AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Kort fortalt. jeg er «tante» (nær venn av foreldrene) til et barn på rundt 5 år. Har fulgt opp fra fødsel og er endel sammen. Jeg gir gaver til bursdag og jul, litt her og der, litt penger i ny og ne for å legge på sparegrisen, julekalender og litt godis hvis vi møtes i helgene. så til problemet: jeg legger merke til at foreldrene ofte blir sinna (hvis barnet gjør noe som jeg ser som en filleting) å bruker uttrykk som: hvis du ikke spiser opp maten så får du ikke godteriet eller dessert.... hvis du ikke oppfører deg så tar vi penger/pengene fra sparegrisen din.... og dette synes ikke jeg er greit, men jeg har jo ikke barn selv så jeg vet ikke om dette er normalen. Men jeg får et dilemma: skal jeg fortsette å gi til barnet eller skal jeg slutte? Jeg synes jo det er veldig trist for barnet at jeg skal frata det gledene med dette, men jeg ønsker heller ikke å støtte oppunder noe som jeg vet blir brukt som pressmiddel og trusler (som jeg ser det) i mange anledninger. noen med noen kloke ord til meg og noe å si om denne situasjonen? Anonymkode: 07999...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 Desverre veldig vanlig, men ingen god måte å oppdra barn på. Gi de et tips om COS kurs. De er ikke nødvendigvis dårlige foreldre, men trenger litt veiledning. Uansett, så synes jeg ikke man skal blande deg så mye i andres oppdragelse. Gi gave hvis du har lyst og ikke tenk så mye på det andre tenker nå jeg. Anonymkode: 9374b...039 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 Fortsett å gi og p være en god person for barnet. Men du gjør rett i å reagere. Disse truslene er ikke greit i det hele tatt! Lite du kan gjøre med det dessverre, ut over å være en stødig og stabil person for barnet. Anonymkode: d05e8...134
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Desverre veldig vanlig, men ingen god måte å oppdra barn på. Gi de et tips om COS kurs. De er ikke nødvendigvis dårlige foreldre, men trenger litt veiledning. Uansett, så synes jeg ikke man skal blande deg så mye i andres oppdragelse. Gi gave hvis du har lyst og ikke tenk så mye på det andre tenker nå jeg. Anonymkode: 9374b...039 Jeg har absolutt ikke tenkt å si et ord til de om dette og har heller ikke sagt noe, jeg skal ikke blande meg inn i oppdragelsen deres. Takk for svar. Anonymkode: 07999...ff4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fortsett å gi og p være en god person for barnet. Men du gjør rett i å reagere. Disse truslene er ikke greit i det hele tatt! Lite du kan gjøre med det dessverre, ut over å være en stødig og stabil person for barnet. Anonymkode: d05e8...134 Nei akkurat min samme tanke. Slike trusler er da virkelig ikke greit og det har kommet til et punkt nå da jeg synes dette blir vanskelig å se på og på en måte være en «bidragsyter» til da noen av tingene fra meg blir brukt i truslene samme dagen barnet har fått det, feks når vi spiser middag så kan trusselen komme med at da får du ikke godteriet hvis du ikke oppfører deg ved matbordet, spiser opp maten din osv. Takk for svar. Anonymkode: 07999...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 Uff, vi kan fort ty til sånne trusler, da det i noen tilfeller er det eneste som fungerer. Liker det ikke og synes ikke noe om det, men.. Anonymkode: 0384e...f13 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Uff, vi kan fort ty til sånne trusler, da det i noen tilfeller er det eneste som fungerer. Liker det ikke og synes ikke noe om det, men.. Anonymkode: 0384e...f13 Vi bruker det riktignok ikke hvis noen har kommet med noe til barnet. Mer sånn «Hvis ikke du hører etter nå, så må vi dra hjem» Anonymkode: 0384e...f13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #8 Skrevet 26. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, vi kan fort ty til sånne trusler, da det i noen tilfeller er det eneste som fungerer. Liker det ikke og synes ikke noe om det, men.. Anonymkode: 0384e...f13 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker det riktignok ikke hvis noen har kommet med noe til barnet. Mer sånn «Hvis ikke du hører etter nå, så må vi dra hjem» Anonymkode: 0384e...f13 Kan jeg da få spørre om hvor stor «igang» barnet gjør før dere kommer med dette? Men på den andre siden så synes jeg det hvis barnet er ustadig og sliten og man sier «da må vi dra hjem» ikke er helt det samme så synes ikke det er fullt så galt av deg å gjøre. Takk for svar. Anonymkode: 07999...ff4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #9 Skrevet 26. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei akkurat min samme tanke. Slike trusler er da virkelig ikke greit og det har kommet til et punkt nå da jeg synes dette blir vanskelig å se på og på en måte være en «bidragsyter» til da noen av tingene fra meg blir brukt i truslene samme dagen barnet har fått det, feks når vi spiser middag så kan trusselen komme med at da får du ikke godteriet hvis du ikke oppfører deg ved matbordet, spiser opp maten din osv. Takk for svar. Anonymkode: 07999...ff4 Jeg skjønner litt hva du mener med å være bidragsyter. Samtidig tenker jeg at disse truslene jo gjenspeiler underliggende holdninger hos foreldrene og sånn sett vil komme til uttrykk i en eller annen form uansett. Så jeg synes ikke du skulle endre på det du gjør. Kanskje er det veldig viktig for akkurat dette barnet! Og igjen, det er helt på trynet med den slags trusler. Virkelig. Jeg har barn og skal ikke påberope meg å aldri ha tydd til idiotiske ting pga slitenhet/kort lunte/desperasjon, men oppdragelse basert på straff og trusler burde vært begravet for lenge siden. Så igjen forstår jeg godt at du reagerer, men, de vil gjøre dette uansett. Anonymkode: d05e8...134
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #10 Skrevet 26. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner litt hva du mener med å være bidragsyter. Samtidig tenker jeg at disse truslene jo gjenspeiler underliggende holdninger hos foreldrene og sånn sett vil komme til uttrykk i en eller annen form uansett. Så jeg synes ikke du skulle endre på det du gjør. Kanskje er det veldig viktig for akkurat dette barnet! Og igjen, det er helt på trynet med den slags trusler. Virkelig. Jeg har barn og skal ikke påberope meg å aldri ha tydd til idiotiske ting pga slitenhet/kort lunte/desperasjon, men oppdragelse basert på straff og trusler burde vært begravet for lenge siden. Så igjen forstår jeg godt at du reagerer, men, de vil gjøre dette uansett. Anonymkode: d05e8...134 Takk for svar. Vi er helt enige. Jeg får tenke meg nøye om om dette er noe jeg orker å være «en del av» lenger, eller om jeg bare skal la det sakte men sikkert bare fade ut. Huff, bare tanken på det er vond, men de viser seg nå fra en side som jeg ikke er komfortabel med. Anonymkode: 07999...ff4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #11 Skrevet 26. august 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg da få spørre om hvor stor «igang» barnet gjør før dere kommer med dette? Men på den andre siden så synes jeg det hvis barnet er ustadig og sliten og man sier «da må vi dra hjem» ikke er helt det samme så synes ikke det er fullt så galt av deg å gjøre. Takk for svar. Anonymkode: 07999...ff4 Da er det ofte at barnet virkelig ikke hører og ikke responderer på tilsnakk. Stikker av e.l. Har fulgt opp trusler, så nå hører barnet med en gang om jeg sier «hvis ikke du hører nå, så kjøper vi ikke is etterpå» Anonymkode: 0384e...f13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #12 Skrevet 26. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da er det ofte at barnet virkelig ikke hører og ikke responderer på tilsnakk. Stikker av e.l. Har fulgt opp trusler, så nå hører barnet med en gang om jeg sier «hvis ikke du hører nå, så kjøper vi ikke is etterpå» Anonymkode: 0384e...f13 Er veldig nøye på å ikke true med annet enn ekstra-ting. Litt mer den jeg gidder ikke være snill med deg nå, når du ikke klarer å oppføre deg. Ikke ta fra barnet middag, tvinge det i seng osv. Men jeg synes fortsatt ikke det er riktig måte å gjøre det på. Og skal få hjelp av PMTO nå Anonymkode: 0384e...f13
The Kitten Skrevet 27. august 2019 #13 Skrevet 27. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kort fortalt. jeg er «tante» (nær venn av foreldrene) til et barn på rundt 5 år. Har fulgt opp fra fødsel og er endel sammen. Jeg gir gaver til bursdag og jul, litt her og der, litt penger i ny og ne for å legge på sparegrisen, julekalender og litt godis hvis vi møtes i helgene. så til problemet: jeg legger merke til at foreldrene ofte blir sinna (hvis barnet gjør noe som jeg ser som en filleting) å bruker uttrykk som: hvis du ikke spiser opp maten så får du ikke godteriet eller dessert.... hvis du ikke oppfører deg så tar vi penger/pengene fra sparegrisen din.... og dette synes ikke jeg er greit, men jeg har jo ikke barn selv så jeg vet ikke om dette er normalen. Men jeg får et dilemma: skal jeg fortsette å gi til barnet eller skal jeg slutte? Jeg synes jo det er veldig trist for barnet at jeg skal frata det gledene med dette, men jeg ønsker heller ikke å støtte oppunder noe som jeg vet blir brukt som pressmiddel og trusler (som jeg ser det) i mange anledninger. noen med noen kloke ord til meg og noe å si om denne situasjonen? Anonymkode: 07999...ff4 De oppdrar barnet sitt. Ser ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #14 Skrevet 27. august 2019 Man skal ikke bruke mat som noen belønning! Helt idiotisk at de skal ta fra barnets penger. Hva lærer barnet av det? Hvor mener de koblingen ligger mellom det som er gjort galt, og konsekvensen barnet får? Hvor kan ikke barnet bare be om tilgivelse? Hva med å lære barnet å be om tilgivelse?? Det er ikke så mye du kan gjøre, men du kan presisere for dem hver gang du gir barnet penger, at de pengene du gir h*n er øremerket barnet, uansett hva som skulle skje senere! Du har for øvrig muligheten å melde de til barnevernet. Dette er ingen grei måte å samhandle med et barn på. Anonymkode: 6853d...53c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #15 Skrevet 27. august 2019 Jeg ville så absolutt snakket med foreldrene. Si at du oppfatter dette som trusler, at du ikke ønsker at dine gaver skal bli brukt som verken belønning eller straff, og at du ikke har troen på dette som en del av oppdragelsen. Bryt også inn når du er tilstede, og si at "nei, det godteriet er en gave, men du må jo spise ordentlig mat også først, det er det lureste". Litt sånn: Hvis du ikke spiser får du ikke dessert" er nok vanlig, men det bør jo heller justeres til "hvis du er så mett nå at du ikke spiser, må vi spare godteriet til lørdag. Eler kan du spise litt til nå, så blir godteriet du fikk dessert?" Anonymkode: 04b25...17f
Gjest Albbas Skrevet 27. august 2019 #16 Skrevet 27. august 2019 6 hours ago, The Kitten said: De oppdrar barnet sitt. Ser ikke problemet. Det er dårlig oppdragelsesstil, det er problemet. TS: Du kan jo si ifra til foreldrene om at du ikke ønsker at de bruker gaver fra deg som trussel. At det føles greit å gi bort noe i gave for så å se at det blir fratatt barnet. Det er veldig uhøflig overfor deg. Samtidig bør du kanskje spørre om de syns det blir for mye gaver? Penger er jo greit (og da sier du at det er barnets penger, ikke noe foreldrene kan røre!), men kanskje syns de det blir for mye godteri og småtteri?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #17 Skrevet 27. august 2019 Hva er problemet med "Om du ikke spiser får du ikke godteri"? Om ungen min ikke spiser får han iallfall ikke overnevnte da blir han jo bare dårlig av feil mat? Anonymkode: 3d136...bff 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #18 Skrevet 27. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke bruke mat som noen belønning! Helt idiotisk at de skal ta fra barnets penger. Hva lærer barnet av det? Hvor mener de koblingen ligger mellom det som er gjort galt, og konsekvensen barnet får? Hvor kan ikke barnet bare be om tilgivelse? Hva med å lære barnet å be om tilgivelse?? Det er ikke så mye du kan gjøre, men du kan presisere for dem hver gang du gir barnet penger, at de pengene du gir h*n er øremerket barnet, uansett hva som skulle skje senere! Du har for øvrig muligheten å melde de til barnevernet. Dette er ingen grei måte å samhandle med et barn på. Anonymkode: 6853d...53c Kødder du nå? Melde dette inn til bv fordi foreldrene har en annen måte å oppdra barna sine på? Anonymkode: cca29...48b 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #19 Skrevet 27. august 2019 Men altså, du vet jo ingenting om hvor ofte guttungen gjør disse bagatellene og hvor mange bagateller det er. Ha litt forståelse for at ting kan eskalere og at det kan være dråpen som får begeret til å renne over. Jeg innrømmer glatt at hvis alt en dag har vært en kamp så ender jeg opp med å inndra goder, jeg også. Det kan være en bagatell at det er vanskelig å få en unge til å vaske hendene etter dobesøk, en bagatell at han ikke vil ha på jakke eller sko når man skal rekke jobb og barnehage, en bagatell at ungen ikke vil spise, men bare hoier og tuller ved bordet, en bagatell at ungen ikke pusser tenna... Man velger sine kamper. Men hvis ungen er trassig og alt er bare tull, og ungen ikke lar seg dulle med, da blir det innskrenkninger her også, altså. Det kalles oppdragelse. Anonymkode: 40e95...3df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå