Gjest Violetta Skrevet 13. mai 2005 #1 Skrevet 13. mai 2005 Hvordan vet dere hvilke farger dere skal sminke dere med? Har dere gått et kurs jeg har gått glipp av eller? For jeg har virkelig ikke peiling! Trenger altså "litt" hjelp... :oops: Jeg ser bl.a. Aline ramse opp at hun har hud med slik og slik farge. Hvordan klarer du å se det? (om du Aline ikke leser dette sender jeg en pm og håper du gidder å veilede en som ikke har snøring...). Usj, føler meg alltid like dum når jeg skal kjøpe sminke. Spør heller ikke om råd hos parfymerier, etter at jeg gjorde det en gang kom jeg ut og så ut som om en femåring hadde brukt meg som sminkedukke! Det var helt fælt! :-( Ja altså, her la jeg igjen litt av min frustrasjon. Hjelp mottas med takk...
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2005 #2 Skrevet 13. mai 2005 Er ikke så kjempegod på sånn selv tror jeg, jeg kjøper meg heller billig H&M sminke i masse forskjellige farger (koster 10-20 kr på øyenskygge) og prøver et par ganger for å se hva jeg kler best, og kjøper så de jeg (og sambo) synes er finest i "litt mer ordentlige " merker etterpå når jeg vet hva jeg vil ha og hva jeg kler.. Se også etter i aviser o.l., ofte parfymeriene reklamerer med at de får besøk av make-up artister fra forskjellige merker, så du kan få gratis farge/sminke veiledning. Lykke til!!
Gjest Violetta Skrevet 13. mai 2005 #3 Skrevet 13. mai 2005 Er ikke så kjempegod på sånn selv tror jeg, jeg kjøper meg heller billig H&M sminke i masse forskjellige farger (koster 10-20 kr på øyenskygge) og prøver et par ganger for å se hva jeg kler best, og kjøper så de jeg (og sambo) synes er finest i "litt mer ordentlige " merker etterpå når jeg vet hva jeg vil ha og hva jeg kler.. Det var et veldig godt råd. Takk skal du ha.
aline Skrevet 13. mai 2005 #4 Skrevet 13. mai 2005 hei. jeg ser det ganske godt på meg selv da, for det første ser jeg det ved at jeg blir veldig rød i kinna og den fargen "er " liksom meg. så til rouge prøver jeg å finne en farge som ligger nærmest opp mot den naturlig rødme-fargen min. siden jeg er så lys, så synes det ganske greit i ansiktet, ihvertfall på vinteren, at jeg har rosa "skjær" det har blitt litt prøving og feiling hos meg også altså. jeg har brukt feil brunfarge ett par ganger, og ikke sett at det ble feil før jeg så bilder av meg selv.... :o jeg så syk ut rett og slett. fordi det var en vam brunfarge med gul undertone. også har jeg grønne øyne, og jeg vet pga gammel fargelære som jeg stort sett husker det som passer.... at farger som er på andre siden av fargekartet, kontraster, fremhever hverandre. ergo har jeg prøvd ut litt forskjellige øyenskygger i lilla, rød/rosa. jeg kan bruke brunt også, men da må den være kald, rosaaktig. (mest lært av tidligere feil) jeg fikk endel tips og hint fra ei som jobba på en bodyshop og hadde sminking. jeg ble ikke sminket, men vi gikk litt igjennom fargene mine og hva som passer til dem. spør om tips og se om du ser det de sier. og nå har jo de fleste digitalkamera (?) også, ta litt bilder, se hvordan det ser ut. det er lettere synes jeg å se når det er på bilde.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2005 #5 Skrevet 13. mai 2005 Det første du bør gjøre, er å finne ut om huden din har en varm (gulaktig) eller kald (rosaaktig) hudtone. Da klarer du lettere å velge riktig farge på foundation og pudder. De aller fleste ser bedre ut i gultonet foundation, for det gir glød til huden. Jeg har selv gått i fella og trodd jeg hadde rosa undertone, og endt opp med dyr foundation jeg måtte gi bort.
aline Skrevet 13. mai 2005 #6 Skrevet 13. mai 2005 har de aller fleste varm undertone i huden? er ikke det noe av det som er med å bestemme om man er vår, sommer, høst eller vinter? og er da de fleste kun noen av disse? er godt mulig altså, men jeg synes jeg ser flere som er kalde i fargene jeg, og har aldri fått med meg at de fleste er varme i undertonen. jeg trodde som deg, at det å få glød med varm undertone passet nesten uansett. det gjør det ikke om man er kald i fargene. det så sykt ut. man kan fint få glød og bruke gull og slikt selv om man er kald, men man må finne de kalde produktene.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mai 2005 #7 Skrevet 13. mai 2005 Jeg har lest hos sminkeguru Bobbi Brown at de aller fleste kler gultonet foundation best. Men selvsagt bør dette tilpasses fargetonen i huden. Det med årstider tror jeg ingenting på, det skal vanskelig gjøres å prøve å pakke alle mennesker inn i fire kategorier. Selv har jeg gultonet hud, og burde derfor være en varm type (vår?), men allikevel kler jeg kalde farger på hår og øyensminke; varme farger ser helt grusomt ut. Men dette ble en avsporing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå