AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Vi har kommet litt i en vane med en middag til barnet og en til oss. Vi er glad i sterk mat med masse løk, hvitløk, ingefær og chilli. Barnet er jo ikke så begeistret for det. Så det blir gjerne torsk, laks, fiskekaker +diverse grønnsaker til barnet. Ser jo at vi på ett eller annet tidspunkt må få samkjørte middager, ser bare med grøss på å spise fiskepinner til middag 😕 Hva gjør dere andre? Anonymkode: b3a4a...ec0 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 Lager og spiser det samme som barna. Av og til liker ikke barna middagen, og da er det greit. De dør ikke av å vente til kveldsmåltidet hvis de ikke får i seg middagen. Det hender av og til at vi lager god biff osv kun til oss selv etter at barna har lagt seg i helgene.. men vi faller fort i taco og pizzafella uansett🤣 Barna er små i noen år og tenker at fellesskapet trumfer «voksenmiddag» i denne perioden. Anonymkode: efdb9...cd0 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 Lager som regel en mildere versjon av samme rett til barnet. F.eks. laksefilet i små foliepakker i ovnen, ungen får sin uten sterke krydre, bare rein fisk og grønnsaker. Vi har soyasaus og ingefær i våre pakker. Eller pizza, han får sine stykker med tomatsaus og ost, vi har gorgonzola og oliven på vår del. Lager jeg wok, tar jeg ut en porsjon til ham fra panna før jeg tilsetter spicy saus til oss voksne. Og noen ganger gjør vi det enkelt og spiser gode fiskekaker med poteter og brokkoli alle sammen, digg det også. Anonymkode: 02d8c...c97 14
Gjest BangersBeans&Mash Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 Lager og spise middag sammen med 2åringen Han er aller mest glad i fiskemiddager, så vi spiser mye fiskekaker, fishrolls og fiskepinner 😅 På lørdager spiser vi som regel middag alene etter leggetid. Ordner da noe enkelt i 4tida til poden.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Vi lager det samme til alle, men med unntak kanskje 1 gang pr mnd (da får 2-åringen grøt, eller vi kjøper noe i vamdisken på butikken). Dersom vi skal ha noe som er veldig sterkt, tar vi av og til av en porsjon før vi legger i chili etc, slik at barnas mat ikke blir like sterk. Ev. blander vi i rømme el til barnet for å gjøre maten mildere. Løk og hvitløk er ingen hinder. Noe av det første hun virkelig elsket var aioli. Hun fikk det da hun var 5 mnd, og strålte! Anonymkode: feab2...049
Pearl2.0 Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 Ja, det gjør vi. Føler det ofte blir litt sånn lettvinte løsninger til barnet når man lager noe godt til seg selv også skal vi slenge sammen noe raskt til barnet. Derfor sørger vi heller for at det måltidet vi lager er noe alle kan nyte godt av. Det går jo an å lage noe til seg selv på helgekveldene, og lage noe godt til barna før de legger seg👍 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 Spiser alltid samme mat. Barn lærer å like det de får servert. Hva tror du de gir barna i India og Thailand feks? Sterk mat med mengder av krydder. Det er bare sunt og godt for de å få skikkelig middag med god smak istedenfor fiskepinner. Får de kun fiskepinner, spagetti med kjøttsaus osv kommer barna til å bli kjempekresen på mat. Anonymkode: dd5d0...00e 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #8 Skrevet 26. august 2019 Spiser det samme, og har gjort det helt siden han begynte med middagsmat. Men nå liker ikke jeg selv særlig sterk mat, og har veldig lite eksotisk mat, stort sett norsk "husmannskost". Mannen min liker mer asiatisk mat og sterkere, men det gjør ikke jeg som handler og lager middagen, så da blir det jo lite av det. Alt av krydder gir vi til barnet også forresten, unntatt salt. Anonymkode: 04aa3...725
Arkana Skrevet 26. august 2019 #9 Skrevet 26. august 2019 Våre har spist det samme som oss fra de var rundt året.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #10 Skrevet 26. august 2019 Ja, spiser stort sett det samme. 2-åringen elsker red curry. Anonymkode: af5c5...57f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #11 Skrevet 26. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, spiser stort sett det samme. 2-åringen elsker red curry. Anonymkode: af5c5...57f Min begynner å gråte av det🙈 ts Anonymkode: b3a4a...ec0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #12 Skrevet 26. august 2019 Spiser stort sett det samme. Hvis ikke det er krise og barnet er megasulten NÅ! Da hiver jeg sammen noe kjapt også spiser vi senere. Vår liker sterk mat, og har fått det siden 7 mnd ca Anonymkode: 71ca1...b68
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #13 Skrevet 26. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, spiser stort sett det samme. 2-åringen elsker red curry. Anonymkode: af5c5...57f Min 1 åring og 😆 Anonymkode: 71ca1...b68
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #14 Skrevet 26. august 2019 Vi spiser det samme, og fram til nå har det gått bra med ulike kryddere. I enkelte tilfeller, som med et hjemmelaget tacokrydder med masse chili og kayennepepper, har vi laget en mildere versjon til barnet. Og så har hun fått smake bittelitt på vår. Hun har vært glad i krydder, men nå ved 1,5 år merker jeg at det holder på å endre seg litt. Så jeg ser for meg at vi oftere må ta av en posjon til henne og krydre den mildere framover. Dessuten spiser vi fiskepinner i blant vi også, for joda, typisk nok så elsker hun visst det. Vi prøver å ha en god salat eller noe annet godt tilbehør til hvis vi har overskudd til å lage det. Ellers har fiskepinner blitt en sånn "mamma og pappa er kjempeslitne og vil helst slippe unna middagslaging, men barnet blir kjempefornøyd likevel middag" hos oss. Anonymkode: 05869...324 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #15 Skrevet 26. august 2019 Vår 1,5-åring begynte forøvrig også nettopp å gråte av red curry. Hun elsket det før. Søren og 😅 Anonymkode: 05869...324
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #16 Skrevet 26. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spiser stort sett det samme. Hvis ikke det er krise og barnet er megasulten NÅ! Da hiver jeg sammen noe kjapt også spiser vi senere. Vår liker sterk mat, og har fått det siden 7 mnd ca Anonymkode: 71ca1...b68 Vi har også prøvd siden han startet med fast føde, men han bare gråter hvis det er det minste spor av chilli. SÅ frustrerende. Ts Anonymkode: b3a4a...ec0
stepbystep Skrevet 26. august 2019 #17 Skrevet 26. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser alltid samme mat. Barn lærer å like det de får servert. Hva tror du de gir barna i India og Thailand feks? Sterk mat med mengder av krydder. Det er bare sunt og godt for de å få skikkelig middag med god smak istedenfor fiskepinner. Får de kun fiskepinner, spagetti med kjøttsaus osv kommer barna til å bli kjempekresen på mat. Anonymkode: dd5d0...00e Her og! Har ei 2åring hjemme og hun spiser alt vi spiser. Jeg er veldig glad i thai inspirertmat, så det blir mye soyasaus, ingefær, hvitløk og masse forskjellig krydder. Har aldri vært noe problem. Hvis det blir for sterkt, så får hun bare masse rømme ved siden av, så sluker hun det og 😊😊 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #18 Skrevet 26. august 2019 Vi har to barn i skolealder. Vi har veldig sjelden laget to middager, det er jo bare å skyte seg selv i foten. Lær barnet å like det dere liker! Lager dere red curry, så ta av en porsjon til barnet som dere bare tilsetter bittelitt currypaste i. Gi barnet smaksopplevelser, lær det at mat er spennende og kan nytes. Matglede!! Anonymkode: 49a6a...94c 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #19 Skrevet 26. august 2019 Mellom 1-2: Av og til, ganske ofte ikke. Etter 2: Ja, bortsett fra lørdag kveld. Og det betød fiskepinner hver tirsdag ut ungdomsskolen, fiskeboller, pølsemiddager og annen kjip og døll mat. Det begynte å bedre seg rundt 14-års alderen. Glad jeg er ferdig med det. Anonymkode: 7ed95...830 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #20 Skrevet 26. august 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lager som regel en mildere versjon av samme rett til barnet. F.eks. laksefilet i små foliepakker i ovnen, ungen får sin uten sterke krydre, bare rein fisk og grønnsaker. Vi har soyasaus og ingefær i våre pakker. Eller pizza, han får sine stykker med tomatsaus og ost, vi har gorgonzola og oliven på vår del. Lager jeg wok, tar jeg ut en porsjon til ham fra panna før jeg tilsetter spicy saus til oss voksne. Og noen ganger gjør vi det enkelt og spiser gode fiskekaker med poteter og brokkoli alle sammen, digg det også. Anonymkode: 02d8c...c97 Dette, men barn har ikke vondt av litt krydder. Oliven kan man sette på bordet i en skål, samme med andre sasuer. Anonymkode: 7a464...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå