Gå til innhold

Kan man kalle noen for rasist hvis de bruker rasistiske utsagn som følge av tourettes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i BT (link under) 

Sitat

En voksen kvinne ropte neger etter meg på butikken.

Kan denne kvinnen ha vært en rasist? Ja. Ja, det kunne hun. Samtidig, så syns det er veldig merkelig at en voksen dame skulle bare rope ut "neger!" på butikken. Hvem gjør det? Vi får ikke vite mer om situasjonen fra denne artikkelen. Så hun hvem det var? Lo damen? Jeg benekter ikke det som skjedde, det må ha vært sårende, men samtidig så lurer jeg på om damen som ropte neger kanskje hadde Touretts. Er det da rasisme? 

Det er jo to sider her, opplevelsen av rasisme og det som ble sagt. Og ja, jeg tror vi alle er enig at hvis du bare bestemmer deg for å rope "neger" så er det rasistisk motivert, men hva om du ikke har kontroll? 10% av alle som har Touretts kan skrike banneord eller upassende ting uten kontroll. Er det da rasisme hvis personen ikke har kontroll over hva de sier? 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/jdbXe9/en-voksen-kvinne-ropte-neger-etter-meg-paa-butikken-bare-timer-foer-k

Anonymkode: 9732d...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personer med tourettes kan være rasister de og, det vet man ikke før man kjenner personen.

Men om en med tourettes IKKE er rasist, men likevel roper neger etter folk, så blir hn ikke rasist av det. Tourettes er UKONTROLLERBARE utsagn, lyder eller bevegelser. De velger altså ikke selv hva de sier når det kommer en tic.

Anonymkode: 72753...a94

• Liker 2
Skrevet

Vi vet jo ikke hele situasjonen ettersom hun er veldig vag og uspesifikk om hendelsen, godt mulig at det bare var en med tourette

det høres ut som hun har gjort antagelser om personen, basert på mangelfull informasjon, og at disse fordommene gjør at hun dømmer personen på mangelfult grunnlag

Det høres nesten ut som... rasisme 😛 

Mennesker har en bias, og vurdering og valg må tas på bakgrunn av begrenset med informasjon, dette fører til en del negative konsekvenser for individer ofte gjennom livet.

Skal du la tvilen komme tiltalte til gode, eller anta det verste ? 

Det er nok umulig å løse dette problemet, det eneste vi har er at vi kan være bevisst på biaser vi mennesker har, og tenke oss godt om når vi tar valg på mangelfullt grunnlag. Ofte må det bare gjøres, men har du valg så får du gi tvilstilfeller en sjangse

Problemet med ubevisst bias, kommer aldri til å gå vekk, så om Karpie Diem hevder de har løsningen på problemet, er det mulig de bryr seg mer om å selge låter, enn å redde verden, bare en tanke....

Lykke til

Anonymkode: 03fb7...b45

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor noen skal henge seg opp i hudfarge uansett. Kan være nærliggende å tro det, siden det ikke er et ord man akkurat hører daglig. I så fall er den personen en idiot. Dessuten er Saima vakker.

Anonymkode: 06ae0...b9c

Skrevet

Da jeg var ung på 1700-tallet i Frankrike var det populært å være sort. Jeg gikk på NegerHøyskolen. Men jeg droppet ut etter bare to år og ble bare mulatt.😕

Skrevet

Nei, det er ikke rasisme. Det er faktisk ikke utenkelig at dette var en person med tourettes, men folk tenker dessverre bare meg, meg, meg.

Anonymkode: 39f25...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...