Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å bare "bestille " keisersnitt? Hørte at Ms Beckham hadde bestilt dette.... Er dette noe for de rike som ikke tør å gå igjennom en vanlig fødsel?

Videoannonse
Annonse
Gjest sexysadie
Skrevet

Nei, man kan ikke bare bestille keisersnitt her til lands iallfall, men på de Britiske øyer har d kommet ett utrykk som sier at de britiske damerne har blitt: "Too posh to push" ; som betyr at de føler seg for fine til å presse.

Men faktisk så kan enkelte lide av fødselsangst såkalt Tokofobi.

http://www.femme.no/hjem/graviditet/0202082390.cfm

Skrevet

Har man fødselsangst kan man få keisersnitt. Men det beste er å føde normalt. Da slipper kroppen en stor operasjon med alle de mulige komplikasjoner. Som oftest går det jo bra, men faren for komplikasjoner er større ved keisersnitt enn ved vanlig fødsel.

Skrevet

Nei du kan nok ikke det!

Et keisersnitt kan føre med seg visse komplikasjoner som alltid er en risiko når man skal operere.

I tillegg tar det lengre tid for livmoren å gå tilbake til det normale etter fødselen. Ved vanlig fødsel kommer kroppen seg ganske fort igjen, men med keisersnitt tar det tid.

Skrevet

Jeg leste faktisk i seneste "Gravid" (svensk utgave) at keisersnitt kunne være årsak til at det er vanskeligere å bli gravid med barn nummer 2...... Rett og slett fordi arr etter keisersnittet gjør det vanskeligere for et egg å feste seg i livmoren.

Men som svar på spørsmålet ditt, så kan man ikke "bestille" et keisersnitt i Norge. Det skal foreligge medisinske årsaker for et slikt inngrep (noe som blant annet for eksempel fødselsangst er).

Skrevet

Nei og ja...

Du kan i utgangspunktet ikke "bestille" keisersnitt. Om du har veldig fødselsangst vil jordmor/lege/psykolog snakke med deg og prøve å gjøre deg trygg på en naturlig fødsel. Som du sikkert vet innebærer keisersnitt visse risikofaktorer og er som oftest siste utvei...

Men dersom en lider av svært alvorlig fødselsangst så kan du få det. Jeg vet at de som har blitt seksuelt misbrukt får keisersnitt om de ønsker det. Fordi en vaginal fødsel kan oppleves som svært traumatisk for den fødende.

Jeg har sett film av både kaisersnitt og vanlig fødsel, og jeg synes keisersnitt ser 100 ganger verre ut! Selv om jeg vet at damen ikke kjenner noenting.

Jeg fødte vaginalt og angrer ikke ett sekund og gjør det gjerne igjen, gleder meg faktisk til neste fødsel :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...