Gå til innhold

Tenåringsdrama...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som nettopp har begynt på u. skolen. Da hun gikk på barneskolen var hun ikke av de populære, men hadde noen hun var sammen med. Den ene venninna var slik at noen ganger var min datter bra nok og noen ganger ikke. Hun hadde mye ufine kommentarer etc. Egentlig ingen god venninne.

Nå startet de på u. skolen, og de to kom i forskjellige klasser. Min datter har nå funnet seg to nye venninner. Gode snille jenter som er snill med min datter. Hun føler endelig at hun har funnet plassen sin. 

Men, nå er den andre jenta/venninna sur. Hun mener min datter ditcher dem (venninna har flere venner hun er sammen med) og at hun bruker all tida si på de nye venninnene. Dette er visst ikke greit for henne, og hun sender mld om dette. Denne venninna har ikke klart å få nye venner enda, og er kun sammen med de fra barneskolen.

Jeg har egentlig full forståelse for at min datter ønsker å være med de nye venninnene. Min datter ønsker også selv å være sammen med de nye. Den gamle venninna har ikke vært en god venninne. Hun har jo selv ditchet min datter i tide og utide. Er frekk og ufin. Jeg har sagt at hun får si til venninna at hun ønsker å få nye venner også, og at hun ønsker å bruke tid på de og. Og at hun ikke prøver å ditche de. Dette vil ikke venninna høre på.

Hvilke råd kan jeg gi til min datter? Hva hadde dere sagt/gjort?

Anonymkode: 99cc2...303

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Vil jenten din egentlig være venn med denne jenta?

Skrevet
3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Vil jenten din egentlig være venn med denne jenta?

Hun har vel egentlig bare vært venn med henne (når venninna har ønsket det) fordi hun ikke har hatt så mange andre.

TS

Skrevet

Din datter får si at nå i starten synes hun det er viktig å bruke tid på å bli kjent med de andre i den nye klassen, og hun foreslår at den andre jenta gjør det samme. Du kan evt ringe til jentas mor og si det samme, fortelle om meldingene.

Så får hun se an om hun innimellom henger med den gamle venninnen på ettermiddager, eller om de naturlig går helt hver sin vei.

Hun høres manipulativ ut, men det kan likevel være greit med ryddig endring.

Anonymkode: 456c5...2be

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som hun sliter. Hun må få hjelp. Altså denne venninnen. De som ikke er greie med andre har det ikke greit selv. Prøv å snakk med foreldrene. Hun usikre her trenger trygge rammer og bygge opp selvtillitt. Først da kommer gode relasjoner. Ingen skal gå alene på skolen.

Anonymkode: 73c2d...d06

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din datter får si at nå i starten synes hun det er viktig å bruke tid på å bli kjent med de andre i den nye klassen, og hun foreslår at den andre jenta gjør det samme. Du kan evt ringe til jentas mor og si det samme, fortelle om meldingene.

Så får hun se an om hun innimellom henger med den gamle venninnen på ettermiddager, eller om de naturlig går helt hver sin vei.

Hun høres manipulativ ut, men det kan likevel være greit med ryddig endring.

Anonymkode: 456c5...2be

Denne jenta er veldig manipulerende, ja. Alltid vært sånn. Min datter ønsker helst å være med de nye da de ser ut til å være ekte, inkluderende og snille. Motsatt av den gamle venninna. Men, hun syns nok det er litt vanskelig da venninna reagerer sånn. Jeg tror venninna er sjalu fordi min datter har skapt nye vennskap, og ikke hun.

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som hun sliter. Hun må få hjelp. Altså denne venninnen. De som ikke er greie med andre har det ikke greit selv. Prøv å snakk med foreldrene. Hun usikre her trenger trygge rammer og bygge opp selvtillitt. Først da kommer gode relasjoner. Ingen skal gå alene på skolen.

Anonymkode: 73c2d...d06

Hun går ikke alene. Er sammen med flere fra barneskolen.

TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går ikke alene. Er sammen med flere fra barneskolen.

TS

Tenker det er viktig at du lar disse jentene finne ut av dette selv . Og hvilken voksen sier ditcher ? Jeg har selv jenter på 16 og 18. Ungdomsskolen er ofte 3 år med mye jentedrama

Anonymkode: 42c90...da8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker det er viktig at du lar disse jentene finne ut av dette selv . Og hvilken voksen sier ditcher ? Jeg har selv jenter på 16 og 18. Ungdomsskolen er ofte 3 år med mye jentedrama

Anonymkode: 42c90...da8

Jeg skrev ditcher fordi det er ordet min jente bruker i denne sammenhengen. Tenker at det er noe det ikke er nødvendig å henge seg opp i.

TS

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter som nettopp har begynt på u. skolen. Da hun gikk på barneskolen var hun ikke av de populære, men hadde noen hun var sammen med. Den ene venninna var slik at noen ganger var min datter bra nok og noen ganger ikke. Hun hadde mye ufine kommentarer etc. Egentlig ingen god venninne.

Nå startet de på u. skolen, og de to kom i forskjellige klasser. Min datter har nå funnet seg to nye venninner. Gode snille jenter som er snill med min datter. Hun føler endelig at hun har funnet plassen sin. 

Men, nå er den andre jenta/venninna sur. Hun mener min datter ditcher dem (venninna har flere venner hun er sammen med) og at hun bruker all tida si på de nye venninnene. Dette er visst ikke greit for henne, og hun sender mld om dette. Denne venninna har ikke klart å få nye venner enda, og er kun sammen med de fra barneskolen.

Jeg har egentlig full forståelse for at min datter ønsker å være med de nye venninnene. Min datter ønsker også selv å være sammen med de nye. Den gamle venninna har ikke vært en god venninne. Hun har jo selv ditchet min datter i tide og utide. Er frekk og ufin. Jeg har sagt at hun får si til venninna at hun ønsker å få nye venner også, og at hun ønsker å bruke tid på de og. Og at hun ikke prøver å ditche de. Dette vil ikke venninna høre på.

Hvilke råd kan jeg gi til min datter? Hva hadde dere sagt/gjort?

Hun er ikke bra for dattera di så fortell henne at de har vokst fra hverandre 

Anonymkode: 3ac5e...db9

Skrevet

Kanskje dattera di kan sifra til kontaktlærer så kan lærer formidle det til «venninne»

Anonymkode: 3ac5e...db9

Skrevet

Hva med å bare la det ligge? Si til jenta di at hun kan fokusere på nye veninner. finne på ting med de, inviter de over på lørdags hygge. La de få et nært vennskap så kan de finne styrke i hverandre. Sånn er ungdomskolen, det er alltid noen som har en sånn "ubehagelig" energi, mennesker er ofte slik. problem og drama jenta vil nok alltid være slik.

Anonymkode: bf834...21d

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vel egentlig bare vært venn med henne (når venninna har ønsket det) fordi hun ikke har hatt så mange andre.

TS

Av og til vokser man i fra hverandre. Vennskap er noe som skal føles naturlig og være givende begge veier. Om datteren din ikke føler at venninnen gjør annet enn å bruke henne og ellers ikke er en som stiller opp så er det faktisk lov å kutte henne ut.

Si at hun føler at de ikke fungerer som venner da hun ikke har følt at vennskapet har vært fra begges side, kun henne når det passet henne. At hun nå har fått venninner som er der for henne og som setter pris på henne og at hun vil pleie de vennskapene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...