Gå til innhold

Ukelønn / Ukepenger

Janne.

Anbefalte innlegg

Hei hei... :)

Nå har jeg forhørt meg litt rundt omkring om hva foreldre synes er greit å gi prinsen og prinsessen i ukelønn. Men av en eller annen grunn ser det ut til at de aller fleste ikke har noe fastsatt om dette. Er det bare jeg som er litt begrenset på det området?

Her hjemme har jeg kjøpt inn en korktavle. Denne har jeg tegnet to hus på med tak og pipe. (jeg har to barn, et hus til hver.) Utenfor huset har jeg skrevet opp ulike gjøremål mine to små fint klarer. Hvert gjøremål har sin "lønn" og sin farge på en tegnestift jeg har satt ved siden av teksten. Inne i huset er det tegnestifter tilsvarende de som står ved gjøremålene, bare mange fler. For hvert gjøremål mine barn utfører får de flytte en stift i den aktuelle fargen opp på taket på huset.

Med gjøremål mener jeg feks. * Mate pus 2 kr

* Ta ut søppel 2 kr

* Støvsuge 5 kr

* Hente posten 1 kr

På denne måten har vi her hjemme ungått å diskutere med barna hva de skal få i det jeg velger å kalle ukeLØNN. De kan da selv se fremgangen i å tjene penger, lære seg at penger ikke kommer dalene ned i hodet på dem og de velger selv hvor mye de vil tjene til helgen.

Mine små får utbetalt sitt hver fredag. Da teller vi opp og flytter alle tegnestiftene fra taket ned og inn i huset igjen.

Denne tavlen fungerer faktisk bra når det gjelder irettesetting i tilegg. Hvis barna ikke overholder innetiden om kvelden vet de at da tar jeg bort en stift fra taket. Blir de ved med å komme ut av rommene sine etter leggetid fjernes ytterligere en stift. Dette er ganske surt for de små å svelge. Men bare man prater med de på forhånd og forklarer reglene slik at de forstår ungår man mange unødige situasjoner.

Er det flere der ute som har ideer? Eller kanskje en kommentar til hvordan vi gjør det her hjemme?

Hadde vært artig å høre litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Jeg gir heller min datter et fast beløp i uken. Er ikke helt enig i dette opplegget med en lønn pr. arbeidsoppgave, det blir da gjerne sånn at barnet ikke kan hjelpe til uten at det får penger for det. Og for meg blir det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes det høres ut som et bra opplegg dere kjører.

Og så lenge dette fungerer bra for dere, så er jo det topp!

Hvor gamle er barna dine?

Jeg kunne godt tenke meg å prøve noe liknende selv,

men jeg er redd for at det kan bli veldig mye mat på pus og mange tomme søppelposer som blir hivd hos oss.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg gir heller min datter et fast beløp i uken. Er ikke helt enig i dette opplegget med en lønn pr. arbeidsoppgave' date=' det blir da gjerne sånn at barnet ikke kan hjelpe til uten at det får penger for det. Og for meg blir det feil.[/quote']

Din datter får penger uten at det kreves noe av henne, og du mener det er gale at barn får betalt for å gjøre noe? Vel, beklager men den logikken der forstår jeg ikke.

Må da være bedre at barna lærer at de må gjøre noe, for å få penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stjerneskjema. Rydding av rom gir stjerne, ekstra stjerne hvis hun gjør andre forefallende ting. Men ting som er en selvfølge får hun ikke stjerner for. Så kan hun etter 7 stjerner velge en premie, f.eks et blad. vil hun ha en større premie, må hun spare opp stjernene. Forrige gang fikk hun en Bratz dukke etter 4 uker med opptjening. Hun er 6 år og det fungerer for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Min unge MÅ hjelpe til - uten at han skal ha penger for det. Jeg syns det blir litt merkelig at unger skal læres opp til at husarbeid gjøres kun om man får noe for det. :o

Så hos oss får ungen fast ukelønn - uavhengig av innsats på hjemmefronten.

Men - jeg ser at når han blir større vil det være aktuelt med "lønn" for noen arbeidsoppgaver som er store, f.eks. vaske bil el.

Det var noen skriverier om dette for noen år siden (lurer på om det sto i Dine Penger) mht. å gi barna "lønn" for å hjelpe til hjemme. Konklusjonen var at det ikke var spesielt lurt (uten at jeg nå kommer på begrunnelsen :wink: ). Jeg syns likevel det er logisk, både ut fra at mitt forhold til barnet ikke skal være arbeidsgiver/tager OG i forhold til at han skal lære seg at husarbeid er en felles oppgave.

Men det er meg da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns en mellomting er greit, jeg da... Enkelte ting får man penger for å gjøre - og da syns jeg det huset med knappenåler var genialt - mens andre ting gjør man uten å få betalt.

Sønnen min får ikke penger for å holde rommet sitt ryddig. Men han får lønn for å gå ut med søpla når det trengs og å hente posten hver dag.

Og det har får får han hver lørdag. Han får en liten sum som er lørdagspenger uansett, og så får han ekstra for søpla og posten...

Han er flink til å spare forresten... det er ikke hans eldre bror - og ikke jeg... så det med sparing er kanskje ikke betinget av miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 9 og en på 6.

Hun på 6 er ikke så opphengt i penger.Hun liker å hjelpe til av seg selv.Rett og slett kun for å delta.

Hun på 9 får penger pr oppgave hun utfører.Men jeg har også sagt at hun ikke alltid skal ha penger.

Vi er tre som bor her,og vi alle bør delta i felleskap å ha det okei rundt oss.

Dette funker veldig fint synes jeg.Min datter på 9 sier av seg selv at denne gangen trenger jeg ikke penger mamma.

For oss funker dette helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Har bare sett negative resultater av å få penger for å gjøre noen tjenester. Har to i familien som fortsatt har den mentaliteten at de ikke gidder å løfte en finger med mindre det er til egen fordel, enten i rene penger eller annet. Jeg synes det er en nokså motbydelig egenskap.

Jeg vil tro det kommer an på alder og hvor flink man er til å forklare dem de ulike tingene. Jeg ville blitt forferdelig flau om poden min en dag blir spurt om å klippe gresset til bestemor, og svaret er: Hva får jeg?

Men unger er jo ulike også.

Ukelønn uten å løfte en finger ser jeg også ulempen med, men hva skal egentlig så små barn med ukelønn i det hele tatt? De får vel det de trenger stort sett. De kan kanskje heller få noen penger til å kjøpe lørdagsgodtet sitt selv, og store ting får de enten ønske seg til jul/bursdag eller spare til, og DA er det relevant å finne noen arbeidsoppgaver litt utenom det vanlige hverdagsstellet som passer.

Hverdagsrydding og deltagelse bør være en sosialisering og en selvfølge...

Men klart det kommer an på ungenes modenhet og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synes det høres ut som et bra opplegg dere kjører.

Og så lenge dette fungerer bra for dere, så er jo det topp!

Hvor gamle er barna dine?

Jeg kunne godt tenke meg å prøve noe liknende selv,

men jeg er redd for at det kan bli veldig mye mat på pus og mange tomme søppelposer som blir hivd hos oss.

:ler:

Barna mine er 6 og 8 år gamle... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unge MÅ hjelpe til - uten at han skal ha penger for det. Jeg syns det blir litt merkelig at unger skal læres opp til at husarbeid gjøres kun om man får noe for det. :o

Så hos oss får ungen fast ukelønn - uavhengig av innsats på hjemmefronten.

Men - jeg ser at når han blir større vil det være aktuelt med "lønn" for noen arbeidsoppgaver som er store, f.eks. vaske bil el.

Det var noen skriverier om dette for noen år siden (lurer på om det sto i Dine Penger) mht. å gi barna "lønn" for å hjelpe til hjemme. Konklusjonen var at det ikke var spesielt lurt (uten at jeg nå kommer på begrunnelsen :wink: ). Jeg syns likevel det er logisk, både ut fra at mitt forhold til barnet ikke skal være arbeidsgiver/tager OG i forhold til at han skal lære seg at husarbeid er en felles oppgave.

Men det er meg da :wink:

Jeg er enig med deg at unger ikke skal ha penger for alt de blir bedt om å gjøre. Og det får de heller ikke her. Det er masse de gjør av ren glede av seg selv, og de er flinke til å delta selv i dagliglivets gjøremål uten at de får betalt for det. Som du sier så er husarbeid en felles oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hos oss så er det ingen som får penger for å gjøre daglige ting i huset. Det er deres bidrag på lik linje som vi voksne gjør ting. De holder orden på eget rom, vasker bad og gang/trapp som hører med til deres fellesareal. I tillegg så har vi regelen om at den som ikke har lagd middagen må ordne og vaske opp etter at vi har spist. Det er fritt fram for å ville lage middag.

Mitt barn på 14 år får 400 kr i måneden som ikke er knyttet opp mot plikter. Av disse går 200 til mobilabonnement og 200 er til fritt disposisjon.

For øyeblikket har vi betaling av arbeidsoppgaver for begge 9. klassingene. Dette fordi de skal på skoletur til utlandet og må selv tjene lommepenger. Da får de betalt for å klippe plen, måke snø, skifte dekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 15 åring og jeg forventer full deltakelse i å holde huset i orden. Jeg forventer også at posten hentes og at plenen klippes når det er nødvendig. 15 åringen gjør det ikke hver gang, men det er nettopp fordi jeg mener man kan dele på arbeidet.

Hunden skal også luftes og kattedoen tømmes. Dette er også oppgaver vi deler på.

Ingenting av ovennevnte utløser betaling, med et unntak, det er hvis det er en eller annen form for innsamling med jobbkrav i skolens regi - da utløser rengjøring kr. 200,-

15 åringen min får disponere barnetrygden og de pengene skal dekke klær, kino og andre "forbruksvarer".

Dette fungerer bra hos oss, men så er jeg mamma til en meget pliktoppfyllende 15 åring. Jeg ser at andre løsninger kan være bedre i andre hjem.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...