morhjertegod Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Vi skal ha nytt kjøkken, hvit, håndtakløst, helt enkelt. Har veldig lyst på heltre eikebenk/topp ( 4cm), men hører veldig forskjellige meninger om det. Noen som har heltre kjøkken benk, som kan anbefale/ fraråde, fortelle litt om deres erfaring???
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 Jeg har heltre, og ville absolutt valgt noe annet om jeg skulle velge igjen. Det er pent i utgangspunktet, ja, men det tar skade og må vedlikeholdes. For mye trøbbel for en kjøkkenbenk. Anonymkode: b430b...399 2
morhjertegod Skrevet 26. august 2019 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har heltre, og ville absolutt valgt noe annet om jeg skulle velge igjen. Det er pent i utgangspunktet, ja, men det tar skade og må vedlikeholdes. For mye trøbbel for en kjøkkenbenk. Anonymkode: b430b...399 Tusen takk for svar, er nok der jeg er usikker. Syns det er skikkelig fint, lunt og koselig. Men usikker på jobben med den og hvor lenge den er pen.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 9 timer siden, morhjertegod skrev: Tusen takk for svar, er nok der jeg er usikker. Syns det er skikkelig fint, lunt og koselig. Men usikker på jobben med den og hvor lenge den er pen. Jeg er enkel nok til å synes at en pen laminatbenk ser nesten like bra ut, men det kommer jo litt an på hva slags kjøkken du har. Jeg har adskilt kjøkken, og har derfor ikke gjester og selskaper inni selve kjøkkenet noe særlig, så om det ikke ser 100 % eksklusivt ut, er ikke så farlig for meg. Jeg synes en kjøkkenbenk har størst verdi for meg om den er lett å rengjøre, krever lite vedlikehold og holder seg pen på egen hånd. Ingen av de tingene stemmer for heltre. Anonymkode: b430b...399 1
Nerine_ Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 Heltre benkeplate er veldig pent, men blir fort stygg. Har hatt det en gang, kommer (dessverre🙈) ikke til å velge det igjen. Altfor mange hensyn til å ta, som fort glemmes når man er igang med matlaging og ikke tenker seg om. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 Det kommer vel litt an på hva slags type man er og evt. samboer er. Heltre benkeplate er for den ryddige som ikke lar ting stå eller ligge, tørker opp søl fort og ikke lar det ligge vann rundt vasken. Og som tørker og rydder inn oppvask med en gang. Jeg har venninner som har det og som holder de fine i årevis, men hadde nok ikke orket selv. Anonymkode: 576cb...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 Faren min drev kjøkkenbutikk i mange år. Han elsker heltre eik og har det selv, men han sier det er viktig å huske på at de trenger en del vedlikehold for å holde seg fine i mange år. Selv oljer han benken fast flere ganger i året, og sliper den når han føler det er behov. Som regel en gang i året, av og til oftere. Men det er viktig å tørke opp søl med en gang, på grunn av det valgte han en kum som har brede kanter mellom selve kummen og benken, for det er så lett å søle uten å legge merke til det når man skyller oppvask. Du må for all del ikke bruke kniv rett på benken, selv ikke pizza-rulle, for da må du fort slipe den igjen på grunn av riper. Å sette varme kjeler rett på benken gir misfarging som ikke går av selv om du oljer over. Er du nøye med det daglige vedlikeholdet (tørke vekk søl med en gang, vaske benken, ikke skjære rett på, ikke sette varme ting rett på osv.), så er det mye lettere med langtidsvedlikeholdet, for da er det ikke så mye å gjøre hver gang. Et tips er å kjenne og se etter om benken virker tørr, for da trenger den en runde olje. Benkene kan også bli litt blasse i fargen når det trengs en runde. Anonymkode: 6c76a...f1d 2
morhjertegod Skrevet 27. august 2019 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2019 Tusen takk for gode råd, lest dem alle.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 Jeg har heltre eik som kjøkkenbenk, og det er null problem om du bare gjør det rett fra starten av. Smurte min inn med tre lag Osmo Hardvoksolje for tre år siden, og etter det har den holdt seg like fin. Ingenting som trenger ned i treet av ting som misfarger, ingen krise å glemme noe på benken, tåler fint om jeg kommer borti med noe som er varmt, ingen behov for sliping eller gjentakende lakking av kjøkkenbenken. Så jeg anbefaler det absolutt, men gjør skikkelig forarbeid før du tar den i bruk, da er det ikke verre enn en hvilken som helst annen benkeplate. Anonymkode: 8b153...84b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå