Gå til innhold

Eksempler på galgenhumor i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært pasient i psykiatrien en stund nå og for meg hjelper galgenhumor mye. Både det at jeg kan spøke med egen diagnose og situasjon og det at behandlere og miljøpersonal tør å spøke med meg. Noen andre som opplever det samme? 

Tenkte det kunne være fint med en tråd der vi kunne dele eksempler. 

Psykiater sa at det var lite smart av meg å leie leilighet i 5. etasje for om jeg hoppet fra balkongen var jeg ganske sikker på å dø, eller i det minste bli lam og havne i rullestol. 

Ene avdelingen jeg var innlagt ved har et lite uteområde med høye murvegger rundt og på andre siden av murveggen har de sikkerhetsavdelingen (der de som er dømt/veldig voldelige er innlagt). Miljøpersonal spurte meg om jeg vurderte å stikke av for med en gang jeg klatret over til andre siden var jeg i alle fall ferdig (da jeg kom til å bli banket opp av pasientene der). 

Ene miljøpersonalet hadde en t-skjorte so det sto "life is good" på (eller noe lignende klisjé) en dag jeg hadde det skikkelig dritt. Klarte ikke slutte å le og det ble en inern spøk mellom meg og denne ansatte. 

Anonymkode: c7f42...63f

• Liker 3
Skrevet

Galgenhumor er artig, det syns jeg selv, og jeg er pasient innad psykiatrien. Man bør forøvrig være ganske sikker på at humoren faller i smak hos den andre, for det er virkelig ikke alle som syns det er morsomt. 

Anonymkode: 5382b...72e

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Galgenhumor er artig, det syns jeg selv, og jeg er pasient innad psykiatrien. Man bør forøvrig være ganske sikker på at humoren faller i smak hos den andre, for det er virkelig ikke alle som syns det er morsomt. 

Anonymkode: 5382b...72e

Ja, definitivt. Jeg tenker også at mye lett kan misforståes. Den første hendelsen jeg skriver om fortalte jeg til bestevenninnen min, og hun syntes det var helt sykt at en behandler kunne si noe slikt og sa jeg burde sende inn klage, men for meg var dette bare humor.

• Liker 1
Skrevet

Galgenhumor om egen tilstand er det jeg som står for, andre i lignende situasjon kan komme med tilsvarende om seg selv. Kølsvart, selvironisk humor kan føles befriende og nødvendig for å takle en(på det verste) kølsvart virkelighet.

Jeg tør faktisk ikke å komme med eksempler på hva jeg kan si, for det kan være temmelig drøyt.

Anonymkode: 13a35...f0f

Skrevet

Jeg jobbet tidligere i psykiatrien, og en av pasientene som flere ganger hadde forsøkt å ta livet sitt, var lite samarbeidsvillig, så en av psykiaterne spurte henne hva han kunne hjelpe henne med. Da svarte hun: "Aktiv dødshjelp"

• Liker 20
Skrevet

Noe som jeg føler skjer ganske ofte er når man blir innlagt på akuttpsykiatrisk og det kommer miljøpersonal du kjenner fra tidligere som bare: "Neimenn! Så kjekt å se deg her!" 😀 og du bare "Jaaaa! Ikke sant! Prøvde nettopp å ta livet mitt og er midt i en krise, så kjekt at du har forståelse for at jeg har det jævlig og skjønner at det er en grunn til at jeg er her" ☺️

Skrevet

Jeg fortalte en miljøterapeut at jeg er redd for å glemme og kle på meg etter å ha vært på toalettet før jeg går ut. At jeg noen ganger stresser med å være på rommet fordi jeg er redd jeg har vært på badet. (Kanskje litt uforståelig, men la gå). Hun svarte, «ja, for de grønne veggene på badet forflytter seg til stua og maler veggene der også?»😂

Anonymkode: 1bac5...2f7

• Liker 1
Skrevet

Var innlagt og legen spurte hva de kunne hjelpe med. Jeg svarte «hjernekirurgi». «Okei, da ringer jeg til nevrokirurgisk» svarte legen 😂

Anonymkode: d51b7...353

• Liker 1
Skrevet

Nei men hadde praksis en gang på sykehjem og ene pasienten sa : nei, tror jeg hopper ut av vinduet snart. Behandler: nei, da må du vente tik du kommer opp i en høyere etasje, for herfra må jeg bare bære deg opp igjen og det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 829da...8c8

• Liker 14
Skrevet

Ja jeg har veldig galgenhumor og det har de ansatte plukket opp både her og der. Kommer dessverre ikke på noen konkrete eksempler fra når jeg har vært innlagt nå, men kan nevne et eksempel på egen humor da. 

Det var en sommer hvor jeg pådro meg overdose på overdose/alkoholforgiftning etter alkoholforgiftning. 1-2 ganger i uken havnet jeg i ambulanse. 

Så gikk jeg om mamma i byen og det stod en ambulanse lenger fram. Jeg sa da "se mamma, der er privattaxien min", også lo jeg. Mamma derimot syntes ikke det var gøy, men hun har IKKE galgenhumor. Jeg hadde det jo fryktelig vondt og det er ille å havne i ambulanse og sykehus så ofte. Var inn og ut av psykiatrien også. Likevel mistet jeg aldri humoren og jeg har tullet veldig mye om egen ustabilitet og håpløshet. Det har vært litt godt. 

Husker en gang jeg sa til min behandler etter å ha tullet med noe drøyt som jeg ikke husker hva var. Jeg sa at den dag galgenhumoren forsvinner så mister jeg det siste jeg har som tegn på at jeg er et levende menneske. 

Anonymkode: 620a7...d1b

• Liker 3
Skrevet

Litt galgenhumor er bare bra. 

Dessverre ikke alle som tåler den. 

Jeg bruker sjelden hjelm til aktiviteter som krever det. Hva om du faller og slår hodet er det noen som spør.  Jeg har ikke akkurat noe å tape på det svarer jeg da. 

En bekjent er veldig redd for innbrudd. En dag jeg var der så hørte vi en lyd. Hysj, hva var det sier hun. Ikke bekymre deg, sa jeg. Det er sikkert bare tyver... 

Anonymkode: 14fd4...ca5

Gjest Familytree
Skrevet (endret)

OK, flott historie, men jeg forstår ikke tråden din. Vi forteller vitser med svart humor? Ikke alle synes det er morsomt, men humøret mitt er ganske "mørkt" avhengig av personen og kollegene mine synes det er godt å vite hvordan jeg skal le av alt. 

🤷‍♂️

Endret av Familytree
Skrevet
1 time siden, Augustotejerina skrev:

OK, flott historie, men jeg forstår ikke tråden din. Vi forteller vitser med svart humor? Ikke alle synes det er morsomt, men humøret mitt er ganske "mørkt" avhengig av personen og kollegene mine synes det er godt å vite hvordan jeg skal le av alt. 

Når jeg dro til sykehuset for å få blodet mitt, gjorde legen en feil, og det gjorde vondt. Jeg spurte: Når jeg drar, skal jeg la barnet ut for å forberede meg på det som kommer?
Hun lo. Hun fortalte at hun var student, men at hun vil gjøre det bedre neste gang, så jeg svarte: Vel, hvilken heldig barn🤷‍♂️

Helsepersonell som ikke kan stikke ordentlig bør aldri få prøve seg på barn. Det er tortur bare å se på. De får jammen lære på seg selv eller noen som ikke bryr seg. Jeg blir så sint for det der. 

Skrevet

Anbefaler deg "angst.humor" på Instagram! Jeg synes den er litt artig. Den tar sikte på å "kurere" angst med artige utsagn og memes som mange av oss kjenner oss igjen i og kan trekke på smilebåndet av 😃

Skrevet

Når jeg dro til sykehuset for å få blodet mitt, gjorde legen en feil, og det gjorde vondt. Jeg spurte: Når jeg drar, skal jeg la barnet ut for å forberede meg på det som kommer?
Hun lo. Hun fortalte at hun var student, men at hun vil gjøre det bedre neste gang, så jeg svarte: Vel, hvilken heldig barn🤷‍♂️

Hæ? 

Anonymkode: a9081...6a5

• Liker 8
Skrevet

Jeg forstår ikke innlegget ditt.. 

Tråden forstår jeg dog.

Anonymkode: 0dae9...188

• Liker 15
Gjest Familytree
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell som ikke kan stikke ordentlig bør aldri få prøve seg på barn. Det er tortur bare å se på. De får jammen lære på seg selv eller noen som ikke bryr seg. Jeg blir så sint for det der. 

Jepp, Det plaget meg også fordi jeg var pasienten 😅

Skrevet

Galgenhumor du kan bruke om du går forbi gravsted/kirkegård. 

Her er det mye folk og lite liv 😂😵

Anonymkode: 1beb2...651

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har veldig galgenhumor og det har de ansatte plukket opp både her og der. Kommer dessverre ikke på noen konkrete eksempler fra når jeg har vært innlagt nå, men kan nevne et eksempel på egen humor da. 

Det var en sommer hvor jeg pådro meg overdose på overdose/alkoholforgiftning etter alkoholforgiftning. 1-2 ganger i uken havnet jeg i ambulanse. 

Så gikk jeg om mamma i byen og det stod en ambulanse lenger fram. Jeg sa da "se mamma, der er privattaxien min", også lo jeg. Mamma derimot syntes ikke det var gøy, men hun har IKKE galgenhumor. Jeg hadde det jo fryktelig vondt og det er ille å havne i ambulanse og sykehus så ofte. Var inn og ut av psykiatrien også. Likevel mistet jeg aldri humoren og jeg har tullet veldig mye om egen ustabilitet og håpløshet. Det har vært litt godt. 

Husker en gang jeg sa til min behandler etter å ha tullet med noe drøyt som jeg ikke husker hva var. Jeg sa at den dag galgenhumoren forsvinner så mister jeg det siste jeg har som tegn på at jeg er et levende menneske. 

Anonymkode: 620a7...d1b

Du burde virkelig kutte ned på drikkinga di. Er ikke særlig bra at du opptar ambulase 1-2 ganger i uken på alkoholforgiftning..

Anonymkode: 4fac9...a1f

• Liker 2
Skrevet

Det koster enormt med skattepenger å være innlagt. Når du først er det, bør du bruke tiden på å bli frisk, og ikke oppta de ansatte med å høre på dine humorforsøk. Disse er betalte profesjonelle som er der for å gjøre deg frisk, ikke dine venner som du skal le og kose deg med.

Anonymkode: afdc1...b0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...