Gå til innhold

Tøy til skole / 50-50 hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnemor og jeg har 50/50. Dette begynte vi med rett før sommeren og da var ting veldig bra. Nå har det blitt litt krangling over at bidraget gikk ned fordi samværet gikk opp. Mor mener at dette er feil og at jeg burde betale samme bidrag. Jeg har alltid hatt eget sett med yttertøy og klær til barna fordi mor ikke ønsket å sende med sine klær, så barna mangler ingenting når de er her. Det som har skjedd nå er at mor leverer barna på skolen mandager når det er min uke uten verken jakke, støvler eller byttetøy.  Jeg spurte henne om dette sist og fikk til svar at nå var det jeg som skulle holde dem med alt av yttertøy og skift på skolen. Jeg mener vi skal dele på det. 

Jeg sendte barna med regntøy, joggesko og fylte opp kurven med skift slik at de hadde klær. Nå når jeg hentet dem igjen for å ha min uke, så er alt vekk. Jeg sendte sms til mor for å spørre om hun kunne legge det tilbake på skolen eller om jeg kunne hente det. Da fikk jeg bare "nei" til svar. 

Hvordan gjør dere andre det med klær og yttertøy på skole?

Anonymkode: 56c5b...8b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en purkete mor. Dette går utover barna. Bestill time på familievernkontoret! Jeg hadde dratt hjem til mor for å hente "mine" barneklær, og bedt henne la være med å stjele. 

Helst skulle den som leverer ungene mandag på skolen, sendt med dem de de trenger den dagen. Så kunne den personen hentet "sine" ting mandag ettermiddag. Den andre foreldren overtok med sine ting da. Men litt fleksibilitet må jo til, så ungene slipper å bli i beit.

Anonymkode: 57409...7ee

• Liker 3
Skrevet

Så hun stjal klærne du hadde kjøpt og lagt igjen på skolen til barna? Herregud til dårlig oppførsel. I tillegg; det er da naturlig at du betaler mindre/inget bidrag hvis dere har 50/50. Får du NAV til å regne ut dette? 

Vi har 50/50, og jeg (mor) får ikke noe bidrag. Vi deler også barnetrygden. Jeg har lagt igjen alt av skiftetøy på skolen, og jeg kjøper også det meste av yttertøy. Bryr meg ikke om det, da jeg nok har litt bedre økonomi i og med at jeg har samboer (selv om eksen tjener bedre enn meg). Det har bare blitt sånn, sikkert fordi jeg liker å ha kontroll på hva som er på skolen, og at jeg liker å handle. 

Anonymkode: 4aee3...aa2

• Liker 2
Skrevet

Hva du skal betale i bidrag kommer helt an på hvordan inntektene deres er. Dersom en av foreldrene tjener betydelig mer enn den andre skal det betales bidrag uavhengig av samværstørrelse. Gå inn på Nav og les, og få Nav til å fastsette bidraget.

Angående klær; når man har 50/50 samvær er det normalt at hver av foreldrene dekker alt av klær selv. Barna har fast bosted hos begge foreldrene, og skal selvfølgelig ikke mangle noe hos noen av foreldrene. 

Ville tatt dette til fvk, for barnas og ryddighetens skyld.

Skrevet

Vi har aldri delt på noe... har hatt hvert vårt av alt..

Skrevet

Bidraget er fastsatt gjennom nav. Så deler vi SFO og andre utgifter. Da bare overfører jeg halvparten rett til mor. 

Vi har også vært på familievernkontoret flere ganger.. men da lover hun at ting skal bli bedre også er det tilbake til det gamle når vi går derfra. 

Hun tar ikke tlf når jeg ringer og hvis jeg dukker opp på døren for å hente ting så åpner hun ikke. 

Det er veldig frustrerende å måtte kjøpe inn nye ting hele tiden fordi at hun tar det med seg hjem. Men når hun leverer mandagen så sender hun bare ikke med noe klær. Så da går de uten regntøy eller dress. Jeg har ikke samvittighet til å gjøre det samme når jeg leverer.. så da vet jeg ikke hvordan jeg kan få løst det..

Anonymkode: 56c5b...8b9

Skrevet

Wow.. Hva når vinteren kommer da? Skal mor sende barna på skolen uten yttertøy? Det er jo omsorgssvikt! 

Vi har samboerns barn kun annenhver helg og han betaler bidrag, men vi har kjøpt inn alt dem trenger av både vanlige klær, yttertøy og sko fordi det ikke alltid blir sendt med det dem trenger ila helga. 

Hadde sagt til mor at da får dere ha byttedag på søndager slik at ikke noe blir borte fra skiftekurven!

Anonymkode: ffbfb...5a0

Skrevet

Hei TS, her ville jeg snakket med skole/bhg og gjort det klart at det var to sett med byttetøy og to sett med yttertøy, jeg ville hatt en dialog med mor i form av sms for å ha dette skriftlig.

Jeg ville forklart at jeg etter at hun fjernet barnas tøy fra skolen / bhg har snakket med dem og forklart situasjonen ang manglende tøy og problematisk samarbeid med mor på dette. Jeg ville skrevet at du føler at dette nå for din del er løst i form av egen sekk fra deg som skal bli på skolen - dersom sekken med tøy blir med hjem til henne forventer du at den også returnerer med barna og ikke blir igjen hos henne da du ikke annser at hun da stjeler fra barna sine og deg i så fall, og at det på den måten går ut over barna. Si samtidig at du gjerne tar en runde med NAV for fastsetting av bidrag om dette er grunnen til at hun velger sabotere for barna.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...