Gå til innhold

Svigermor lot 2 åring få fatt i beroligende piller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor har flere ganger fått "advarsler" ang at piller ikke er leker og er farlig da hun har en tendens til å la ham leke med pille-esker etc. Dette har hun fått vite både av meg og min mann at er farlig og at det får han ikke lov til. Vi blir latterliggjort hver gang...

Nå har hun så når hun var på besøk puttet en halv beroligende benzodiazepin (som selvfølgelig er en massiv overdose for en liten gutt) i en skuff på rommet hvor hun sov og glemte den. 

Denne har min gutt så fundet... heldigvis spiste han den ikke men gav den til meg 

Jeg er utrolig sjokkert,  lei meg og sint

Ringte henne og fortalte men tviler på hun skjønte hvor utrolig redd jeg var. 

Jeg vet helt ærlig talt hvordan jeg skal reagere... Jeg har mest lyst til å nekte adgang til huset men det er jo også ganske voldsomt....

Jeg vil veldig gjerne ha deres hjelp til hvordan jeg kan takle dette. Hennes søn har prøvd å forklare at mange barn kommer på sykehus og hva værre er pga piller men fikk kun svaret -godt han er så smart han ikke spiste den så.

Anonymkode: ea320...7b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke ut som hun ikke skjønner det, men heller at hun ikke vil skjønne.

Anonymkode: ceeb7...93e

• Liker 4
Skrevet

Så hun tror at en 2-åring klarer å vurdere om det den finner er farlig eller ikke? I vår slekt så døde en 5-årig jente fordi hun fant hjertemedisin i vesken til sin bestemor. 

Anonymkode: 68e4d...239

• Liker 9
Skrevet

Sønnen hennes får gjenta beskjeden til han føler at den har trengt (litt) inn hos farmoren. Og så får han henge opp vesken hennes på en høythengende knagg, og sjekke bad og soverom når hun overnatter / er på besøk hos dere, og ta en runde og gjøre det samme når dere har med barna til henne.

Erfaringsmessig er det mye bedre at det er egne barn (og ikke svigerbarn) som tar det meste av slike kamper, og at du bare viser at du er enig i det mannen din sier og gjør.

Anonymkode: 42c5c...824

• Liker 7
Skrevet

Hei TS!

Her hadde jeg rett og slett ikke akseptert at hun kom i nærheten av barnet mitt om hun ikke forstår risikoen tilknyttet til situasjonen. Det kan være LIVSFARLIG om et lite barn får i seg mengder av medikamenter ment for en VOKSEN person. Inntil hun forstår dette og ikke latterliggjør deres bekymringer har hun ingenting i nærheten av barnet ditt å gjøre! 

• Liker 11
Skrevet

Her skjønner ikke svigermor alvoret dessverre. Uhell kan skje, som med den halve pillen som hun hadde glemt igjen i skuffen. Kunne selvsagt ført til et katastrofalt utfall, men uhell kan som som sagt skje.

Men når dere har sagt i fra flere ganger at barnet ikke skal leke med pilleeskene hennes og hun latterliggjør dere, så er ikke det greit. 

Gode argument mot å la barn leke med pilleesker er blant annet at lokket kan falle av så barnet får piller i seg, samt at barnet ser på pilleesker som leketøy og kan få tak i det på egen hånd i uoppmerksomme øyeblikk. Hun bør heller ha noen andre leker tilgjengelig.

Så klart voldsomt å nekte svigermor å komme til dere. Det du kan gjøre er å være veldig demonstrativ når svigermor lat barnet deres leke med pilleeskene hennes. Ta den rett og slett ut av hendene til barnet/svigermor og sett pilleesken i et skap. Forklar svigermor hvorfor du gjorde det, og hva utfall kan bli om barnet får i seg piller. Forstår hun ikke det kan du tilby henne å bli med på helsestasjonen på samtale med helsesøster, som kan forklare dette til henne.

Anonymkode: 42efd...305

• Liker 1
Skrevet

Dere kan jo ikke stole en flekk på henne når hun ikke forstår dette. 

Anonymkode: 4efc4...5bd

• Liker 3
Skrevet

Hadde det mulig å ta en telefon til hennes lege, og bedt legen snakke med henne om dette ? Ettersom beroligende ikke er livsnødvendig medisin, kan legen nekte å skrive ut medisiner om hun ikke forholder seg til de etter de forsiktighetsregler som gjelder.

Anonymkode: 29dbf...328

• Liker 6
Skrevet

Som jeg ser det, så utsetter du barnet for fare ved å sende han til svigemor per dags dato. Altså om hun lar pillene ligge tilgjengelig, og ungen får dem i seg og dør. Så kan hun faktisk bli straffet for det. Fordi det står på/i esken at det skal oppbevares unna barn. Det er helt innafor å nekte barnet å være hos svigemor, inntil hun skjerper seg! 

Anonymkode: cefe5...fae

• Liker 5
Skrevet

Knasker hun mye piller siden hun har pillebokser slengende rundt?.

Jeg hadde aldri latt denne damen fått passe mine barn uten oppsyn etter en sånn hendelse.

Anonymkode: 38540...eba

• Liker 2
Skrevet

Er vokst opp med en farmor som knasket piller; og mamma og pappa sjekket gulvet nøye (sånn under sofa o.l) før vi barna fikk være der. Og vi fikk aldri overnatte når vi var små fordi de regnet med at farmor ikke ville reagere på natten pga alle pillene hun tok. Kjip situasjon men enkelte mennesker kan man bare ikke prate med om disse tingene..

Anonymkode: 01d16...d06

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min svigermor har flere ganger fått "advarsler" ang at piller ikke er leker og er farlig da hun har en tendens til å la ham leke med pille-esker etc. Dette har hun fått vite både av meg og min mann at er farlig og at det får han ikke lov til. Vi blir latterliggjort hver gang...

Nå har hun så når hun var på besøk puttet en halv beroligende benzodiazepin (som selvfølgelig er en massiv overdose for en liten gutt) i en skuff på rommet hvor hun sov og glemte den. 

Denne har min gutt så fundet... heldigvis spiste han den ikke men gav den til meg 

Jeg er utrolig sjokkert,  lei meg og sint

Ringte henne og fortalte men tviler på hun skjønte hvor utrolig redd jeg var. 

Jeg vet helt ærlig talt hvordan jeg skal reagere... Jeg har mest lyst til å nekte adgang til huset men det er jo også ganske voldsomt....

Jeg vil veldig gjerne ha deres hjelp til hvordan jeg kan takle dette. Hennes søn har prøvd å forklare at mange barn kommer på sykehus og hva værre er pga piller men fikk kun svaret -godt han er så smart han ikke spiste den så.

Hold henne unna barnet, og si klart og tydelig i fra om hvorfor. Og siden hun ikke forstår alvoret, kan dere heller treffes ute på lekeplass/cafe til alvoret er forstått. 

• Liker 4
Skrevet

Hu la den i skuff. Kanskje på tide å lære den lille at man ikke skal gå i skuffer og skap hos andre. Hu la den jo ikke synlig sånn at barnet skulle finne det. 

Anonymkode: 18615...e67

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hu la den i skuff. Kanskje på tide å lære den lille at man ikke skal gå i skuffer og skap hos andre. Hu la den jo ikke synlig sånn at barnet skulle finne det. 

Anonymkode: 18615...e67

TS her

Hun la den i en skuff i mitt hus når hun var på besøk (overnattet 5 dager)

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Knasker hun mye piller siden hun har pillebokser slengende rundt?.

Jeg hadde aldri latt denne damen fått passe mine barn uten oppsyn etter en sånn hendelse.

Anonymkode: 38540...eba

Ts her

Hun har aldri (Og får aldri) hverken passe eller ha besøk av barnet. Vi snakker om at hun  er på besøk i vårt hus. Det er hun vil gjengjeld ofte en 4-5 dager om gangen ca hver 2 måned da hun bor 3 timer borte

Så.... enig med deg!  Hun får ikke lov å passe

Skrevet

Du syntes det er «voldsomt» å nekte barnet å få besøk av eller komme på besøk til bestemor når hun med viten og vilje utsetter barnet for den slags fare?!??! 

Vet du hva, her hadde ikke bestemor fått sette sin fot i mitt hjem, og ei heller barnet i hennes, før hun har vist at hun tar dette på alvor og aldri oppbevarer medikamenter på er sted barnet kan få tak i de igjen! 

Det er bare flaks at du har et barn den dag i dag! 

Hva er viktigst her; Å ikke fornærme bestemor eller beskytte barnet ditt?? 

Hadde jeg opplevd noe lignende hadde det ikke kosta meg et øre å skjelle bestemor/svigermor ut etter noter og si rett ut at hun aldri får sette sin fot i mitt hjem noen gang igjen! 

Anonymkode: 2ec0c...dd6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Hun har aldri (Og får aldri) hverken passe eller ha besøk av barnet. Vi snakker om at hun  er på besøk i vårt hus. Det er hun vil gjengjeld ofte en 4-5 dager om gangen ca hver 2 måned da hun bor 3 timer borte

Så.... enig med deg!  Hun får ikke lov å passe

Da tar du eller mannen (fortrinnsvis den som er barn av denne bestemoren, men dersom det er svigermor og mannen nekter så gjør du det selv!) og forteller bestemoren at hun bare kan d**te langt i å tro at hun noen gang får komme på besøk til dere igjen når hun utsetter barnet deres for livsfarlige medikamenter, og i tillegg latterliggjør dere når dere forsøker å snakke til henne om dette. 

Seriøst! Det her er IKKE greit!! 

Skrevet

Det er også viktig at dere snakker med barnet om at h*n ALDRI må spise noe h*n finner rundt omkring i huset eller andre steder (hvem vet hvor bestemor har glemt ei pille) fordi det er veldig veldig farlig, og dersom h*n finner noe som ligner på en liten drops så må h*n komme med den til dere også kan h*n få ordentlig godteri i stedet. 

Skrevet

Jeg hadde altså flydd så GRUNDIG i taket om min egen svigermor hadde den innstillingen. Det er altså så totalt ugreit at jeg har ikke ord. Medisinskap med lås. Og alle medisiner på et høyt sted når man besøker folk. Ferdig snakka.

Skrevet

Jeg hadde enkelt og greit bedt svigermor sjekke inn på hotell neste gang hun skal besøke dere, og så si at hun har fullt forbud mot å ta med noen former for medisiner inn i deres hus. Det virker jo som hun ikke vil forstå, fordi hun sannsynligvis er avhengig, og ikke vil innrømme overfor seg selv at dette faktisk utgjør en fare for barnet (som hun sannsynligvis er glad i). Hvis hun ikke vil høre på fornuft når dere sier at hun må passe på medisinene får dere rett og slett bare behandle henne som et barn som må passes på og holdes unna ting/mennesker man kan skade. 

Anonymkode: 93271...308

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...