Gå til innhold

Hard mage på baby

Gjest BethD

Anbefalte innlegg

Vesla her sliter litt med å få ut bæsjen etter innføring av fast føde. Er det sånn at man kan bruke maltekstrakt enda? Husker jeg gjorde det med førstemann,hadde det da i MME. 

Men han drakk kun MME,her får hun bare en flaske MME på kveldstid,så tenkte derfor å ha i grøten? Hun får sviskemos men det ser ikke ut til å ha hjulpet særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke brukt malt, så skal ikke svare på det, men ville tipse om aprikos i stedetfor svisker. Funket veldig bra med to terninger (isbitform) hver dag med aprikosmos her :)

Anonymkode: 29c11...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke brukt malt, så skal ikke svare på det, men ville tipse om aprikos i stedetfor svisker. Funket veldig bra med to terninger (isbitform) hver dag med aprikosmos her :)

Anonymkode: 29c11...a0c

Hvor lang tid tok det før bæsjen kom? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare gi malt! Vi gir litt i melka, men det går også i grøten 😊 ellers pass på at hun får i seg litt godt med vann til måltidene også. 

Anonymkode: 38e29...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sviskemos på glass. Null stress.

Anonymkode: 29403...58e

Ja det er det jeg har brukt men syns ikke det virker godt nok :( har kanskje ikke gitt nok? Skal man gi hele glasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja bare gi malt! Vi gir litt i melka, men det går også i grøten 😊 ellers pass på at hun får i seg litt godt med vann til måltidene også. 

Anonymkode: 38e29...e0f

Men hun er ikke så glad i vann enda, har passet på å amme litt etterpå da men må kanskje pushe vann mer? Er det best med lunka vann når man tilvennes vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke malt. I både grøt og melk.Du kan også gi mer sviskemos eller sviskesaft. Fyll på med annen frukt også innimellom. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BethD skrev:

Men hun er ikke så glad i vann enda, har passet på å amme litt etterpå da men må kanskje pushe vann mer? Er det best med lunka vann når man tilvennes vann?

Ikke helt iskaldt ihvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du kan bruke malt. I både grøt og melk.Du kan også gi mer sviskemos eller sviskesaft. Fyll på med annen frukt også innimellom. 

Ok tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor rask er effekten av malt og svisker? Gav henne en grei dose malt i grøten idag tidlig, og har netttopp lagd hjemmelaget sviskemos.... tenkte hun skulle få det når hun våknet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd pæremos? Det får fortgang i saker. Og bæresele, det hjalp oss 80% av gangene. 

Anonymkode: 653ba...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd pæremos? Det får fortgang i saker. Og bæresele, det hjalp oss 80% av gangene. 

Nei det har jeg ikke prøvd, kan prøve det :) lager du selv eller kjøper du glass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, BethD skrev:

Nei det har jeg ikke prøvd, kan prøve det :) lager du selv eller kjøper du glass? 

Hadde vi pærer så skrelte jeg pærene og kokte dem før jeg moste de.  Men det er veldig greit å ha kjøpt et par glass sånn i tilfelle man ikke har tid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vi pærer så skrelte jeg pærene og kokte dem før jeg moste de.  Men det er veldig greit å ha kjøpt et par glass sånn i tilfelle man ikke har tid :) 

Ja det er jo veldig tidsparende å kjøpe glass 😅 men sviskemosen på glass syns jeg ikke funker i det hele tatt så jeg lagde selv idag. Ikke prøvd enda..... ☺️ Men har malt og hjemmelaget sviskemos nå da,om ikke dette funker så blir jeg litt paff! Ellers må jeg ut å kjøpe pærer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BethD skrev:

Ja det er jo veldig tidsparende å kjøpe glass 😅 men sviskemosen på glass syns jeg ikke funker i det hele tatt så jeg lagde selv idag. Ikke prøvd enda..... ☺️ Men har malt og hjemmelaget sviskemos nå da,om ikke dette funker så blir jeg litt paff! Ellers må jeg ut å kjøpe pærer :) 

Masse babymat på glass er jo økologisk nå også så tenker at man fint kan kjøpe det med god samvittighet 🤗 det fungerte like bra, men nå som hun er 17 måneder så unngår jeg pæremos hvis jeg skal være alene med henne hele dagen (for mange bæsjebleier på en dag) 😂😂

Prøv å få litt bevegelse på babyen, som nevnt bæresele hjalp veldig. Du får ha masse lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bløtgjørende mat for hard avføring jeg har positiv erfaring med:

- Veldig modne (nærmest overmodne) bananer

- malt i grøt eller mme, en spiseskje. Men ikke gi for mye heller, det kan gi luftplager.

- aprikosmos

- sviskemos (her måtte vi gi en god mengde med egenlaget sviskemos for effekt, ikke bare en-to skjeer)

- kiwi

- drikke godt, gjerne vann

Avføring pleier å komme senere samme dag eller dagen etter, og være hard. Men da har du fått det i gang.

Om du ser barnet presse og avføringen er hard, barnet ikke får det ut:

- presse knærne til barnet skånsomt opp mot magen flere ganger mens det ligger på stellebordet

- ta rektal temperatur, det kan stimulere endetarmen og hjelpe barnet med å presse ut hard avføring

Anonymkode: 1fe61...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal IKKE bruke temperaturmåling som avførende tiltak. Det kan både skade endetarm og føre til at det redet eneste som fungerer for å få ut noe. Altså at det må stimuleres.

Hvis en derimot er i en situasjon der alt annet er prøvd, som diverse fruktmos, ekstra væske (amming eller vann) og bevegelse ikke hjelper, så kan en ta salve på fingeren og stryke over rumpehullet, som å massere for å forhåpentligvis sette igang trykketrang. Utenfor, ikke inni!

I tillegg så kontakter en helsestasjonen eller lege. 

Anonymkode: ac070...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...