Gå til innhold

Barnevernet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! bare lurer på om noen egentlig syntes barnevernet får ufortjent kritikk i media og generelt? og er dere skeptiske til barneverne?

Anonymkode: 80634...2be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare gode opplevelser med barnevernet. De er opptatte av å hjelpe, både meg og ungene. De er dårlige på oppfølging, men det tenker jeg har med at ungene mine har det bra. Det er ikke noe fare for at de lider noen nød selv om jeg ikke hører fra de på et halvt år eller mer. Det tenker jeg er positivt, at de faktisk prioriterer de ungene som trenger dem i forbindelse med omsorgssvikt ol.

Anonymkode: a291e...1a0

• Liker 12
Skrevet

Barnevern er der for å hjelpe! Det kan føles kjipt og til dels ydmykende, men de vil hjelpe ungene. Selv om det kan bety å innføre tiltak i hjemmet og verste fall gi de et nytt hjem. 

Anonymkode: 58451...400

• Liker 10
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mye overdrivelse fordi det kun er de negative eller usanne versjonene som kommer ut i media.

Barnevernet har taushetsplikt så de kan ikke fortelle alle historiene der barn faktisk reddes eller får et bedre liv borte fra foreldrene sine. Ikke minst alle de som har fått hjelp av barnevernet.

Noen med avlastning, kurs, periode eller fast at barnet bor borte fordi livet av og til byr på utfordringer som gjør at de ikke klarer å ta vare på barnet sitt. Gode omsorgspersoner som faktisk gir i fra seg barnet sitt fordi det er det beste for barnet!

Hadde barnevernet vært så ille som disse antibarneverns folkene påstår hadde ikke noen barn bodd hos foreldrene sine...

Skrevet

Jeg kjenner noen som jobber i barnevernet, så jeg tror de prøver å gjøre en bra jobb. Når saker kommer opp i media er det ganske urettferdig mot de som jobber med saken, fordi de kan ikke fortelle sin side. Foreldre kan gå til media og spre løgner, og barnevernet kan ikke fortelle hvorfor barnet ble tatt bort og hvorfor de mener foreldrene ikke bør ta vare på barnet. Det finnes jo videoer på nett hvor de som er imot barnevernet intervjuer både foreldre og barn som har blitt tatt av barnevernet, og han har sett ungdom lyve på video for foreldrene sine. Men hva skal de gjøre? De har taushetsplikt. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns jo det da,  men så jobber jeg i barneverntjenesten.. 

Vi ønsker jo å gjøre det beste for både barn og foreldre. På et vis er det bra at det holdes et visst trykk i media om hvordan vi jobber. Det er bra at det som er feil kommer opp og frem også, men der er mye som ikke stemmer, og når det får spalteplass,  ja da blir jeg litt sliten. 

Det er et svært ensidig fokus, og man bør heller legge skylden der den hører hjemme, hos de som bevilger penga..

Skrev man like mye om det bra som blir gjort (barneverntjenesten reddet livet til mor og barn da de kjørte henne og hennes 3 barn til krisesenter etter at far ble psykotisk, 2 søsken på 10 og 13 år får reise på 2 sommerleirer i år som følge av kontakten de har med barnevernet, osv osv) så var det jo bra.. Men det genererer ikke klikk. 

Anonymkode: 00309...635

• Liker 17
Skrevet
11 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg kjenner noen som jobber i barnevernet, så jeg tror de prøver å gjøre en bra jobb. Når saker kommer opp i media er det ganske urettferdig mot de som jobber med saken, fordi de kan ikke fortelle sin side. Foreldre kan gå til media og spre løgner, og barnevernet kan ikke fortelle hvorfor barnet ble tatt bort og hvorfor de mener foreldrene ikke bør ta vare på barnet. Det finnes jo videoer på nett hvor de som er imot barnevernet intervjuer både foreldre og barn som har blitt tatt av barnevernet, og han har sett ungdom lyve på video for foreldrene sine. Men hva skal de gjøre? De har taushetsplikt. 

Tror du virkelig at media skriver saker basert på kun påstander fra foreldrene? 

Dette er bare så naivt. 

• Liker 9
Skrevet

Kritikken mot banevernet er godt fortjent, jeg ser fram til forbedringene

Anonymkode: afbb4...222

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, jauda skrev:

Tror du virkelig at media skriver saker basert på kun påstander fra foreldrene? 

Dette er bare så naivt. 

Hvor ellers skal de få det fra? Barnevernet har taushetsplikt.

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, Chiyo skrev:

🙄🙄

Anonymkode: 1303e...4c6

• Liker 2
Skrevet

De har vært til god hjelp her. Men viktig å følge med, da de kan skeive en del feil opplysninger osv.. Jeg har måttet sende inn flere rettelser osv. 

Saken ble henlagt, og de tilbydde hjelp men vi hadde ingen utnytte av hjelpen dessverre. Klarer oss bra alene. 

Anonymkode: e745b...e21

• Liker 4
Skrevet (endret)

hei

Endret av Heffaloompen
  • Liker 1
Skrevet

Takk for kjappe svar. Har bare kommet over denne gruppen på fb som heter "barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet" og ble litt sjokkert over uttalelser og perspektiver fra mennesker som ikke skriver under anonyme kilder.  Kan på en måte forstå at mennesker har en slik skeptisk holdning til barnevernet, da mannen i gata ikke vet hvordan de jobber og hva som ligger til grunn for deres beslutninger i arbeidet. Men det er jo som oftes de som har vært under barnevernet som er aktive på disse sidene, er det virkelig ikke så rosenrødt som vi tror? 

Skrevet
1 time siden, Chiyo skrev:

Hallo. Media skriver om saker kun etter å ha sett alle saksdokumentene. Det er ikke akkurat slik at hvem som helst kan gå til media og få en artikkel skrevet om sin versjon av saken. De sakene som kommer opp i media stemmer i hvert fall, og det er selvfølgelig et flertall som ikke ønsker publisitet.

Anonymkode: e2836...5b9

• Liker 2
Skrevet

Jeg var selv ett barnevernsbarn og før jeg kom til det jeg kaller mine foreldre i Dag tok det mange år. Nettopp fordi barnevernet ikke får lov og tvangsflytte uten grunn og til tider med en rus avhengig mor var det ganske frustrerende hvor mange sjangser hun skulle få selv tross for at ingen av vi barna ville bo der. Først når jeg ble 12 fikk jeg endelig permanent opphold hos de jeg anser som mine foreldre . Trist at barnevernet ikke kan gjøre mer oftere . Syns også de får mye ufortjent kritikk . Det blir lett feil framstilt når en part kan si og påstå så mye de vill i media mens BV selv har taushetsplikt og ikke kan svare konkret. Barnevernet er bra og er noe ingen skal føle er en frykt. Det er heller ingen frykt om du er en god foresatt . 

Mann 29.

• Liker 21
Skrevet

Min personlige erfaring er ganske dårlig, så av den grunn har jeg personlig ikke tillit til barnevernet, men det betyr jo ikke at de er helt ræva, bare at det er mye de kan gjøre bedre. Spesielt siden andre kan ha veldig god erfaring.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Chiyo skrev:

Hvor ellers skal de få det fra? Barnevernet 

Noe som heter sakspapirer.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for kjappe svar. Har bare kommet over denne gruppen på fb som heter "barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet" og ble litt sjokkert over uttalelser og perspektiver fra mennesker som ikke skriver under anonyme kilder.  Kan på en måte forstå at mennesker har en slik skeptisk holdning til barnevernet, da mannen i gata ikke vet hvordan de jobber og hva som ligger til grunn for deres beslutninger i arbeidet. Men det er jo som oftes de som har vært under barnevernet som er aktive på disse sidene, er det virkelig ikke så rosenrødt som vi tror? 

Den gruppen må du virkelig bare komme deg langt bort fra. Folk eier ikke selvinnsikt eller forståelse for egen situasjon der. Finnes heller andre gode grupper som har strenge regler iforhold til uttalelser,uthenging,krenkelse osv. 

Fjernet gruppen er bare tragisk

• Liker 17
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser man på desse antibv-gruppene, så skjønner man jo hvorfor barna deres er fjernet...

Det som kommer fram, er historier delt av folk med null selvinnsikt, svekket dømmekraft og generelt lavere intelligens. De spyr ut hva de vil! Sannheten kommer sjelden ut.. Bv har taushetsplikt!

Kjenner selv inngående detaljer fra to bv-saker! Og de er ganske fjerne fra hva de aktuelle mødrene lirer av seg, for å si det mildt!

Anonymkode: 202ad...315

• Liker 20
Skrevet

Ja, jeg er enig i at disse gruppene er fæle. Men, VG, TV2 og andre massemediekanaler skriver jo ofte eller alltid kritisk om barnevernet også, hvorfor fremstilles det alltid så fælt? hvorfor kan ingen som jobber i barneverne uttale seg på generell basis da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...