Gå til innhold

God potetsalat til spekemat evt. annet tilbehør

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal ha spekemat på 17. mai og håper at noen har en god oppskrift på en potetsalat som passer til. spekemat Tips til evt. annet tilbehør tas imot med stor takk. Skal lage eggerøre og ha rømme ved siden av også.

Skrevet

Godt med saftige lefser til også.. fant noen gode i sverige, tynne og litt søte.. tror det var samme merke som polarbrød..?

Potetsalat finnes jo i så mange forskjellige former...min blir forskjellig nesten hver gang jeg lager den..noen ganger bruker jeg løk, andre ganger purre eller gressløk... men neste gang skal jeg prøve med små eplebiter i også... kanskje det er godt til spekemat?

Skrevet

Hvis du også har lyst på litt grønt og friskt tilbehør, kan du bruke feks kokte grønne asparges, melon, mango og jordbær - alt sammen veldig godt til spekemat. :)

Skrevet

Denne er god:

Ingredienser:

8 – 10 poteter

1 finhakket løk

1 ½ dl finhakkede rødbeter

½ dl finhakkede sylteagurk

saus: 2-3 dl rømme (lett)

1 dl majones

2-3 ss sennep

salt, pepper

Fremgangsmåte:

Skrell potetene og skjær de i terninger. Bland rømmen med majones og sennep. Smak godt til med salt og pepper. Legg poteter, løk, rødbeter, sylteagurk og saus lagvis i en stor skål.

Skrevet

Denne er utrolig god, "hemmeligheten" er hjemmelaget majones, som faktisk ikke tar så lang tid å lage.

Til fire personer bruker jeg ca 10 poteter som er kokte og avkjølte og delt i terninger. Blander inn 4-5 hardkokte egg i biter, 1 liten hakket rødløk, en stor potte hakket gressløk, en boks maiskorn, et beger lettrømme, en dæsj balsamicoeddik, salt/pepper og hjemmelaget majones laget av 2 eggeplommer (vispes sammen med litt sennep, bruk 50/50 olivenolje og nøytral olje, ca 2,5 dl til sammen. Til slutt smaker du til med salt, pepper og en god skvett sitronsaft).

Skrevet

Jeg synes ofte at rømme-og majonesbaserte potetsalater blir veldig tunge. Pleier å ofte å lage vinaigrettebasert, og veldig mange synes dette er et greit alternativ eller supplement. Og det er jo nammenam!

4 personer:

10 små poteter, gjerne mandelpoteter eller (helst, når den tid kommer) nypoteter.

Skrubb skallet og kok de møre.

Lag dressing av:

Cirka 1 dl olje

3 ss balsamicoeddik

Vårløk i små biter, typisk 2-3 "grener"

1 ss sennep, funker både med Dijon og grov sennep på glass fra Idun.

Litt sukker, salt og pepper

Rist sammen dressingen i et glass, smak, tilsett evnt mer krydder eller eddik.

Skjær potetene i skiver mens de er varme, legg de i en bolle og hell dressingen over. Server helst lunken eller romtempert.

Skrevet

Enig i at majones/rømmebaserte potetsalater kan føles tunge - jeg går også for vinaigrettevarianten i år. :)

Til 500 gram nykokte poteter bruker jeg ca. 4 ss sitronsaft, 10 ss extra virgin olivenolje, 2-3 ts dijonsennep, salt, pepper, 1-2 hakket sjalottløk, ramsløk (eller litt hvitløk knust til mos med knivbladet på en kokkekniv) og masse hakket dill. Hell dressingen over mens potetene er varme, men vent med dillen til de har kjølnet litt, eller mister den fargen og spensten. :wink:

Gjest borghild
Skrevet

Den potetsalaten rema selger er jævla god. Rund boks med blå etikett.

Gjest Anonymous
Skrevet
Den potetsalaten rema selger er jævla god. Rund boks med blå etikett.

Nei, den smaker jaggu grevling.

Skrevet

Arkana, kan potetsalaten din lages noe særlig i forveien, eller bør den lages bare noen timer før? Hvor lenge holder den seg i kjøleskap?

Skrevet

Potetsalaten kan fint lages i forveien, faktisk smaker den aller best dagen etter at den er laget fordi smaken for satt seg godt. Den holder noen dager i kjøleskap, men blir sur etterhvert, så jeg ville ikke hatt den mer enn toppen en uke.

Skrevet

Takk for svar! Da lager jeg den i morgen, skal spises 17 mai.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...