Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vesla her sliter litt med å få ut bæsjen etter innføring av fast føde. Er det sånn at man kan bruke maltekstrakt enda? Husker jeg gjorde det med førstemann,hadde det da i MME. 

Men han drakk kun MME,her får hun bare en flaske MME på kveldstid,så tenkte derfor å ha i grøten? Hun får sviskemos men det ser ikke ut til å ha hjulpet særlig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke brukt malt, så skal ikke svare på det, men ville tipse om aprikos i stedetfor svisker. Funket veldig bra med to terninger (isbitform) hver dag med aprikosmos her :)

Anonymkode: 29c11...a0c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke brukt malt, så skal ikke svare på det, men ville tipse om aprikos i stedetfor svisker. Funket veldig bra med to terninger (isbitform) hver dag med aprikosmos her :)

Anonymkode: 29c11...a0c

Hvor lang tid tok det før bæsjen kom? 🤣

Skrevet

Sviskemos på glass. Null stress.

Anonymkode: 29403...58e

Skrevet

Ja bare gi malt! Vi gir litt i melka, men det går også i grøten 😊 ellers pass på at hun får i seg litt godt med vann til måltidene også. 

Anonymkode: 38e29...e0f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sviskemos på glass. Null stress.

Anonymkode: 29403...58e

Ja det er det jeg har brukt men syns ikke det virker godt nok :( har kanskje ikke gitt nok? Skal man gi hele glasset?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja bare gi malt! Vi gir litt i melka, men det går også i grøten 😊 ellers pass på at hun får i seg litt godt med vann til måltidene også. 

Anonymkode: 38e29...e0f

Men hun er ikke så glad i vann enda, har passet på å amme litt etterpå da men må kanskje pushe vann mer? Er det best med lunka vann når man tilvennes vann?

Skrevet (endret)

Du kan bruke malt. I både grøt og melk.Du kan også gi mer sviskemos eller sviskesaft. Fyll på med annen frukt også innimellom. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
1 minutt siden, BethD skrev:

Men hun er ikke så glad i vann enda, har passet på å amme litt etterpå da men må kanskje pushe vann mer? Er det best med lunka vann når man tilvennes vann?

Ikke helt iskaldt ihvertfall 

Skrevet
42 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du kan bruke malt. I både grøt og melk.Du kan også gi mer sviskemos eller sviskesaft. Fyll på med annen frukt også innimellom. 

Ok tusen takk :)

Skrevet

Hvor rask er effekten av malt og svisker? Gav henne en grei dose malt i grøten idag tidlig, og har netttopp lagd hjemmelaget sviskemos.... tenkte hun skulle få det når hun våknet. 

Skrevet

Har du prøvd pæremos? Det får fortgang i saker. Og bæresele, det hjalp oss 80% av gangene. 

Anonymkode: 653ba...238

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd pæremos? Det får fortgang i saker. Og bæresele, det hjalp oss 80% av gangene. 

Nei det har jeg ikke prøvd, kan prøve det :) lager du selv eller kjøper du glass? 

Skrevet
1 minutt siden, BethD skrev:

Nei det har jeg ikke prøvd, kan prøve det :) lager du selv eller kjøper du glass? 

Hadde vi pærer så skrelte jeg pærene og kokte dem før jeg moste de.  Men det er veldig greit å ha kjøpt et par glass sånn i tilfelle man ikke har tid :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vi pærer så skrelte jeg pærene og kokte dem før jeg moste de.  Men det er veldig greit å ha kjøpt et par glass sånn i tilfelle man ikke har tid :) 

Ja det er jo veldig tidsparende å kjøpe glass 😅 men sviskemosen på glass syns jeg ikke funker i det hele tatt så jeg lagde selv idag. Ikke prøvd enda..... ☺️ Men har malt og hjemmelaget sviskemos nå da,om ikke dette funker så blir jeg litt paff! Ellers må jeg ut å kjøpe pærer :) 

Skrevet
Akkurat nå, BethD skrev:

Ja det er jo veldig tidsparende å kjøpe glass 😅 men sviskemosen på glass syns jeg ikke funker i det hele tatt så jeg lagde selv idag. Ikke prøvd enda..... ☺️ Men har malt og hjemmelaget sviskemos nå da,om ikke dette funker så blir jeg litt paff! Ellers må jeg ut å kjøpe pærer :) 

Masse babymat på glass er jo økologisk nå også så tenker at man fint kan kjøpe det med god samvittighet 🤗 det fungerte like bra, men nå som hun er 17 måneder så unngår jeg pæremos hvis jeg skal være alene med henne hele dagen (for mange bæsjebleier på en dag) 😂😂

Prøv å få litt bevegelse på babyen, som nevnt bæresele hjalp veldig. Du får ha masse lykke til ❤️

Skrevet

Bløtgjørende mat for hard avføring jeg har positiv erfaring med:

- Veldig modne (nærmest overmodne) bananer

- malt i grøt eller mme, en spiseskje. Men ikke gi for mye heller, det kan gi luftplager.

- aprikosmos

- sviskemos (her måtte vi gi en god mengde med egenlaget sviskemos for effekt, ikke bare en-to skjeer)

- kiwi

- drikke godt, gjerne vann

Avføring pleier å komme senere samme dag eller dagen etter, og være hard. Men da har du fått det i gang.

Om du ser barnet presse og avføringen er hard, barnet ikke får det ut:

- presse knærne til barnet skånsomt opp mot magen flere ganger mens det ligger på stellebordet

- ta rektal temperatur, det kan stimulere endetarmen og hjelpe barnet med å presse ut hard avføring

Anonymkode: 1fe61...8a7

Skrevet

En skal IKKE bruke temperaturmåling som avførende tiltak. Det kan både skade endetarm og føre til at det redet eneste som fungerer for å få ut noe. Altså at det må stimuleres.

Hvis en derimot er i en situasjon der alt annet er prøvd, som diverse fruktmos, ekstra væske (amming eller vann) og bevegelse ikke hjelper, så kan en ta salve på fingeren og stryke over rumpehullet, som å massere for å forhåpentligvis sette igang trykketrang. Utenfor, ikke inni!

I tillegg så kontakter en helsestasjonen eller lege. 

Anonymkode: ac070...509

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...