Gå til innhold

Har du en krimbok å anbefale til en som ikke leser noe særlig krim?

Kågebruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 27.8.2019 den 9.55, Kågebruker skrev:

En bok som ikke er for lang under 300 sider, men god kvalitet. 

Horst/Enger! Veldig lettlest, men litt over 300.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakalen   Frederick Forsyth. 398 Sider

Spionen som kom inn fra kulden  John le Carré. 256 sider.

-Han har mye bra, Husker bl.a. Piken med trommestikkene, Telefon til avdøde som bra i ungdommen...

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men ikke fra samme forfatter...       

Anonymkode: 97682...6a5

Åpenbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.8.2019 den 20.41, Hedersbrukeren skrev:

Stort sett ingenting som er anbefalt her er spesielt passende for TS. Mye er dårlig, og det som ikke er dårlig dreier seg om altfor lange bøker.

To relativt kort krimklassikere:

Ti små negerbarn av Agatha Christie :)

Jernvognen av Stein Riverton :)

Hva som er bra og hva som er dårlig kommer an på hvem som leser. Det er ikke sikkert TS har samme smak som deg, og kan dermed like noen av bøkene som er anbefalt. 

Anonymkode: 10878...7c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva som er bra og hva som er dårlig kommer an på hvem som leser. Det er ikke sikkert TS har samme smak som deg, og kan dermed like noen av bøkene som er anbefalt. 

Anonymkode: 10878...7c5

Ja, men når vedkommende skriver «god kvalitet» siktes det nok til noe et klart flertall mener nettopp er det. I tillegg nevnes det en klassiker som De dødes tjern, samt kanskje noe fra bygdenorge . Å komme dragende med f.eks Unni Lindell som noen gjorde blir da useriøst, er under middels av de kjente krimforfatteren og passer heller ikke til kriteriene :)

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 20.41, Hedersbrukeren skrev:

Stort sett ingenting som er anbefalt her er spesielt passende for TS. Mye er dårlig, og det som ikke er dårlig dreier seg om altfor lange bøker.

To relativt kort krimklassikere:

Ti små negerbarn av Agatha Christie :)

Jernvognen av Stein Riverton :)

Jeg så du kom meg i forkjøpet!

Ti små negerbarn av Agatha Christie er skikkelig krim.

Harry Hole er mer spesielt. Jeg liker Harry Hole-serien, men den er ikke en typisk krim jeg vil anbefale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder akkurat på å lese Terapauten av Helene Flood, den er mere i gaten psykologisk krim. Virker bra så langt, forfatteren er ny tror jeg. 

Ellers er Lars Kepler sine krimbøker bra. Boken Stalker gjorde meg vettaskremt, følte behov for dra igjen gardinene i stua når mørket falt på i lange tider etter å ha lest den..

Lars Kepler er forresten ikke en person/en mannlig forfatter, Lars Kepler er et pseudonym for ekteparet Alexander og Alexandra Ahndoril som skriver krimbøkene om Joona Linna sammen 

Alle bøkene om Joona Linna er veldig bra, Hypnotisøren er den første. Stalker nr 5 tror jeg 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel Bjørk - det henger en engel alene i skogen. Jeg husker ikke sidetallet, men jeg slukte den! 

Camilla Lackberg er lettleste og spennemde

Jo Nesbø er for lange, men jeg digger de

Anonymkode: 60bb8...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Daniel Bjørk - det henger en engel alene i skogen. Jeg husker ikke sidetallet, men jeg slukte den! 

Camilla Lackberg er lettleste og spennemde

Jo Nesbø er for lange, men jeg digger de

Samuel Bjørk. Autocorrecten trodde det var Daniel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, skruf skrev:

Jeg holder akkurat på å lese Terapauten av Helene Flood, den er mere i gaten psykologisk krim. Virker bra så langt, forfatteren er ny tror jeg. 

Ellers er Lars Kepler sine krimbøker bra. Boken Stalker gjorde meg vettaskremt, følte behov for dra igjen gardinene i stua når mørket falt på i lange tider etter å ha lest den..

Lars Kepler er forresten ikke en person/en mannlig forfatter, Lars Kepler er et pseudonym for ekteparet Alexander og Alexandra Ahndoril som skriver krimbøkene om Joona Linna sammen 

Alle bøkene om Joona Linna er veldig bra, Hypnotisøren er den første. Stalker nr 5 tror jeg 

Etter min oppfatning er Kepler-bøkene i beste fall middelmådige, slik for så vidt svært mye krim er. Ikke noe jeg vil anbefale til en som ikke har lest annet enn en gammel klassiker som De Dødes Tjern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.8.2019 den 11.07, Kågebruker skrev:

Jeg liker f eks

- de dødes tjern

- ut å stjæle hester

- Robinson Crusoe

for å nevne noe. Liker bøker der handlingen foregår ute i skogen eller utenbys. Bor i Oslo så. Gjerne noe fra bygdenorge.

For å være mer konkret rettet mot det du skriver, i tillegg til de to anerkjente klassikerne jeg har nevnt: Den beste norske krimforfatteren i nyere tid er etter min mening Chris Tvedt. Han har flere bøker hvor handlingen er fra «bygdenorge». For eksempel Dødens Sirkel fra 2010, som han fikk Riverton-prisen for. Men alle krimbøkene hans er gode :)

«For å komme bort fra sine egne problemer påtar Mikael seg å hjelpe en ung gutt som ble dømt for dobbeltdrap på to jenter på øysamfunnet Vestøy for tjuefem år siden. Nå vil han ha saken sin gjenopptatt. Mikael Brenne drar til Vestøy uten særlig tro på å lykkes, men det skal vise seg at gamle tragedier fremdeles lever i menneskers minne, og det er ikke alle som blir glade for at det graves i gamle hemmeligheter.»

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du kjøpe en krimbok til en som ikke liker å lese krim?Kanskje heller en bok vedkommende har sans for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrkongens datter - Dionne

Syndens forlatelse - John Hart

Jørgen Jæger har korte bøker som selger mye, men personlig synes jeg språket blir litt gammeldags. 

Arne Dahl er verdt å sjekke ut.

Anonymkode: 07f97...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, FlyBabe skrev:

Jeg så du kom meg i forkjøpet!

Ti små negerbarn av Agatha Christie er skikkelig krim.

Harry Hole er mer spesielt. Jeg liker Harry Hole-serien, men den er ikke en typisk krim jeg vil anbefale.

Ja, og Ti små negerbarn var også den første krimboken jeg leste, som 9-åring. Husker godt følelsen fremdeles, aldri kjent på en slik intens spenning senere :)

Harry Hole er bra, det, men de første to bøkene f.eks er ikke det helt store, og man kan sikkert begynne å lure om man starter med dem, hva det egentlig er som er så fantastisk. Men bok 3 og 4 er skikkelig gode, de to klart beste etter mitt skjønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jørgen Jæger har korte bøker som selger mye, men personlig synes jeg språket blir litt gammeldags. 

Anonymkode: 07f97...e41

Jørgen Jæger forsøkte jeg, men gav meg midtveis i en bok etter et par bøker, fikk rett og slett nok. Særdeles oppskrytt, men noen har nok gjort en god markedsføringsjobb her, så mye lest han er blitt. Litt Jo Nesbø på speed, ikke noe å trakte etter :)

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Etter min oppfatning er Kepler-bøkene i beste fall middelmådige, slik for så vidt svært mye krim er. Ikke noe jeg vil anbefale til en som ikke har lest annet enn en gammel klassiker som De Dødes Tjern :)

Det er jo smak og behag, det ene utelukker ikke det andre. Krim er ikke den sjangeren jeg leser mest. 

Unsett; Ts spør etter tips, og det får hun av mange. Så får hun selv sjekke ut de bøkene hun blir tipset om for så å ta ei vurdering på hvilke bøker hun har lyst å teste ut. 

Å nedsnakke andre sine anbefalinger ut fra egen smak i litteratur blir feil, ingen sitter med fasiten på hvilke bøker som er verdt å lese eller ikke. 

Personlig så synes jeg f.eks at Dan Brown sin Engler og demoner er ei bok som ikke er verdt å lese, men det blir feil for meg å kalle den middelmådig og fraråde andre å lese den. Det er jo ei populær bok som har solgt bra, så andre folk liker den tydeligvis selv om jeg ikke gjør det.

Ut å stjæle hester er f.eks en av mine favorittbøker. Likedan Og solen går sin gang av Hemingway og Drep ikke en sangfugl av Harper Lee. Og jeg liker Kepler sine bøker. Og Erlend Loe sine bøker. Og Lars Mytting, Edvard Hoem, Roy Jacobsen, Hamsun, Knausgård, Vesaas, Sigrid Undset og Ingvar Ambjørnsen,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, August 29, 2019 den 10.45, TheGirlWhoWaited skrev:

Åpenbart...

Og nettop derfor har ikke jeg noen interesse for disse oppfølgerne. 

Hadde det vært den originale forfatteren, så ville det selvdølgelig vært en helt annen sak. Men jeg er ikke interessert i rip-off fra noen som bare lever videre på ett "univers" som noen andre allerede har skapt, i steden for å finne på noe eget selv... 

Anonymkode: 97682...6a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...