Gå til innhold

6 åring og hentesituasjon i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen dager med «tilvenning» siden skolestart, har barnet mitt ytret  et ønske om å selv få ordne i tingene sine og få gå til bilen hvor jeg venter. Dette har vi praktisert noen dager og blitt avklart muntlig med lærer. 

Men så skal en av foreldrene ha reagert kraftig på henterutinen til barnet mitt, og laget oppstyr. Det hevdes her at læreren står og ikke aner hvor jeg er, noe som for meg er helt utrolig. Vi hadde da vitterlig blitt enig i dette, trodde jeg. Men tenker at hun kan ha glemt praten vår, da klassen er veldig stor..

Ble bare så utrolig paff når denne forelderen og læreren kom gående til bilen min sammen med barnet mitt. Klasserommet er bare 30 meter unna, og ikke vært noe problem for barnet mitt som ønsker å være litt mer selvstendig. 

Må legge til at jeg alltid sjekker at barnet mitt har med seg det h*n trenger, og går eventuelt tilbake for å hente det h*n mangler. Poenget her er jo bare at h*n skal lære seg å bli selvstendig og ansvarsfull. 

Da jeg og mannen var 1 klassinger, så ble vi ikke dullet med på den måten dagens foreldre gjør. Vi syklet og tok buss selv til skolen. 

Synes bare forelderen laget noe veldig stort ut av ingenting, og sitter bare her og forstår knapt hva som egentlig skjer 😅

Hva mener dere om dette? Vi bor landlig og trygt til, om det har noe å si.

Anonymkode: 5f3b4...0ff

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter noen dager med «tilvenning» siden skolestart, har barnet mitt ytret  et ønske om å selv få ordne i tingene sine og få gå til bilen hvor jeg venter. Dette har vi praktisert noen dager og blitt avklart muntlig med lærer. 

Men så skal en av foreldrene ha reagert kraftig på henterutinen til barnet mitt, og laget oppstyr. Det hevdes her at læreren står og ikke aner hvor jeg er, noe som for meg er helt utrolig. Vi hadde da vitterlig blitt enig i dette, trodde jeg. Men tenker at hun kan ha glemt praten vår, da klassen er veldig stor..

Ble bare så utrolig paff når denne forelderen og læreren kom gående til bilen min sammen med barnet mitt. Klasserommet er bare 30 meter unna, og ikke vært noe problem for barnet mitt som ønsker å være litt mer selvstendig. 

Må legge til at jeg alltid sjekker at barnet mitt har med seg det h*n trenger, og går eventuelt tilbake for å hente det h*n mangler. Poenget her er jo bare at h*n skal lære seg å bli selvstendig og ansvarsfull. 

Da jeg og mannen var 1 klassinger, så ble vi ikke dullet med på den måten dagens foreldre gjør. Vi syklet og tok buss selv til skolen. 

Synes bare forelderen laget noe veldig stort ut av ingenting, og sitter bare her og forstår knapt hva som egentlig skjer 😅

Hva mener dere om dette? Vi bor landlig og trygt til, om det har noe å si.

Glemte å legge til at dette er noe de har trent på i barnehagen, nemlig at de skal kle seg ferdig og pakke tingene sine når de skal hentes. 

• Liker 5
Skrevet

Skjønner du ble paff! Makan...

Den andre forelderen har da vitterlig null og nix med hva ditt barn gjør!

Anonymkode: d295d...ee1

• Liker 29
Skrevet

Her hvor vi bor er det flere førsteklassinger som sykler hjem alene etter skolen. Merkelig at noen 6åringer kan gjøre dette helt på egen hånd ved noen skoler, mens på andre ikke får gå ut av skolens område alene. Hvorfor så ulik praksis? Omtalte skole har ca 60 førsteklassinger, midt i sentrum, trafikkert område. 

Anonymkode: d5ec0...85c

• Liker 8
Skrevet

Overreagering deluxe. Min yngste begynte i 2.klasse nå (eller trinn heter det vel), og hun tok bussen til og fra skolen fra 1.klasse. Jeg fulgte henne på bussen de 2 første dagene.

Vi bor veldig landlig og ungene mine går på en liten skole. Hadde aldri blandet meg oppi hvordan andre foreldre leverer og henter. Det handler om modenheten til det enkelte barnet, samt det å lære seg å klare det også.

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Veldig overreagering. Her har det ikke vært noe sånt i det hele tatt. Da barna gikk på SFO måtte man passe på å si i fra at man hentet dem, men skulle de rett hjem etter skolen, var det ingen som sjekket hvor de ble av når det ringte ut.

Skrevet

Landlig og trygt, sier du?

Bygdedyret har gode levekår på slike steder, dessverre.

Anonymkode: 3843e...28a

• Liker 6
Skrevet

Høres veldig merkelig ut. Her har barnet tatt buss alene til og fra skolen siden 1. klasse. Gikk også alene til og fra busstoppet. Det er helt vanlig her jeg bor. Hvis jeg var deg ville jeg sagt klart ifra til den forelderen hva jeg mener om saken og at hun ikke har noe som helst med hvordan dere velger å gjøre det.

Anonymkode: 7dcc7...11e

• Liker 3
Skrevet

Det er den andre forelderen som er tullete, ikke du. Min førsteklassing låser seg ut av huset selv på morgenen og tar taxi alene til skolen. Hjem tar han skolebuss til skysstasjonen og taxi fra der hjem. Og så er han alene hjemme i opptil to timer etterpå. Ikke alle førsteklassinger kan det, men min ville selv, og spurte i dag om han kunne slippe sfo de tre dagene han går, for han ville være mer alene hjemme. (Han får ikke det altså.) 

Det er så sykt mange foreldre som stapper puter under armene på ungene sine at jeg blir helt matt. I andre land kan seksåringer jobbe på fabrikker og passe småsøsken mens her kan de knapt smøre sin egen brødskive. Nei ts, her har du tatt et grep for at barnet sitt skal bli mer selvstendig, så stå på ditt. Du har ikke gjort noe feil her og den andre forelderen må bare skjerpe seg.

• Liker 7
Skrevet

Etter endt dag på sfo ble vi bare sendt hjem når jeg var liten, sto det at jeg skulle hjem halv 4 ble jeg da sendt hjem. Ingen problem i det. 

Min unge måtte jeg fysisk inn å hente men han var slett ikke moden for å fikse det alene, mens en annen er. Ingen har noe med hvordan du fikser det og oppdrar ditt barn (så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt naturligvis). 

• Liker 3
Skrevet
Sitat

Jeg jobber på en skole hvor vi oppfordrer foreldrene til å ikke følge inn/hente i garderoben. Det holder å sjekke bytteklær en gang i uken. Vi ønsker at elevene skal prøve å være selvstendige. Trenger de hjelp, kan de få det av en voksen ved skolen. 

Anonymkode: 4738d...92a

• Liker 8
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde bedt henne passe sine egne saker. Om hennes unge ikke klarer å gå fra klasserommet til bilen parkert rett utenfor så tenker jeg at unge enten har spesielle behov eller er veldig umoden. Og jeg hadde sagt det rett ut til henne. Hva er det hun mener er «livsfarlig» eller bekymringsverdig med at barnet går til bilen alene mens mor ser barnet fra bilen? 

Skrevet

Slapp av, det var helt sikkert bare et medlem av mammapolitiet som hadde litt for lite å gjøre i dag. Helt normalt. 

Jeg reagerer mest på læreren som ikke ga henne beskjed om hvordan ting fungerer egentlig.

• Liker 13
Skrevet
1 hour ago, Blingblingtahei said:

Etter endt dag på sfo ble vi bare sendt hjem når jeg var liten, sto det at jeg skulle hjem halv 4 ble jeg da sendt hjem. Ingen problem i det. 

Sånn er det her fortsatt, fra 1. klasse. De som ikke går på SFO er pent nødt til å gå ut selv, for vi foreldre får ikke lov til å gå inn på den tiden skolen er slutt fordi det blir for trangt. Jeg ser heller ikke problemet.

Anonymkode: e5133...4c5

• Liker 1
Skrevet

Dette høres tullete ut. Mine barn har gått hjem siden første klasse. 

Kanskje du for sikkerhets skyld, bør snakke med læreren igjen og be barnet ditt si fra til en ansatt, når det går ut for å møte deg. 

• Liker 2
Skrevet

Foreldre idag er for overbeskyttende! Sønnen min går nå i 3.klasse å forsatt er det ingen som tar buss til skolen fordi foreldrene mener de er for små. Er en busstur på ca 10 minutter! Sønnen min skal begynne å ta buss alene i år uansett hva mammapolitiet mener!

Anonymkode: 10c4f...e6e

• Liker 4
Gjest Lama_Drama
Skrevet

En annen forelder og lærer som sammen diskuterer deg og dine? Dette hadde jeg ikke latt ligge. En Mail til lærer er nok helt berettiget.

Skrevet

Huff kva er det samfunnet har blitt til... Alt er farlig. Kva er dei redd for eigentlig? Eg hadde faktisk klikka vinkel på innsida og tatt det saklig opp på neste møte.

Anonymkode: 9aba6...0b9

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at dette trenger du ikke bry deg om, og jeg er veldig overrasket over at læreren tillater involvering av andre foreldre på denne måten. Hvis lærer er bekymret kan hun ta det opp med deg/dere alene.

Min førsteklassing går hjem selv fra skolen sammen med en av eller begge storebrødrene (jeg ville riktignok ikke latt henne gå hjem alene). Jeg henter aldri og hun må dermed selv ta ansvar for at det som skal hjem blir med hjem, og det har gått fint denne første uken i alle fall. :) At det skulle være uansvarlig for en førsteklassing å gå fra skolen og til bilen kan jeg ikke med beste vilje forstå. 

• Liker 3
Skrevet

Oi. Da er det virkelig synd på barnet mitt som går i første klasse som både går til og fra skolen på egenhånd.. Herregud at det går an! Nei, send barna ut for å lære seg å ta ansvar selv! 

Anonymkode: a9e7d...8bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...