Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er der noe bmi-grense for å få ivf? Er overvektig og er redd dette skal ødelegge for oss. Har pcos og sliter veldig med å gå ned i vekt. Har kuttet alt av godteri/snacks/brus osv. I et halvt år nå, spiser normal mat, med normale porsjoner og prøver å gå turer regelmessig, men kiloene sitter støpt. Er nå ca. 90 kilo (163cm høy).

Anonymkode: 1310b...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er BMI-grenser ja... Det handler om tryggheten til både deg og barnet ila svangerskapet og fødselen, og også livet til barnet etter fødselen (overvekt øker risikoen gir misdannelser noe, og øker sannsynligvis risikoen for del helseplager på sikt). 

Anonymkode: a8bc5...ec7

Skrevet

Mener St Olav har en bmi grense på 32.

Anonymkode: 86319...8c2

Skrevet

Ja det er grenser på bmi. Vil anbefale deg å gå ned i vekt før du søker. Har en veninne som hadde en bmi på 31 når dem søkte og hun fikk beskjed om å gå ned 10 kg. 

Anonymkode: 2f588...b79

Skrevet

Det offentlige har en bmi grense på 33 hvis jeg ikke husker feil. Og over dette kan det fort bli avslag.

Hvis du veier ca 90 og er 164 høy har du en bmi på over 33. Sjekk bmi kalkulator. 

Det private kan nok ta deg inn, men kan være at du blir bedt om å gå ned noen kilo før start. 

Jeg veier 82 og er 162 høy, har også pcos og vet akkurat hvor vanskelig det er å gå ned. Veide 84 da jeg startet med ivf offentlig og ble ikke bedt om å gå ned, men det hadde ikke skadet sa de. 

Gjør alt jeg orker og kan for å gå ned, men er vanskelig😩

• Liker 1
Skrevet

Har også hørt at det er BMI grense dessverre. Da jeg fikk vite at jeg hadde PCOS leste jeg at utrolig mange hadde god effekt med lavkarbo/ketolyse 😊 prøvde dette, og gikk ned 12 kg på under tre måneder. Går nå på metformin, som hjelper meg å holde vekten samtidig som jeg spiser «normalt» (altså kunne spise brød, pasta, poteter o.l). 

De har utrolig mange gode oppskrifter på lavkarbo mat på nettet nå - så det er ikke slik at du ikke skal kunne kose deg på lavkarbo 😊 du trenger bare litt andre ingredienser enn du normalt bruker, 

Før jeg prøvde lavkarbo var jeg veldig aktiv, med fjelltur og styrketrening nesten hver dag i uken, og prøvde å holde meg unna søtsaker. Vekten rikket seg ikke engang. Så det ligger noe i det at lavkarbo virkelig fungerer for oss med PCOS 😊

Jeg ville i alle fall spurt lege/gyn om å få resept på metformin, da det trolig ligger en insulinresistens bak overvekten. 

Skrevet

I det private vurderer de det mer individuelt, men mange opererer likevel med 35 som en slags grense (slik jeg har forstått det). Jeg hadde BMI på 40 ved første konsultasjon (begynte å slanke meg på BMI 46), og de "ville helst ha meg ned på 35" før vi begynte. Legen sa likevel det var positivt at jeg hadde pærefasong med smal midje, og var sunn, frisk og sprek, alt det gjør at jeg kan ha litt høyere BMI. Nå er jeg på BMI 37 og får starte første runde på neste syklus. Om det private kunne vært aktuelt for deg kan du jo alltids ta en konsultasjon så får du et ærlig svar :) De vil jo bare det beste for mor og barn.

Anonymkode: dc3f7...4ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...