Gå til innhold

Burde småbarnsforeldre få jobbe kortere dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på dette, midt i den vanskelige småbarnstida med to små under 6 år.. Og tredjemann på vei.

Hva om småbarnsforeldre fikk lovfestet rett til å jobbe redusert i noen år, men uten å gå ned i lønn? F.eks. 6 timers dager, eller fri hver fredag for eksempel. Men 100% lønn, pensjonsrettigheter, sykepenger etc. Fram til barna begynner på skole og SFO.

Ser for meg at det kunne gjort tidsklemma mye lettere for mange foreldre. I tillegg slipper barna for lange dager i barnehagen, de blir sunnere og mer harmoniske samfunnsborgere, og familier får tilbringe mer tid sammen. Tipper skilsmissestatistikken hadde gått ned også. Om vi først skal bruke velferdssystemet til noe godt, så tenker jeg at det kunne være et bra tiltak.

Hva tenker du om å gi småbarnsforeldre mer fri?

Anonymkode: 14f98...052

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småbarnsforeldre er unge og spreke og orker nok kjøret. Gi heller kortere dag til folk over 50-60 som begynner å bli slitne. Småbarnsforeldre syter alt for mye. Og jada ; jeg har hatt småbarn jeg og, og det var den fineste tida jeg har hatt. Overskudd i massevis. 

Anonymkode: e6948...a27

• Liker 47
Skrevet

Tenker det er et godt forslag. Ville nok forebygget bruk av egenmelding og sykt barn dager også om hverdagen var roligere. 

Kan jo begynne med å behovsprøve barnetrygd f.eks. er flere steder i budsjettet man kan hente fra som er unødvendige utgifter. 

Anonymkode: 42996...31f

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at SV kan ta ferie. Året rundt. Så skal vi andre holde fortet.

• Liker 4
Skrevet

Får ikke småbarnsforeldre nok fordeler snart? Hele samfunnet er lagt opp rundt dem.

Anonymkode: 32ec6...cf5

• Liker 42
Skrevet

Absolutt ikke, vi er voksene mennesker som selv bestemmer hvor mange barn vi vil ha og hvilke alders hopp man har mellom hvert barn! 

• Liker 48
Skrevet

Det fører bare til at vi som ikke er foreldre må jobbe mer. Vi har allerede ekstra belastning hver gang noen stikker pga sykt barn, fordi barnehagen stenger osv. 

Anonymkode: 1c7a0...b7d

• Liker 42
Skrevet

Så lenge jeg ikke må jobbe mer eller hardere for å dekke opp for dere, så kjør på.

• Liker 1
Skrevet

Ja til 6 timers dag,  men ikke med samme lønn - måtte vært redusert tilsvarende. 

Anonymkode: fd842...656

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har rett på redusert arbeidstid uten lønn. Jeg tenker at dette ikke er noe staten skal dekke, men at vi selv må planlegge hvor mange barn vi har tid og råd til..

Anonymkode: 4bfc3...f6b

Jeg er SÅ enig!

Anonymkode: 348b2...f57

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenkte på dette, midt i den vanskelige småbarnstida med to små under 6 år.. Og tredjemann på vei.

Hva om småbarnsforeldre fikk lovfestet rett til å jobbe redusert i noen år, men uten å gå ned i lønn? F.eks. 6 timers dager, eller fri hver fredag for eksempel. Men 100% lønn, pensjonsrettigheter, sykepenger etc. Fram til barna begynner på skole og SFO.

Ser for meg at det kunne gjort tidsklemma mye lettere for mange foreldre. I tillegg slipper barna for lange dager i barnehagen, de blir sunnere og mer harmoniske samfunnsborgere, og familier får tilbringe mer tid sammen. Tipper skilsmissestatistikken hadde gått ned også. Om vi først skal bruke velferdssystemet til noe godt, så tenker jeg at det kunne være et bra tiltak.

Anonymkode: 14f98...052

Hvem skal betale?

Vi har denne goden, vi har krav på å jobbe redusert når barna er under 3 år. Så får man heller sette av penger/ planlegge det inn før man får barn.

• Liker 13
Skrevet

Hvem synes du skal betale for dette og vikarene som må settes inn..,staten, dvs over andres skatteseddel? Eller synes du tilbudet til dine egne skolebarn evnt skal reduseres, vil du i bytte betale for skolegangen deres selv? 

Anonymkode: f9211...207

• Liker 5
Skrevet

Jeg kunne ønsket at man hadde krav på å jobbe redusert fram til skolealder, men lønna må også være tilsvarende redusert. Noe annet blir svært urettferdig. Vi har jo selv valgt å få barn. 

Samtidig er jeg enig i at det hadde vært bra hvis alle hadde mulighet til å jobbe redusert om de ønsket i småbarnsperioden. Det er ikke alle som har mulighet til å gå ned i lønn. Vi planla å redusere arbeidstid og lønn før vi fikk barn, og det går bra selv om det blir trangere økonomisk. Jeg tror jeg hadde opplevd hverdagen ganske mye tøffere uten den muligheten, og det hadde også gått utover barna. Så jeg ser argumentet med at denne ordningen kunne kommet barna til gode. 

Anonymkode: b9771...918

Skrevet

Jeg tenker at man vet ikke hva tidsklemma er så lenge man kun har barnehagebarn, den starter nemlig når man får skolebarn. Det er himmel og hav i forskjell. Så burde heller være foreldrene til skolebarn som fikk litt slack. 

• Liker 13
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det er et godt forslag. Ville nok forebygget bruk av egenmelding og sykt barn dager også om hverdagen var roligere. 

Kan jo begynne med å behovsprøve barnetrygd f.eks. er flere steder i budsjettet man kan hente fra som er unødvendige utgifter. 

Anonymkode: 42996...31f

I tillegg til at folk hadde født flere potensielle skattebetalere og samtidig oppfylt Ernas drøm.

Anonymkode: c0fbd...2d1

• Liker 4
Skrevet

NEI! Det vil gjøre småbarnsforeldre,og spesielt kvinnene, mye mindre attraktive som arbeidstagere. Og de har allerede nok fravær med sykedager, sykt barn, planleggingsdager, permisjon osv. 

Anonymkode: d888f...c62

• Liker 20
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I tillegg til at folk hadde født flere potensielle skattebetalere og samtidig oppfylt Ernas drøm.

Anonymkode: c0fbd...2d1

Jorda er allerede overbefolket. Erna kan gå og legge seg. 

Anonymkode: d888f...c62

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småbarnsforeldre er unge og spreke og orker nok kjøret. Gi heller kortere dag til folk over 50-60 som begynner å bli slitne. Småbarnsforeldre syter alt for mye. Og jada ; jeg har hatt småbarn jeg og, og det var den fineste tida jeg har hatt. Overskudd i massevis. 

Anonymkode: e6948...a27

De gjør jo tydeligvis ikke det, for de velger å få færre og færre barn😕

Jeg syntes det er en glimrende idé! 

Anonymkode: 10af3...aeb

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...