Gå til innhold

Gjeldsregisteret - hvordan få oversikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har slitt en del med økonomien gjennom en årrekke og har begynt å ta tak i det nå.. jeg forstår det slik at usikret gjeld står i gjeldsregisteret? Den sikrede gjelden på gjenpartsbrev.. vil det si at de to informasjonskildene er nok til å få oversikt over eksisterende gjeld? 

Takk på forhånd.:)

Anonymkode: aa007...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikret gjeld (med pant i bolig, bil, eiendom eller andre eiendeler) i bank, gjenpartsbrev fra andre aktører + usikret gjeld fra kredittkort og andre lån som ikke har pant (som nå blir opplyst i gjeldsregisteret) er stort sett nok til å få oversikt over total gjeld for de fleste vil jeg tro. Unntakene vil sannsynligvis være private lån og gjeld som er tatt opp utenfor Norge. 

Anonymkode: 7c3e3...e23

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikret gjeld (med pant i bolig, bil, eiendom eller andre eiendeler) i bank, gjenpartsbrev fra andre aktører + usikret gjeld fra kredittkort og andre lån som ikke har pant (som nå blir opplyst i gjeldsregisteret) er stort sett nok til å få oversikt over total gjeld for de fleste vil jeg tro. Unntakene vil sannsynligvis være private lån og gjeld som er tatt opp utenfor Norge. 

Tusen takk for svar! Hvis det stemmer har jeg ca halvparten av det jeg trodde i gjeld, og da er jeg jo nærmere målet enn jeg trodde.. gir litt mer motivasjon.

Skrevet

De fleste inkassosaker kommer ikke opp på gjeldsregisteret, så de må sjekkes med hvert enkelt inkassobyrå.

Anonymkode: 6f656...4b1

• Liker 2
Skrevet

Har forstått det sånn  at i gjeldsregisteret står også ubrukt kreditt som gjeld? Stemmer det? 

Anonymkode: 85d1b...780

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Hvis det stemmer har jeg ca halvparten av det jeg trodde i gjeld, og da er jeg jo nærmere målet enn jeg trodde.. gir litt mer motivasjon.

Bare hyggelig, men du må jo sjekke alle papirer/nettportaler fra alle långivere du har tatt opp lån hos for å være sikker! Det kan jo være noe som har blitt glemt innrapportert, særlig nå når ordningen er så ny. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forstått det sånn  at i gjeldsregisteret står også ubrukt kreditt som gjeld? Stemmer det? 

Om du logger inn så vil du se at både kredittgrense (som også inkluderer ubrukt kreditt) og benyttet beløp (balanse) er oppgitt. Så ja, det står. Veldig dumt for oss som har mange kredittkort (med ulike cashback/bonusordninger som samlet sett blir et ikke ubetydelig beløp i året), og som risikerer å fremstå som usikre låntakere på grunn av det. Selv om vi aldri eller svært sjelden benytter oss av kreditten på noen av kortene (de er kun for cashback/bonus for min del). 

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette står i de tre første kolonnene til venstre i Gjeldsregisteret:

Først "kredittgrense"

så "rentebærende saldo" 

og så "ikke rentebærende saldo"

Det er den nr to som viser hvor mye kreditt man har forskjøvet over forfallsdato og skylder. 

"Ikke rentebærende saldo" er saldo på kredittkortet som enda ikke er sendt regning på/ikke forfalt. 

Kredittgrensen i første kolonne viser hva man KAN ta ut i kreditt på det kortet eller lånet.

Anonymkode: e665f...2b2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en del feil og barnesykdommer i Gjeldsregisteret foreløbig. Hadde ikke stolt 100% på at all gjeld er kommet med der (det er uansett bare usikret gjeld og kredittkort).

På meg står det for eksempel ført opp to linjer fra Ikano Bank, om at jeg har kredittgrense på 1000 kr på hver av de to. Som om jeg hadde Ikea-betalingskort på 1000 kr to ganger...?? Det har jeg ikke, kortet er sagt opp og det var dessuten ikke 1000 kr grense på det, det var 5000. Likevel står det der, så jeg sendte dem en epost. De svarer at kunder som har gamle oppgjorte og nedbetalte kontoer der, får denne 1000 kr linjen som en feil. De jobber med å finne ut av det (men jeg tviler på at de stresser, for feilen går jo ikke utover dem selv, bare tidligere kunder....)

Så jeg har altså hatt ikea-kredittkort to ganger som er nedbetalt og dermed står det to linjer ned kredittgrense 1000 kr (saldo 0). Irriterende. Ikke at jeg har planer om å skulle ta opp noen ny kreditt noe sted i overskuelig fremtid, men jeg vil at det skal stå riktig fordet.

Endret av Million
Skrevet

Det er foreløpig mye rot med Gjeldsregisteret, så informasjonen som står der er overhode ikke til å stole på. Mange banker har ikke rapportert inn og mange har rapportert feil og også dobbelt.

Skrevet

D' kjæm, d' kjæm.

Anonymkode: 23ef0...616

Skrevet

Jeg logget meg inn idag og har kredittgrense på 10.000 på konto. Jeg synes ikke det er mye, da dette er all kreditt. Er det allikevel mye for banker? 

Anonymkode: 77155...f81

Skrevet

U betalte regninger er ikke der, bare usikrede lån.

Anonymkode: ef97d...d19

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det stemmer. Om man har kredittkort med grense på 50.000 står man oppført ned 50.000 i gjeld. 

Anonymkode: a9a31...9a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...