AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Vi hadde en stor krangel for et år siden, da hun behandlet mange av mine venner ordentlig fælt og jeg klarte ikke å bare sitte og se på. Etter det har hun vært snill som et lam med alle, men vi to snakker minimalt sammen. Jeg har ikke lyst å ha henne i livet mitt, men nå har det seg sånn at hun er kjæreste med en god venn av meg, så da svelger jeg de kamelene jeg kan. Problemet er bare den at vår vennegjeng ofte drar på utenlandsturer og drar på ganske mange spennende aktiviteter sammen. Det er stort sett jeg og ei annen som står for den store planleggingen, og ofte innebærer det å spleise på leie av leiligheter, kjøp av flyreiser, osv. Våre venner er alltid veldig flinke til å betale tilbake fort og vi har innad et ganske avslappet og sunt pengeforhold til hverandre - med unntak av denne ene personen. Hun har ikke særlig god råd, men blir med på mange av disse turene likevel. Ofte legger kjæresten ut for billetter for henne. Det er jo forsåvidt helt greit det, og ingenting jeg bryr meg særlig om. Men problemet for min del oppstår når jeg ikke får tilbake penger hun skylder meg. Penger jeg har lagt ut for hoteller eller andre aktiviteter, som jeg ikke får tilbake. Én ting hadde vært å kommet til meg og sagt "hei du jeg har ikke penger før i midten av mars, er det ok?", en annen ting er når jeg må purre opptil flere ganger uten å engang få en forklaring i retur. Jeg er enkelt sagt drittlei og jeg har ikke lyst til å legge ut for henne mer. Nå har vi såvidt starter planleggingen av en aktivitet jeg VET hun har lyst å være med på. Men hun skylder meg noen hundre kroner, og jeg har lyst til å pent be henne betale meg de pengene OG forhåndsbetale meg for denne aktiviteten dersom hun vil være med. Spørsmålet til dere er hva jeg skal gjøre sånn i lengden? Hvordan skal jeg forholde meg til en sånn person? Anonymkode: 4c63a...604 3
Lauge Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 Du gjør som du skriver her. Du ber henne betale deg på forhånd hvis hun ønsker å være med 28
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 Skylder deg noen hundre kr? Det er jo bare småpenger.. Anonymkode: 354b5...d27 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skylder deg noen hundre kr? Det er jo bare småpenger.. Anonymkode: 354b5...d27 Kanskje det er småpenger for akkurat deg, men for andre trenger det ikke å være små penger. Du lever tydeligvis i en verden der du tror at alle har råd til å låne bort noen hundre kroner flere ganger, uten å få igjen noe tilbake? Anonymkode: f3f61...e16 24
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Hvorfor kan ikke hver enkelt bestille selv? Som fly/aktiviteter. Skal en leilighet deles må jo alle betale sin del før bestilling, eller rett etterpå. Så alt er betalt før avreise. Anonymkode: 5ad92...368 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skylder deg noen hundre kr? Det er jo bare småpenger.. Anonymkode: 354b5...d27 Det handler om respekt, du er frekk når du ikke gidder betale tilbake. Mange håper sikkert at de skal glemme det, sier alt om personen som håper det. Anonymkode: 5ad92...368 18
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 Jeg har også erfart dette, mange som "glemmer" å betale sin del til tross for ørten påminninger. Så nå gjør jeg det sånn at de som ønsker å være med (enten det er spleising på gave, felles del av reise, betaling for hotellbooking ect) må betale sin del på forhånd. Enkel fellesmelding ala "julebordet på Hotell Superduper koster kr 650, jeg må betale ved bekreftelse, så de som vil være med på vippse til meg innen xx.xx". Ettersom noen alltid er treig setter jeg datoen et par dager før siste frist, så jeg rekker sånne "ops jeg glemte at fristen var i går" folk. Når folk spør om jeg kan legge ut sier jeg som regel nei. Effektivt, jeg slipper å betale for han som tror alle andre har god råd og vil betale for ham, og hun som "glemmer" seg hele tiden.7 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skylder deg noen hundre kr? Det er jo bare småpenger.. Anonymkode: 354b5...d27 Noen hundre kroner for meg er fort en ukes matbudsjett. Hvis mange glemmer litt her og der, eller en glemmer ofte, blir det fort store summer. Jeg arrangerte en symbolsk gave til et selskap en gang, 100 kr pr pers. Stadig flere som ville være med, jeg sa ja og ba dem vippse når det passet. Endte med at jeg betlate 1100 kr som min del av gaven, da hele 10 unnlot å betale til tross for flere purringer. En hundrings er ikke så mye, ti hundringer er mye. I alle fall for meg. Anonymkode: e3bb0...389 15
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #8 Skrevet 26. august 2019 Har ei slik venninne selv. Tar måneder før jeg får tilbake det hun fikk låne, og jeg må hele tiden purre. Nå er jeg lei, og låner ikke mer penger til henne. Synes du skal be henne forhåndsbetale som de over sier. Anonymkode: 00a7f...1c6 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #9 Skrevet 26. august 2019 Jeg bryr meg kun om det er snakk om over tusen kr folk skylder meg. Hundrelapper er sånn gi og ta. Noen ganger legger jeg noen hundre for mye for andre, og det samme gjør de. Så går det noenlunde opp i opp. Å sitte å fintelle noen små kroner gidder jeg ikke. Litt smålig og snålt. Anonymkode: 354b5...d27 1
EvaLena Skrevet 26. august 2019 #10 Skrevet 26. august 2019 Jeg hadde bedt henne om å betale det hun skylder før dere bestiller tur for henne også. Det går fint å be henne betale på forhånd. Kan ikke dere som ordner dette si at penger må inn på konto først for dere har ikke råd til å legge ut denne gangen? Det er en ærlig sak å si det. 3
OnFire Skrevet 26. august 2019 #11 Skrevet 26. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skylder deg noen hundre kr? Det er jo bare småpenger.. Anonymkode: 354b5...d27 Egentlig ikke, og man betaler alltid tilbake innen rimelig tid, hvis det er snakk om å låne. For eksempel 300 kr bør man klare å betale tilbake rimelig kvikt, senest førstkommende lønning. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #12 Skrevet 26. august 2019 1 minutt siden, EvaLena skrev: Jeg hadde bedt henne om å betale det hun skylder før dere bestiller tur for henne også. Det går fint å be henne betale på forhånd. Kan ikke dere som ordner dette si at penger må inn på konto først for dere har ikke råd til å legge ut denne gangen? Det er en ærlig sak å si det. Men det er jo ikke en ærlig sak å si det. Det stemmer jo ikke. Jeg har god råd og er ikke avhengig av de noen hundre kronene, men jeg betaler så absolutt ikke for aktiviteter som en slik person foretar seg. Hadde det vært snakk om en venninne hadde det vært noe annet. Men vi er IKKE venner, snarere tvert i mot. Anonymkode: 4c63a...604 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #13 Skrevet 26. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bryr meg kun om det er snakk om over tusen kr folk skylder meg. Hundrelapper er sånn gi og ta. Noen ganger legger jeg noen hundre for mye for andre, og det samme gjør de. Så går det noenlunde opp i opp. Å sitte å fintelle noen små kroner gidder jeg ikke. Litt smålig og snålt. Anonymkode: 354b5...d27 det handler ikke om det, det handler om at denne personen hverken er hyggelig eller en spesielt god venn. Men det handler faktisk om at en betaler når andre legger ut, uansett. Jeg har veldig od økonomi, og hverken noen hundrelapper eller tusenlapper spiller så stor rolle for meg, men det kan det gjøre for andre. Men det handler om respekt for en person når denne legger ut og du ikke gidder betale. Og denne vedkommende ts skriver om glemmer det ikke en gang, men hele tiden. Da er hun frekk. Anonymkode: af429...36b 7
Ullvott Skrevet 26. august 2019 #14 Skrevet 26. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bryr meg kun om det er snakk om over tusen kr folk skylder meg. Hundrelapper er sånn gi og ta. Noen ganger legger jeg noen hundre for mye for andre, og det samme gjør de. Så går det noenlunde opp i opp. Å sitte å fintelle noen små kroner gidder jeg ikke. Litt smålig og snålt. Anonymkode: 354b5...d27 Du hengte deg veldig opp i en del av en større helhet, og helhetsbildet er jo mer enn disse hundrelappene som er utestående nå. 1. TS må alltid legge ut for vedkommende - det er ikke toveis. 2. Det er jækla slitsomt å få tilbake penger fra vedkommende, der man må mase og mase. 3. Siden den personen «aldri» har penger har hun trolig heller ikke råd til de få hundrelappene som nå er utestående. Hvordan skal hun da ha råd til en ny reise/opplevelse? Til TS: du trenger ikke lage deg unnskyldninger eller forklaringer. Siden dere heller ikke er venner mer er det like greit å være så rett fram som du kan uten å være uhøflig. Bare si «Du, jeg må nesten ha pengene på forhånd denne gangen. Ellers kan jeg ikke bestille til deg. Jeg bestiller på fredag, så jeg må ha dem til da.» Bare konstater at slik er det. Ingen diskusjon om hvorfor. 13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #15 Skrevet 26. august 2019 Hvis de ikke er venner.. Hvorfor er Ts så dum hun betaler for henne da?? Merkelig problemstilling. Jeg låner eller legger heller ikke ut penger for andre enn venner og familie. Anonymkode: 354b5...d27 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #16 Skrevet 26. august 2019 Jeg synes ikke du skal legge ut for henne. Det går fint an å være ærlig og si at du dessverre ikke kan legge ut fordi det tar for lang tid å få pengene tilbake. Jeg synes derimot at når det har gått over ett år(?) siden krangelen er det på tide å gå videre hvis hun faktisk har endret seg og nå bare er snill og grei. Anonymkode: 73dd8...696 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #17 Skrevet 26. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de ikke er venner.. Hvorfor er Ts så dum hun betaler for henne da?? Merkelig problemstilling. Jeg låner eller legger heller ikke ut penger for andre enn venner og familie. Anonymkode: 354b5...d27 Jeg la ut for henne og 11 andre mennesker, så jeg syntes ikke det hadde vært særlig sporty av meg å bare "sorry du må booke selv". Normalt får jeg tilbake pengene etter x antall masinger og purringer men nå er jeg altså luta lei! Anonymkode: 4c63a...604 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #18 Skrevet 26. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg la ut for henne og 11 andre mennesker, så jeg syntes ikke det hadde vært særlig sporty av meg å bare "sorry du må booke selv". Normalt får jeg tilbake pengene etter x antall masinger og purringer men nå er jeg altså luta lei! Anonymkode: 4c63a...604 Så slutt å være den som ordner og booker turer da. Så slipper du denne irritasjonen. Anonymkode: 354b5...d27
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #19 Skrevet 26. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke du skal legge ut for henne. Det går fint an å være ærlig og si at du dessverre ikke kan legge ut fordi det tar for lang tid å få pengene tilbake. Jeg synes derimot at når det har gått over ett år(?) siden krangelen er det på tide å gå videre hvis hun faktisk har endret seg og nå bare er snill og grei. Anonymkode: 73dd8...696 Hun er snill og grei med alle andre enn meg (vi snakker så å si ikke), plutselig så å si over natta ble hun j* bestevenn med samtlige av disse menneskene hun mislikte så mye. Jeg finner det ikke genuint i det hele tatt, og det er flere ting ved henne jeg ikke fikser. Orker ikke å gå inn på noe av det. Jeg har gått videre og jeg har tilgitt, men det betyr ikke at jeg skylder henne eller noen andre å være venner. Jeg vil ikke være venner med henne, og jeg vil ikke ha henne i livet mitt. Men jeg forskjellsbehandler ikke og jeg inviterer henne på aktiviteter og fester akkurat som alle andre i venneflokken Anonymkode: 4c63a...604
ukjentjente Skrevet 26. august 2019 #20 Skrevet 26. august 2019 Gidder du virkelig å dra med deg personer på turer og annet som koster en god del penger, som du misliker så sterkt? Det hadde ikke jeg orka men det er vel en annen sak.. Er denne jenta oppriktig god venn med de andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå