Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp kommet inn på vg2 og har foreløpig Biologi 1, men vurderer å bytte til Kjemi 1 siden mange sier det er et mer viktig fag og at noen studier har Kjemi på VGS som anbefaling (kan egentlig ta forkurs i kjemi, men tenker å bare bli ferdig med det så fort som mulig). Jeg mener at Kjemi ville ha vært bra for meg fordi det gjør at alle dørene blir fortsatt åpne i tilfelle jeg velger å gå noe som f.eks medisin(som er svært usannsynlig), men samtidig kan jeg få en god bakgrunn til studier som Nanoteknologi. Dessverre er jeg redd for at Kjemi 1 blir for vanskelig for meg siden jeg vil samtidig ha R1+Fysikk1 sammen med det. Biologi 1 har jeg hørt er mye lettere pga. det er bare et lesefag og jeg kan derfor få høy karakter i det, og i tillegg har jeg hørt at Kjemi krever litt matte. Jeg har 5 fra 1T og 6 fra naturfag i vg1, og jeg lurer på hvor vanskelig/utfordrende det blir å få en høy karakter i Kjemi 1 i forhold til Biologi 1? Er organisk kjemi så vanskelig som alle sier? Vi hadde en liten del om det i naturfag og for meg var det veldig forståelig på den tiden, men det er kanskje mye vanskeligere på Kjemi 1.

Skrevet

Matten som kreves i Kjemi 1 er ganske enkel, det handler mest om at man klarer å holde styr på hva som går hvor i brøken, benevninger og slike ting. 

Jeg vil ikke si det er enklere å få (veldig) god karakter i biologi enn i kjemi. Snarere tvert imot. Det er en god del ren pugg i biologi, og enten så kan du det - eller så kan du det ikke. For de beste karakterene må man også kunne se en hel del sammenhenger, gjerne knytte det opp mot f.eks aktuelle tema i media. Det krever i større grad at man er god i skriving, rett og slett. I tillegg til at man må ha gjort jobben rent faglig.  Jeg må også være så ærlig å si at jeg syntes alt fokuset på samling av planter og å finne navnet på askens blomster, starr og moser var noe skikkelig herk, men det handler vel mye om interesse. Sånn sett krevde kjemien mye mindre - å gjøre forsøk og skrive rapport var mye enklere. Jeg hadde begge fagene begge årene på videregående, med 6 i begge fag, både standpunkt og på eksamen. Tror nok jeg måtte jobbe mest for å få sekseren i biologi, i alle fall tredjeåret. Andreåret var arbeidsmengden kanskje mer lik, men pensum i Kjemi 1 er ikke så veldig stort.  

Jeg ville nok valgt ut fra hva jeg trodde jeg ville få mest bruk for senere. Men ikke vær redd for matten, i alle fall. 

Anonymkode: 68c6d...371

Skrevet (endret)

Jeg synes du burde gå for det dersom du ønsker å holde alle muligheter åpne.

Jeg har nettopp begynt på Vg2 og var selv svært usikker på om jeg skulle velge dette ettersom realfag ikke var min sterkeste side. Nå har jeg S-matte, Kjemi, Biologi og Internasjonal engelsk. Jeg må bare si at så langt så er biologi og kjemi de mest interessante og kjekkeste fagene, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte det. 

Må også legge til at jeg gikk ut med 2 i standpunkt i t-matte. Mest på grunn av en dårlig lærer og at jeg ikke var motivert nok til å jobbe jevnlig med faget. Så lenge du er bestemt på å få en god karakter i kjemi og jobber kontinuerlig, så tror jeg ikke det vil være et stort problem. Jeg har selv bestemt meg for dette, og alt går mye lettere nå!

I biologi lærer man mye om levende organismer i naturen, og vi skal om noen uker ut på heldagstur for å gjøre feltarbeid. (praktisk arbeid ute der vi undersøker og analyserer økosystemer og arter) Dersom du ikke interesserer deg så mye for dette, og ikke har planer om å bli biolog eller noe innenfor det feltet etter vidergående, så ta kjemi.

Helt ærlig så mener jeg at kjemi er mye nyttigere siden det kreves å ha tatt kjemifaget på flere studier.

Kjemi spiller også en viktig rolle i fysikk. Alle lærerne sier at disse to fagene er knyttet opp i mot hverandre og at det er lettere å forstå dersom du har kjemi også.

Endret av Isabella99
Skrevet
1 minutt siden, Isabella99 skrev:

Helt ærlig så mener jeg at kjemi er mye nyttigere siden det kreves å ha tatt kjemifaget på flere studier..

Det gjør jo bare kjemi nyttig hvis man faktisk tenker å ta et av disse studiene. Hvis ikke, kan biologi være like relevant. Spørs helt hva man tenker å gjøre etter videregående. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes kjemi 1 var mye lettere enn biologi 1 og at det krevde mindre arbeid. Kjemi 1 blir mer som matte, forstår du konseptet så kommer man langt med å gjøre noen oppgaver. Biologi 1 krever derimot MYE mer tid og lesing og man må se store sammenhenger. Dessuten er der ingen studier i Norge som krever biologi, men mange som krever/anbefaler kjemi. Ville lett valgt kjemi.

Anonymkode: 7fa99...266

Skrevet (endret)

Takk for mange gode tips. Det kan hende jeg tok feil, for kanskje er Biologi litt vanskeligere enn jeg hadde trodd. Det eneste jeg synes er rart at Bio1 har betydligvis høyere snittkarakter enn Kjemi 1, for på noen måter kan det bety at faget er enklere. I tillegg var jeg vant til masse pugg av tekst fra naturfag så tenkte at Bio1 ville gå lettere. Leste også mange artikler fra andre nettsteder som satte Bio1 som et enkelt realfag i forhold til andre, husker også mye relatert til biologi fra naturfag. Som jeg sa så er jeg usikker på hva jeg vil bli så begge fagene er like relevante for meg, interessen min for dem er også ganske lik men dessverre kan jeg ikke ta dem sammen fordi de går samtidig. Hvis jeg bytter denne uken eller rett etter helgen, tror dere jeg vil få nok tid til å ta igjen andre elever på Kjemi 1? Er bare redd får å være langt bak.

Endret av Adora
Skrevet

Tenker du å ta fagene i tredjeklasse også? Vær klar over at det er et stort hopp mellom Vg2 og Vg3 i vanskelighetsgrad for begge disse fagene. Jeg så på karakteroversikten for Vg2 nylig, og såvidt jeg husker var det svært få som fikk 6 i biologi, mens noe flere fikk 6 i kjemi. 

De andre har ikke rukket å lære så mye på bare to uker. Hopp i det hvis det er kjemi du helst vil ta.

Skrevet (endret)
7 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker du å ta fagene i tredjeklasse også? Vær klar over at det er et stort hopp mellom Vg2 og Vg3 i vanskelighetsgrad for begge disse fagene. Jeg så på karakteroversikten for Vg2 nylig, og såvidt jeg husker var det svært få som fikk 6 i biologi, mens noe flere fikk 6 i kjemi. 

De andre har ikke rukket å lære så mye på bare to uker. Hopp i det hvis det er kjemi du helst vil ta.

Nei, jeg kommer ikke til å ta Biologi 2. Heller ikke Kjemi 2 mest sannsynlig, tar en av disse fagene for ekstra poeng så derfor trenger jeg hjelp med å finne ut hvem er letteste å få god karakter i. Karaktersnittet for Bio1 på Udir var rundt 4.5, mens i Kjemi 1 er det omtrent 4.3. Derfor så det ut som det enklere faget.

Endret av Adora
Skrevet

Jeg syntes biologi var enklere enn kjemi å "komme inn i", da det ofte handler mer om å pugge begreper og hva som skjer i kroppen/økosystemer osv... mens kjemi handler mer om å forstå konsepter/prinsipper/formler/forsøk, og vite når man skal bruke disse på forskjellige problemstillinger/utregninger. Så det tar kanskje litt tid å forstå disse prinsippene og reglene, men når de først sitter er det relativt lett å benytte dem. 

Jeg hadde fysikk, kjemi, biologi og matematikk og fikk gode karakterer i alle. Syntes første halvår var mer jobb med kjemi, men når konseptene satt var det mer jobb med biologi - rett og slett fordi det var flere ting å lære/pugge.

Anonymkode: 0cd25...be8

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syntes biologi var enklere enn kjemi å "komme inn i", da det ofte handler mer om å pugge begreper og hva som skjer i kroppen/økosystemer osv... mens kjemi handler mer om å forstå konsepter/prinsipper/formler/forsøk, og vite når man skal bruke disse på forskjellige problemstillinger/utregninger. Så det tar kanskje litt tid å forstå disse prinsippene og reglene, men når de først sitter er det relativt lett å benytte dem. 

Jeg hadde fysikk, kjemi, biologi og matematikk og fikk gode karakterer i alle. Syntes første halvår var mer jobb med kjemi, men når konseptene satt var det mer jobb med biologi - rett og slett fordi det var flere ting å lære/pugge.

Anonymkode: 0cd25...be8

Synes du det blir kanskje mer lurt å ta et av de fagene i vg3? F.eks. om jeg tar Kjemi1 og så Bio1 i neste år. Var det mye stress med alle fagene på 1 gang eller hadde du nok fritid til å gjøre noe du liker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...