Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt problemer med at min gutt bare vil være hjemme å spille etter skolen og i helgene. 

Synes det er så vanskelig å jage han ut da han ikke har noen å møte, de fra skolen sitter enten å spiller selv eller er på fritidsaktiviteter. 

Har prøvd å foreslå å bli med han ut, gå til butikken å kjøpe is.. gå en tur i nabolaget. Sparke litt ball. Dra til skateparken osv.. men når du er 12 år er det vel ukult å henge med mamma😅 

noen tips? 😊

Anonymkode: 91268...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han også skulle hatt en fritidsaktivitet?

• Liker 5
Skrevet

La han være. Min bror spilte masse i flere år og er nå veldig god i jobben sin som har med teknologi å gjøre. Kan også hende han kommuniserer med venner på spillet 

Anonymkode: d58df...329

• Liker 3
Skrevet

Min 12-åring liker også å spille. Jeg løser det med at han får be hjem venner etter skolen, og da må se finne på andre ting. Pleier ikke kjede seg da😅

Han kommuniserer med venner der, får nye venner, snakker engelsk flytende pga spilling. Ser ikke på det som noe negativt, men vil han skal gjøre andre ting også.

Han syns ikke det er kjipt å henge med mamma, så vi er ofte på tur, fotballbanen, fisketur eller inne og spiller brettspill eller baker eller noe. 

Anonymkode: 48388...353

• Liker 2
Skrevet

Min datter på 11 spiller også veldig mye. Hun har en fritidsaktivitet, men ellers sitter hun mye inne og spiller uten interesse for så mye annet. 

Hun har vennene sine på spillet. Jeg må si at jeg ikke helt forstår det, men prøver å sette meg litt inn i det og vise interesse for det hun holder på med. Jeg skulle selvsagt ønske at hun var mer ute sammen med venner, men jeg er ikke bekymret for henne. 

Det vil vel sannsynligvis også komme en tid hvor det blir mer interessant å være mer sammen med andre igjen også.

Anonymkode: 6b5e0...8d1

• Liker 1
Skrevet

Vi har en gutt på 11 år som spiller mye. Han er også en del ute på sommeren, men lite på vinteren. 

Vi har bestemt oss for å pusse opp rommet hans og lage to plasser å spille. Da vil det være lettere for han å ha med kompiser hjem og spille sammen. Ofte når de ønsker en pause gjør de andre ting som å gå ut og da blir de gjerne ute en stund. I tillegg så blir det enklere å finne på ting når de er to stk hos oss. 

Anonymkode: b50fe...68c

• Liker 2
Skrevet

Husk at de møter venner fysisk på skolen. 

Jeg spilte mye data selv da jeg var ungdom. Trenger ikke være negativt. 

Du kan jo spørre om han vil invitere kompisene hjem, da. Legg til rette for at de kan ha guttekveld hjemme med film og kos👍

Anonymkode: dd0ca...d6f

Skrevet

Ungene mine er litt yngre, da, 9 og 11, men jeg bare sier at de får gjøre noe annet. Hender de gnåler om at de kjeder seg, men stort sett klarer de å finne på noe, enten ute eller inne. Man kan jo ikke bare gi opp hele oppdragelsen? Har ikke noe i mot at ungene spiller dataspill, og mine får spille hver dag, men ikke i ubegrensede mengder. De har definitivt godt av å gjøre andre ting også, og da må man noen ganger bare si at "nei, nå kan du gå og gjøre noe annet". Det er du som er sjefen, TS, ikke han.

Anonymkode: 521eb...78d

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en gutt på 11 år som spiller mye. Han er også en del ute på sommeren, men lite på vinteren. 

Vi har bestemt oss for å pusse opp rommet hans og lage to plasser å spille. Da vil det være lettere for han å ha med kompiser hjem og spille sammen. Ofte når de ønsker en pause gjør de andre ting som å gå ut og da blir de gjerne ute en stund. I tillegg så blir det enklere å finne på ting når de er to stk hos oss. 

Anonymkode: b50fe...68c

Dette er genialt.
Mistenker vi må begynne å tilpasse oss de unges nye hverdag heller enn å stritte imot.
Er visst mye sosialt med den spillingen vi ikke forstår, og evner de opparbeider som vi heller ikke helt forstår, som ikke er negativt. MEN - samtidig er fysisk aktivitet veldig viktig, så man kan kanskje gjøre en deal med barnet om å omfavne at spillingen er viktig mot at det er sportslig aktivitet 1-2 ganger i uka. Husker min lille IT bror slet med å finne sport han likte, men da han endelig fikk pårøve karate var han solgt. For det likner visst slik de drev med i spillene osv. Så han ble raskt veldig god i karate i tillegg og fikk bevegelsen han trengte i tillegg til spillingen.

Anonymkode: a45db...7a9

• Liker 1
Skrevet

Du, spillverdenen er ganske annerledes nå enn da vi var små!! DA var det ensomme barn som spilte alene, mens de andre ungene var ute sammen...

Det er ikke slik nå! Nå spiller de gjennom internett med mange andre, snakker sammen og koser seg.

Slapp av 😊

Anonymkode: 0f948...a0d

Skrevet

Nja, det er noen gutter som blir sittende på gutterommet av feil grunner, og som kan slite psykisk.

Andre har et sosialt liv gjennom gaming, og er høyst funksjonelle.

Det viktige her trådstarter er å finne ut om din sønn er i den første eller andre kategorien. Er han i den første, så er det absolutt nødvendig med tiltak.

Anonymkode: 7e1c1...6e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to gamere i huset, og her får de spille så mye de vil etter skolen og i helgene, men selvfølgelig må de også bevege seg! Her MÅ de (størstemann er voksen så han styrer dette selv da) ut på joggetur,sykkeltur eller tredemølla. (Ingen av de går på fritidsaktivitet,da gaming er deres store hobby) Alt trenger ikke å være så kult hele tiden.Fysisk aktivitet er viktig både for kropp og sjel, og også viktig for å tåle å sitte foran en skjerm i lange perioder.  

Anonymkode: 90b85...e80

• Liker 2
Skrevet

Min 12 åring har kjellestuen for seg selv,vi har flere konsoller og skjermer osv så det er veldig populært å komme her å spille sammen. Da får de både gamet og vært sosiale samtidig. 

Han har en kamerat der moren stadig sender melding om han vil komme på besøk til sønnen(slik han ikke bare skal sitte alene å spille)men når han kommer så blir han sittende å se på kameraten spille. Så det gidder han ikke lengre,da blir han heller hjemme.

Han driver med fotball 4 dager i uka så han har ingen begrensning i helgene på spilling. Blir han lei går han ut å sykler eller spiller fotball med kompiser.

• Liker 1
Skrevet

Ville ha tvunget ham med ut for å bevege seg. Frisk luft og mosjon er sunt for alle i familien. Hvis han synes det er dødsflaut å bli observert med mamma på fotballbanen, så kan dere heller gå tur i skogen eller dra andre steder hvor kameratene hans ikke ferdes. 

Anonymkode: 721fd...18c

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart dagens barn og unge er feitere enn noensinne. De rører jo faen ikke på seg. Sitter på ræva og dytter i seg snop og snacks.

Anonymkode: 339ea...b89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...