AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Hvordan ville dere ha reagert om din 14 år gammel datter kom hjem fra konsert beruset? Hvordan "straff" ville du ha gitt henne? Er snakk om at hun har drukke 4-5 breezere Anonymkode: ed332...4ff
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 husarest, inndraging av mobil og pc. 14 er jævlig ungt! Anonymkode: 17cb2...d7d 1
TheGirlWhoWaited Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 Da blir det husarrest - ingen aktiviteter utenom skolen, eller andre organiserte fritidsaktivteret. Alt som setter henne i en situasjon hvor hun kan drikke igjen. Og selvfølgelig snakker dere med henne om det.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 Husarrest - og tungt fysisk arbeid hele neste dag. Anonymkode: c99ae...55b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Ingen sak. De forstår hva de har gjort og man er åpen om det. Ingen straff eller noe, men en anelse skuffet kan man gi uttrykk for. Anonymkode: d4474...c53 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 Straff hjalp ikke da jeg kom hjem full som 13 åring. Følte meg ille nok fra før av, men var nysgjerrig. Ente med at jeg heller sov i grøftekanter eller hos venninner. Foreldrene mine sin reaksjoner med straff og inndraging av gode hadde motsatt effekt. Følte ikke at jeg kunne komme til de igjen hvis jeg gjorde noe dumt. Å det gjorde jeg aldri igjen heller. Drakk mye etter det og frem til jeg var 19. Da tok jeg tak i livet mitt heldigvis. Anonymkode: d691a...5ef 9
Girlygirl9 Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 Tja. Vær litt forsiktig i tilfelle hun neste gang ikke tørr å ringe dere om hjelp når hun er sørpe full og ligger i en grøft eller blir utsatt for noe 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #8 Skrevet 26. august 2019 Håpet på at skallebanken dagen etterpå er litt straff. Hadde snakka med ho om det, innskrenka friheten midlertidig. Men ville ikkje reagert alt for kraftig fordi eg vil at ho skal kunne komme til meg med ting seinare, det er bedre at ho ringer meg for å bli henta. Men eg hadde ikkje tillat ho å dra på konsert med alkohol uansett. Då hadde eg blitt med som verge. Anonymkode: 82b56...801 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #9 Skrevet 26. august 2019 Ta dem med til bokollektiv for rusmisbrukere. Vis dem hvor veien KAN gå hvis de fortsetter. Ingen planlegger å bli hektet på rus. 14 år er for tidlig. Hjernen blir varig skadet. Kall inn foreldre og følg med på barna deres. Bli natteravner og se hvem barna henger sammen med. Ha fritidstilbud som ikke innebærer rus. Håper hun lærte og venter 4 år til. Anonymkode: f90b5...e13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #10 Skrevet 26. august 2019 Det blir alvorlig samtale. Om eventuelle konsekvenser for hennes del, som plutselig ligge drita i en grøft. Om løgn og tillitsbrudd overfor oss som foreldre. Om hvordan vi skal gjøre det framover. Om hva som et vanlig i gjengen, hvem som drikker, at det ikke er rart at hun vil prøve, men men men, og mange andre ting. Og at hun alltid uansett er velkommen hjem og at hun alltid må ringe hvis hun må hentes. Og at jeg wr glad i henne. Straff driver jeg ikke med. Anonymkode: 9d4a2...8bd 5
Guidet Kvinne Skrevet 26. august 2019 #11 Skrevet 26. august 2019 5 minutter siden, Girlygirl9 skrev: Tja. Vær litt forsiktig i tilfelle hun neste gang ikke tørr å ringe dere om hjelp når hun er sørpe full og ligger i en grøft eller blir utsatt for noe Det er utrolig viktig. Jeg vil at mine barn skal vite at de alltid kan ringe meg. 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #12 Skrevet 26. august 2019 Snakk ordentlig med jenta og si hva du mener om dette, og hvorfor du mener det. Det er greit å være streng og sette grenser mens man samtidig har tillit til barna, derfor er det viktig å snakke. Spør gjerne om hvorfor hun drakk, hva var det som fikk henne til å ta den avgjørelsen? Snakk om rus, virkninger, konsekvenser, risiko. Sannsynligvis vet hun en hel del i teorien i det minste, men hun tåler å høre dine meninger om dette. Anonymkode: 58aff...571
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #13 Skrevet 26. august 2019 Det er farlig for en 14 åring å være beruset. Hun blir et lett offer for voldtekt Anonymkode: b6bcc...61b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #14 Skrevet 26. august 2019 Jeg hadde aldri straffet ungen min for å komme hjem i en slik tilstand. Jeg vil at ungen skal komme hjem når de er fulle. Det er et tillitsbrudd, så hun hadde ikke fått lov å dra på slike ting med det første igjen. Anonymkode: e7cc6...dc5 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #15 Skrevet 26. august 2019 I hvert fall ikke med straff, husarrest og inndragelse av diverse. Hvordan i huleste skal det hjelpe? Alt det flrer til.ermindre åpenhet, mindre respekt for foreldre og mindre sjanse for at hun kommer hjem eller ringer etter hjelp. Husarrest er bare en billig måte å misbruke makt på. Har aldri møtt en unge det faktisk har hjulpet på, annett enn å skape en større grøft mellom tenåring og forelder. Anonymkode: 6fbc2...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #16 Skrevet 26. august 2019 Tenker lang samtale og mindre frihet i lignede situasjonener. Tillit er enn 2 veisgate, kommer hun full heim bryter ho den. Neste gange får ho kanskje ikke gå eller må ha med voksen eventuelt tidligere inntid. Anonymkode: 910f2...4ea 1
Morgenrøden Skrevet 26. august 2019 #17 Skrevet 26. august 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ville dere ha reagert om din 14 år gammel datter kom hjem fra konsert beruset? Hvordan "straff" ville du ha gitt henne? Er snakk om at hun har drukke 4-5 breezere Anonymkode: ed332...4ff «Straffen» her i huset hadde vært at hun ikke hadde fått lov til å gå på konsert alene på noen år og mer kontroll på hvor hun befant seg. Men først hadde det blitt en alvorsprat om hvorfor en 14-åring ikke skal drikke alkohol. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #18 Skrevet 26. august 2019 Undres hvor ungdommer får alkohol på konsert?? Anonymkode: ac298...ced 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #19 Skrevet 26. august 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Straff hjalp ikke da jeg kom hjem full som 13 åring. Følte meg ille nok fra før av, men var nysgjerrig. Ente med at jeg heller sov i grøftekanter eller hos venninner. Foreldrene mine sin reaksjoner med straff og inndraging av gode hadde motsatt effekt. Følte ikke at jeg kunne komme til de igjen hvis jeg gjorde noe dumt. Å det gjorde jeg aldri igjen heller. Drakk mye etter det og frem til jeg var 19. Da tok jeg tak i livet mitt heldigvis. Anonymkode: d691a...5ef Enig i dette! Holder folk fortsatt på med husarrest? Det hjelper jo ingenting, pluss at man føler seg dårligere og vil skjule ting i fremtiden. Ville tatt en samtale. Ja 14 er ungt, men mange unge eksperimenterer. Noen mer enn andre, sånn er det jo. Husker selv jeg kom veldig full hjem da jeg var 13. Fikk husarrest i flere måneder. Hadde så dårlig samvittighet, men det eneste som gjorde med husarresten, var at jeg aldri igjen fortalte om mine problemer til foreldrene mine. I tillegg hadde jeg det veldig vanskelig, som gjorde at jeg drakk meg full i utgangspunktet. Det trenger selvfølgelig ikke være tilfelle for barnet ditt i det hele tatt, men jeg ville nok tatt en skikkelig god prat. 😊 Anonymkode: dd3ed...246
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #20 Skrevet 26. august 2019 Tja, jeg husker at jeg fikk husarrest. Ikke at det hjalp. Ble heller at jeg holdt mer og mer skjult for foreldrene mine. Klart det ikke er greit å drikke seg full som 14-åring. Men mer enn straff er det viktig å skape en dialog og bevissthet rundt rusmidler og hva det kan gjøre med unge barn og unge. De vil uansett gjøre som de vil, men med bevissthet så vet de litt mer hva slags valg de tar og med dialog vil det bli tryggere med åpenhet for barnet deres. Anonymkode: 6b1d1...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå