Gå til innhold

Slik kommer du og barna dine ut av en synkende bil

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slik kommer du og barna dine ut av en synkende bil

I lys av den tragiske hendelsen i Svolvær hvorpå en bil havnet under vann og en tenåring og en voksen mann omkom grunnet drukning så har jeg noen tips i tilfelle dette skulle ramme deg og din nære og kjære.

Panikk er en følelse som fort melder seg i slike situasjoner. Det er meget naturlig i dramatiske situasjoner som inntreffer som lyn fra klar himmel. Det kan være at du som sjåfør er litt trøtt under kjøringen, at tankene dine er en annen plass og at du ikke er helt oppmerksom på den krappe svingen foran deg, eller at det løper en hjort over veier og vips så er du og bilen din havnet i havet etter en unnamanøver. 

Panikk er noe vi alle opplever, tilogmed politiet og militæret - derfor trener de ofte på diverse situasjoner slik at de er rustet for oppgaven om den noen gang skulle melde seg, trening og planlegging reduserer sannsynligheten for panikk. Det er ikke uten grunn at politimenn som har vært i akutte og dramatiske situasjoner rett etterpå hevder at de "handlet på ren refleks", refleks som var innarbeidet av tidligere planlegging og trening. Det er derfor viktig at man har en plan man kan handle på i ren refleks.

Når bilen din havner i havet så er det de første sekundene som er de avgjørende for overlevelsessannsynligheten.

Mange tenker at man skal vente til bilen har landet på havbunnen og at innsiden av bilen skal være fylt med vann før man prøver komme seg ut, det er helt feil. Denne fremgangsmåten har blitt testet av både Top Gear og MythBuster og i begge tilfellene ville denne løsningen medført en sikker drukning.

Med en gang bilen din har havnet i vannet så skal du tenke :

-> Dette er lettere i teori enn i praksis;  ikke få panikk, tenk løsninger og ikke problemer. Panikk kan ta livet ditt, det har vært episoder i USA hvor de som havner i en bil under vann har begynt ringe politiet eller venner/familie å skreket om hjelp, dette kostet dem livet.

-> Ta rolige og sakte åndedrag, hyperventilasjon vil medføre en økt panikk følelse samtidig som du bruker opp verdifullt oksygen som du kan trenge senere om du ikke kommer deg ut tidsnok.

-> De fleste undersøkelser viser at en bil vil holde seg flytende i 30-120 sekunder før den synker under overflaten. Dette burde være mer enn nok, men ikke kast bort tiden. Utfør alle handlingene dine raskt. Den største sannsynligheten for at du og dine passasjerer skal unnslippe i livet er i løpet av de første 30 sekundene etter at katastrofen har inntruffet. 

-> Bilbelte skal av med en gang

-> Samtidig som du tar av bilbelte så skal du rulle ned vinduet helst før bilen har havnet under overflaten. Om du har elektriske vinduer så vil disse kortslutte og det vil da ikke være mulig å rulle det ned. Mange med manuelle vinduer har også opplevd at så fort bilen er under vann så er trykket for stort til at man manuelt kan rulle de ned.

Derfor bør du ha et verktøy til å knuse sidevinduet (ikke prøv å knuse frontvinduet engang) tilgjengelig i sidelomma til døren, gjerne et verktøy bak og et foran. 

Til dette vil jeg anbefale en nødhammer som kan kjøpes for 200kr på biltema eller her : https://if-sikkerhet.no/produkt/nodhammer-lifehammer-evolution/

Dette verktøyet kan redde liv, det er det som det er designet for. Den har også en setebeltekutter som kan brukes om du ikke får av ditt eget beltet eller belte til passasjerer. 

lifehammer-evolution-front.jpg

Om du ikke har nødhammer kan du bruke en vanlig hammer eller en robust skrutrekker, men med disse verktøyene må du bruke betydelig større kraft for å få den ønskede effekten.

Damesko med høye hæler kan også brukes til å slå istykker vinduet. Ikke prøv å sparke istykker vinduet med bena eller henda, det er nesten umulig, om du noen gang har prøvd sparke fra mens du er under vann så merker du fort at du ikke får generert mye krefter, man kan bruke albuen men mest sannsynlig vil du bare kutte seg selv opp kraftig om det skulle bli et lite gjennomslag.

For å illustrere hvor robuste bilvinduer er idag så kan man ta en titt på denne videoen hvor opptil flere sterke gutter og voksne menn prøver slå istykker vindu for å redde en overopphetet bebbi i baksetet : https://youtu.be/9RPAn1-XOgc?t=127

-> Om du har barn eller tenåringer i baksetet må du etter du har tatt av deg setebeltet og knust vindu hjelpe de ta av seg sitt setebelte for så å knuse deres sidevindu med nødhammeren. Barna skal ut før deg.

Er barnet veldig ungt så vil de ikke ha flotasjonsevne og de vil ikke greie svømme til overflaten på egen maskin. Plukk de derfor opp å løft de til forsetet så skyver du de ut vindu hvorpå du følger etter, hold hele tiden godt rundt barnet mens du svømmer til overflaten.

Om du blir desorientert og ikke vet opp eller ned så følg etter luftboblene.

1631aced7cfc7ca67372bbd471204faf.jpg

SafariScreenSnapz031.png

Et siste advarsel : Om du er en stor og sterk mann så kan det idet bilen har havnet i vannet være mulig å presse opp døra nok til at du akkurat kommer deg ut, men dette vil medføre at bilen blir fylt med vann å synker til bunns som en stein med en gang. Så om du har medpassasjerer som trenger bistand så vil ikke de kommer seg ut om man gjør dette og de vil da derfor drukne.

En fin video som illustrerer hva du skal og ikke skal gjøre :

Endret av Wagner
  • Liker 15
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk. :) Jeg hadde ingen kunnskap om hva man skal gjøre i en slik situasjonen. 

• Liker 4
Skrevet

Veldig interessant!  Takk 👍

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Chiyo skrev:

Takk. :) Jeg hadde ingen kunnskap om hva man skal gjøre i en slik situasjonen. 

52 minutter siden, Khloe P.T skrev:

Veldig interessant!  Takk 👍

34 minutter siden, Sol70 skrev:

Veldig viktig, takk!

Bare hyggelig! Det er viktig å ha en slagplan klar i tilfelle det utenkelig skjer så man ikke nøler eller er usikker på hva man skal gjøre om man skulle havne i situasjonen, da kaster man bort verdifull tid hvor hvert sekund er avgjørende for hvorvidt du og barna overlever.

Det kan lett skje særs om vinteren når det er glatt på veien. Havner man uti vannet da så må man være rask for isvannet vil raskt sette en helt ut av spill.

Skulle egentlig vært obligatorisk at også privatbiler er standarisert med en nødhammer lett tilgjengelig montert i taket slik det er på busser og tog, et lett kakk mot en rute vil knuse hele.

Sollbruchstelle_ICE1.jpg

Det finnes også noen biler med elektriske vinduer som åpner seg automatisk når sensorene oppdager at bilen er under vann, men det er fremdeles bare en funksjon hos et fåtall av de nyeste bilene.

Hos de fleste biler med elektriske vinduer så vil de kortslutte etter 10-60 sekunder etter at de har vært i kontakt med vann. 

Skrevet

Nå blei jeg stressa!

Anonymkode: 58549...d33

• Liker 1
Skrevet

Kan også tipse om å ta av hodestøtten; da har du to metalltagger som kan knuse vinduet. Obs! Prøv først sidevinduet, frontvinduet er ekstra forsterket. 

• Liker 2
Gjest Krampus
Skrevet

Har nødhammer, beltekniv, lommelykt som skriker og blinker, refleksvest som blinker og fløyte i sidelomma på dørene på begge sider i forsetet. Hadde jeg kunnet få plass til flytevest og fallskjerm så hadde jeg sikkert hatt det og. Hater å ikke være forberedt på alt 😬

Skrevet

Men først av alt, ikke kjør bilen utfor kaia med klampen i bånn, da unngår du hele senariet. 

Anonymkode: 535b1...6ba

• Liker 1
Skrevet

Dette er mitt største mareritt 🤕

Anonymkode: a8a7e...69d

Skrevet

Takk for et bra innlegg. Dette er ekkelt tenke på, men samtidig viktig at man lærer seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har både nødhammer og beltekutter. 

Har også to slike i bilen: https://m.banggood.com/no/500ML-Mini-Air-Tank-Cylinder-Underwater-Oxygen-Tank-Breathing-Respirator-Swimming-Diving-Set-Equipment-p-1424370.html?gmcCountry=NO&currency=NOK&cur_warehouse=UK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-ssc-no-all-0716&ad_id=367120264224&gclid=EAIaIQobChMIwZu-6vug5AIVj9iyCh3xTAgtEAQYASABEgId_vD_BwE

Oksygentank på 0,5 l, veier kun halvannen kg. Under vann eller i en røykfull tunnel har du nok luft til opptil 10 min. Selvfølgelig avhengig hvor god form du er eller stressnivå. 

Anonymkode: 75e56...8b8

• Liker 1
Gjest Krampus
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også to slike i bilen: https://m.banggood.com/no/500ML-Mini-Air-Tank-Cylinder-Underwater-Oxygen-Tank-Breathing-Respirator-Swimming-Diving-Set-Equipment-p-1424370.html?gmcCountry=NO&currency=NOK&cur_warehouse=UK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-ssc-no-all-0716&ad_id=367120264224&gclid=EAIaIQobChMIwZu-6vug5AIVj9iyCh3xTAgtEAQYASABEgId_vD_BwE

Oksygentank på 0,5 l, veier kun halvannen kg. Under vann eller i en røykfull tunnel har du nok luft til opptil 10 min. Selvfølgelig avhengig hvor god form du er eller stressnivå. 

Sånn må jeg ha! 

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjempelurt med en nødhammer som også har en beltekutter bygd inn i verktøyet! 

Mange tenker sikkert slik at det er enkelt å få av seg belte, men det er faktisk ikke det når bilen kanskje er opp ned eller sidelengs mens sjøvann fosser og som du også svelger, med barn som hyler å fekter febrilsk i panikk og det blir stadig mørkere og dårligere sikt etterhvert som bilen synker og oksygennivået minker.

Da er det lett å bli grepet av panikk og alt går da fort og gæli.

https://www.abc.net.au/news/2017-04-13/escaping-sinking-car-staying-put-is-death-trap-says-expert/8436438

https://www.abc.net.au/news/2017-04-12/stephanie-king-and-her-two-children-farewelled-at-funeral/8440378

I artikkelene der så tar det for seg akkurat det eksempelet. Ei mor med 3 barn i baksetet som kjørte ut i en elv. Hun greide bare få løs et barn fra setebeltet, bare det barnet klarte seg mens mor og de 2 andre barna druknet. 

Etter at bilen ble hevet opp fra vannet så ser etterforskerne at mor hadde kjempet til siste åndedrag for å få løs de 2 andre barna sine, hun kunne svømt til trygghet ut vindu selv men hun valgte å kjempe til det siste for å prøve redde barna.

Det eksempelet viser hvor nyttig en nødhammer med setebeltekutter kan være, hadde hun hatt en tilgjengelig ville kanskje alle klart seg.

Endret av Wagner
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå blei jeg stressa!

Anonymkode: 58549...d33

Det er nå du skal bli mindre stressa :laugh:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...