trening skulle jeg nok klart det, bortsett fra øvelsene i vann. Har vannskrekk og har ikke veldig gode svømmeferdigheter 😛 men kravene i seg selv er ikke spesielt avskrekkende 😊 Anonymkode: 4ae2d...bd5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #20 Skrevet 27. august 2019 Jeg hadde ikke klart kravene, nei. Måtte nok ha trent organisert og disiplinert en god stund for å få det til. Anonymkode: 8764b...22a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå